millora de la capacitat de drenatge

250.000 euros per a les obres a Bixessarri per evitar les inundacions

El Govern habilitarà un pas alternatiu per no tallar la circulació mentre durin els treballs

250.000 euros per a les obres a Bixessarri per evitar les inundacionsFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Les obres per millorar l’estabilització i la capacitat de drenatge de la CG-6 a l’altura de Bixessarri tindran un cost de 250.000 euros. El ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, va revelar ahir al vespre aquesta xifra en una reunió amb els veïns del poble per explicar-los les actuacions que l’executiu portarà a terme a la carretera, malmesa en diversos punts arran dels episodis de pluja intensa i torrentades del 14 i 20 de juliol passat. En la reunió també van participar el cap de Govern, Xavier Espot, i el cònsol major de Sant Julià de Lòria, Josep Majoral.

Els treballs començaran a final d’agost i és previst que s’allarguin durant deu setmanes. Filloy va confirmar, arran d’una pregunta dels veïns, que mentre s’executin les obres s’habilitarà un pas alternatiu amb l’objectiu de no tallar la circulació a la carretera. Cal recordar que les empreses interessades a portar a terme les obres poden presentar les ofertes al servei de Tràmits del Govern fins al 5 d’agost.

Les intervencions a la CG-6 es faran sobre tres punts clau. El primer és l’encreuament de la carretera amb el riu d’Aixàs al seu pas per Bixessarri. Aquesta actuació permetrà incrementar el volum de captació d’aigua gràcies a la construcció d’una nova obra de drenatge transversal de 2 per 2,5 metres de secció interior.

El segon punt és la intersecció de la CG-6 amb el torrent dels Nyerros. En aquest cas, el Govern construirà un nou dic de contenció i augmentarà l’altura dels murs existents del punt de captació d’aigua. Aquesta obra permetrà augmentar la capacitat de retenció de materials sedimentaris fins a 225 metres cúbics, l’equivalent, segons el director del gabinet tècnic del ministeri, Josep Maria Huertas, a “entre 30 i 40 camions de sediments”.

El tercer punt és l’entorn de la Borda de l’Arena, on s’estabilitzaran dos trams de la calçada de la carretera general 6 abans i després de l’establiment. Concretament, aquesta intervenció consistirà en la reposició dels murs de sosteniment malmesos d’uns 45 metres de llargada i 4,9 d’alçada màxima, així com dels elements de contenció de vehicles i de la senyalització malmesa per les torrentades.

Per la seva banda, Espot va recordar que, des del 2005, any en què la CG-6 va esdevenir carretera general i, per tant, competència de l’executiu, el Govern ha invertit gairebé 3,3 milions d’euros en la prevenció de caiguda de blocs rocosos i en l’estabilització de talussos en diversos trams de la carretera. El cap de Govern va assenyalar que la vall del riu d’Os “presenta freqüents episodis de pluja” i “torrentades d’alta intensitat”, i va alertar que el canvi climàtic podria multiplicar aquests esdeveniments. “És gairebé impossible assolir un nivell de seguretat estàndard en aquesta carretera”, va afirmar Espot.

En el torn de preguntes, els veïns van suggerir als representants del Govern actuar en altres zones amb risc de caiguda de blocs rocosos, així com dur a terme tasques de neteja en les canalitzacions del poble més petites que, sovint, van assegurar, també s’embossen.

250.000 euros per a les obres a Bixessarri per evitar les inundacions

tracking