SECTOR DE L'AUTOMÒBIL

Els cotxes nous poden tardar onze mesos a entregar-se

La manca de microxips està allargant els terminis d’entrega dels vehicles a demanda

Un vehicle amb el cartell de venut.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Durant els últims mesos, el sector de l’automòbil ha hagut de fer front a una segona crisi. La manca de semiconductors està provocant que els terminis d’entrega de cotxes nous se situin entre els sis i els onze mesos, quan abans de la pandèmia el normal era poder obtenir el vehicle al cap d’un mes, aproximadament.

Els cotxes d’avui en dia porten una mitjana de 3.000 xips, segons detalla Joan Elsen, assessor comercial de Seat Cupra, que apunta que “el 2021 anava camí de ser un any rècord, però en arribar els mesos d’abril i maig hi va haver una frenada brutal d’entregues”. Elsen assenyala que les comandes del gener estan tardant sis mesos a arribar i que, actualment, els terminis d’entrega són d’onze mesos, sense que això sigui “fiable al cent per cent”.

“Portem des de l’estiu amb aquesta tònica. És un problema mundial i que afecta totes les marques”, assegura Guillem Ezcurra, d’Automòbils Pyrénés. En el seu cas, explica que treballen “amb terminis força llargs, que poden arribar als sis o set mesos. Com més electrònica té el cotxe, més tarda”. Aquest problema afecta els vehicles fets a la carta, però els concessionaris encara disposen d’estoc de cotxes.

Ara bé, els terminis d’entrega no estan frenant la gent, que no anul·len les comandes i, de fet, segueixen fent-ne de noves. Tal com expliquen des dels dos concessionaris, els clients els transmeten que prefereixen desplaçar-se en transport privat, en detrmiment del públic.

“De moment, podem dir que tenim producte, però no el que voldríem. Hi ha una dificultat clara per obtenir vehicles fets a la carta o comandes especials a un termini normal”, diu Carles Sansa, president de l’Associació Importadors de Vehicles (Aiva). Aquesta situació està impulsant el mercat del vehicle d’ocasió, que ha augmentat el preu entre un 15 i un 20%. Com a exemple, un concessionari del país explica al Diari que recentment ha venut un vehicle d’ocasió per 41.900 euros, mentre que nou el preu era de 37.000.

ELS MECÀNICS SÓN PREVISORS DAVANT LA FALTA D'ESTOC DE PNEUMÀTICS DE CONTACTE

Els problemes d’estoc en el sector automobílistic no es limiten als microxips, sinó que afecten altres productes. En aquest sentit, els proveïdors de pneumàtics alerten de la falta d’estoc de rodes de contacte per a la temporada d’hivern. “L’any passat moltes fàbriques van tancar i això està generant una manca d’estoc”, explica Xavi Fernàndez, gerent de RODAND. Al tancament de les fàbriques cal sumar-hi, segons Fernàndez, la manca de matèria primera a nivell mundial i que la gent té més ganes de sortir després del confinament i vol moure’s en transport privat. Això està provocant un augment de la demana de neumàtics en un momen en el qual ja existia un problema d’abastiment. Ara bé, el gerent de RODAND opina que a Andorra el problema d’abastiment de pneumàtics de contacte no tindrà greus efectes, perquè els tallers han estat “molt previsors i han fet comandes brutals”. Fernàndez detalla que els pneumàtics més estandars no seran difícils de trobar, però que la situació es complicarà quan el cotxe requereixi un tipus de roda amb una mida i unes característiques menys habituals. En aquests casos, els propietaris d’aquests vehicles més exclusius potser “hauran d’optar per pneumàtics d’altres anys”. Aquest escenari ha provocat que les rodes d’alta qualitat siguin aquest any entre un sis i un vuit per cent més cares que l’any passat, tal com diu Fernàndez, mentre que les més senzilles han pujat un 14 per cent, perquè el transport des de la Xina ha pujat de preu.

tracking