infraestructures

Vuit empreses s'interessen per la concessió del telefèric de Carroi

Les companyies són andorranes i estrangeres i tenen tres mesos per presentar una oferta

Vuit empreses s'interessen per la concessió del telefèric de CarroiFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’interès inicial per construir el telefèric que unirà Andorra la Vella amb l’estació de Pal ja ha superat les expectatives més optimistes de les dues corporacions comunals implicades. Un total de vuit companyies han retirat el plec de bases per optar al concurs públic per a la concessió del giny. Les empreses que han demostrat interès en el projecte són bàsicament del país, però també n’hi ha d’estrangeres, com Poma i la multinacional austríaca amb filial a Andorra des de fa més de 40 anys Doppelmayr, que des del primer moment van fer pública la voluntat d’optar a la construcció i explotació del telefèric. Cal tenir en compte que encara que algunes s’hagin unit en una UTE (unió temporal d’empreses), cadascuna té l’obligació de retirar el plec. Els terminis van començar a córrer fa un mes, quan els comuns d’Andorra la Vella i de la Massana van aprovar el plec de bases, i en aquest moment tots els que decideixin finalment optar a la concessió tenen fins al 12 de juliol per presentar una oferta. L’endemà s’obriran els plecs que s’hagin presentat, però no es prendrà cap decisió en ferm; serà per comprovar que la documentació administrativa sol·licitada està completa i degudament complimentada. Un cop validada es traslladarà a l’equip tècnic format per membres dels dos comuns, que és el que elaborarà els informes definitius per determinar el guanyador. Previ a l’obertura de plecs, es convocarà a mitjan mes vinent els representants de les companyies a una reunió de caràcter tècnic per satisfer totes les demandes de complements d’informació que plantegin.

La voluntat del comú d’Andorra la Vella seria que la sortida del telefèric es construís a l’aparcament dels Pouets, i d’aquesta manera s’evitaria sobrevolar el centre històric. Una possibilitat que la corporació ha constatat que no es veia amb bons ulls per una part de la població. Alhora que es donaria ús a una instal·lació de propietat comunal que mai a satisfet les expectatives. La qual cosa no significa que sigui l’única opció, perquè el plec de bases permet que els oferidors puguin presentar alternatives.

Les magnituds

40 milions, 45 anys, dues cabines, 50 persones de capacitat i 12 minuts per unir Andorra la Vella amb l’estació de Pal són les xifres del projecte que preveu el plec de bases. Quaranta milions és la inversió que haurà de fer l’empresa concessionària per cobrir l’import íntegre de la construcció del telefèric. Els comuns en queden al marge. El termini d’explotació és de 45 anys amb la possibilitat de prorrogar-lo. I també es podria allargar cinc anys més si el comú de la capital hagués de compensar la companyia explotadora pels usuaris que hi accedissin de franc amb un forfet. Les dues cabines han de tenir una capacitat per a cinquanta persones i realitzar el trajecte des de la sortida del giny fins a Carroi en sis minuts i des del pic a l’estació d’esquí en sis minuts també. Per sobre de les xifres, els comuns volen reduir al màxim l’impacte mediambiental, per la qual cosa les empreses que optin al concurs han de presentar estudis al respecte. El projecte hauria de ser una realitat en dos anys un cop s’atorgui la concessió i superi tots els esculls. A la Massana n’hi ha un d’afegit en forma de consulta popular.

EXPOSICIÓ PÚBLICA 'VERSUS' REFERÈNDUM

El projecte per convertir la capital en peu de pistes a través de Carroi és una vella aspiració que amb Contxita Marsol de cònsol s’ha reactivat. El telefèric sembla definitiu, que arribi a l’estació de Pal encara no. La voluntat política d’ambdues cònsols perquè els dos trams de la infraestructura siguin una realitat és indubtable. Però hi ha una variable que s’escapa del seu control i que pot arribar a trastocar els plans. I és el que tenen les promeses electorals, que es fan per complir-se i més quan queden escrites en el programa. No és el cas d’Andorra la Vella però sí el de la Massana, per la qual cosa afecta el projecte en la seva totalitat. Mentre que Marsol va presentar-se a les eleccions amb l’únic compromís de posar el projecte del telefèric a exposició pública, Olga Molné es va comprometre a celebrar un referèndum entre tots els votants de la parròquia per donar llum verd a l’enllaç de Carroi amb l’estació d’esquí. La decisió de convocar una consulta popular no es pot deslligar del fet que fos l’única candidatura que va concórrer als comicis a la Massana fa un any i escaig. A Andorra la Vella no hi ha cap obligació pel mateix motiu: la cònsol se sent legitimada pel fet de portar-ho al programa. Tot i que hi ha el compromís de donar a conèixer la iniciativa amb detall, respondre tots els dubtes i recollir totes les objeccions, han d’anar firmades amb nom i cognoms. Només en el cas que l’oposició dels ciutadans de la capital fos majoritària es podria arribar a replantejar el projecte.

tracking