Infraestructures

L'heliport s'ubicarà a la Caubella i les obres s'iniciaran a principi del 2022

Govern convocarà el concurs al juliol i preveu iniciar les obres el primer trimestre del 2022

L'heliport s'ubicarà a la Caubella i les obres s'iniciaran a principi del 2022Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va anunciar ahir a l’estació de Pal Arinsal que la Caubella serà finalment la ubicació escollida pel Govern per impulsar el projecte de l’heliport nacional, emmarcat dins de l’estratègia de desenclavament del territori. La decisió compta amb l’aval de l’Autoritat Aeronàutica Andorrana (AAA) i Gallardo va argumentar l’elecció, per davant de Beixalís que partia com a segona opció, per la connectivitat per carretera i telefèric, el cost que suposarà fer un corriment de terres i la proximitat tant dels serveis mèdics com de l’oferta d’oci de què disposa l’estació.

Un altre dels elements cabdals que van fonamentar la presentació del projecte va ser l’impacte acústic. En aquest sentit, el ministre va assenyalar que des del Govern es va encarregar un primer estudi de les sonometries de les maniobres d’enlairament i aterratge que va concloure que la Caubella és l’indret que genera “menor afectació acústica” per als ciutadans massanencs. En segona instància, es va mesurar la petjada acústica per determinar en 33 el nombre màxim de vols diaris permesos per no superar els llindars de sonoritat establerts per la Unió Europea (UE). Aquest, però, “és un escenari crític que significaria que l’heliport mor d’èxit”, va puntualitzar Gallardo.

Paral·lelament, quant als terminis, el número dos de l’executiu va assegurar que a final de juliol es procedirà a convocar un concurs internacional per a l’adjudicació de les obres, que es preveu que es puguin iniciar el primer trimestre del 2022 i que tinguin una durada d’un any. Sota la fórmula d’una concessió administrativa, de la qual el Govern resta per concretar la seva durada en espera d’elaborar el pla de negoci, Gallardo va calcular que la infraestructura tindrà un cost d’uns quatre milions d’euros per al privat. A partir d’aquí, l’empresa concessionària disposarà d’un període per recuperar la inversió i obtenir un marge de benefici, però el ministre va aclarir que no ha de ser la mateixa companyia que després exploti la infraestructura per a usos comercials. Igualment, en aquest espai també hi cohabitarà “l’helicòpter nacional” per dur a terme rescats de muntanya i fins i tot, segons va apuntar Gallardo, s’hi poden establir altres empreses del país per oferir paquets turístics.

Per la seva banda, la cònsol de la Massana, Olga Molné, va aplaudir l’aposta de l’executiu per a la ubicació de la Caubella i va congratular-se de “la millora del benestar” que suposarà per als veïns de la parròquia, especialment els de l’Aldosa, acostumats a conviure amb la sonoritat d’un heliport prop del nucli urbà. “Repercutirà tant en el sector hoteler, com en la restauració i fins i tot el sector immobiliari”, va augurar Molné.

En darrer lloc, el director de l’estació de Pal Arinsal, Josep Marticella, va celebrar la decisió per les sinergies que es podran establir amb el domini esquiable. “Com més portes d’entrada tingui una estació millor funcionarà, per això és una gran oportunitat per a nosaltres”, va indicar Marticella, que va posar en valor el “microclima” de la Caubella.

EL PROJECTE

1. La justificació de l’elecció de la Caubella

La Caubella ha estat la ubicació escollida per la seva connectivitat per carretera i telefèric, pel cost que suposarà el moviment de terres i la proximitat als serveis mèdics de l’estació.

2. La incidència acústica del projecte

El Govern va encarregar un primer estudi de sonometries de les maniobres d’enlairament i aterratge de l’emplaçament. El llindar acústic és un màxim de 33 vols diaris permesos.

3. Els terminis del concurs i de les obres

A final de juliol es procedirà a convocar un concurs internacional per a l’adjudicació de les obres, que es preveu que puguin iniciar-se el primer trimestre del 2022 i acabar en un any.

4. El cost de la concessió administrativa

La fórmula serà una concessió administrativa i el cost de la infraestructura serà de quatre milions per al privat, que disposarà d’un període per recuperar la inversió i obtenir beneficis.

5. Els avantatges per a l'estació

La cònsol major i el director de l’estació de Pal Arinsal van coincidir a assenyalar les sinergies que es poden establir amb la parròquia i el domini esquiable amb la infraestructura.

tracking