Pandèmia mundial

El sector públic envia a casa tothom que pugui fer teletreball

Comuns, Andorra Telecom, FEDA i CASS envien tot el personal possible a la feina a distància

Els actes mèdics a la CASS cauen un 20% el primer trimestreARXIU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Des d’ahir és obligatori el teletreball per a totes aquelles persones que ocupin un lloc de feina que permeti fer-la a distància. La primera onada de la pandèmia va servir com a test per a totes aquelles empreses que van mantenir l’activitat i també per al sector públic, que ara ha tornat a enviar tot el personal possible a la feina a distància comptant, però, que ha de seguir fent atenció al públic presencial i que també hi ha personal que ha de continuar treballant sobre el terreny.

A Canillo un 80% dels 40 treballadors que estan a casa comuna fent tasques administratives estaven ahir fent-la des del domicili. “Som un comú petit i el que volíem evitar era tenir algun departament tancat per algun contagi”, argumentava el cònsol menor, Marc Casal. Per això s’han fet obres a l’edifici per separar espais i, per tant, treballadors, i també s’ha avançat en l’àmbit tecnològic per facilitar la feina a distància. I més enllà del teletreball, les administracions també vetllen perquè els treballadors interactuïn el mínim possible. Encamp va impulsar un pla de contingència ja al març que consta de tres fases i que ara està a la dos i que implica, per exemple, clausurar espais comuns (com ara un office) o crear “grups estancs” de manera que un contagi no impliqui confinar un servei sencer. Ahir un 35% dels llocs de feina que no han de fer atenció al públic feien teletreball.

Protegir els que hagin d’acudir a la feina i els que atenen és una de les màximes i per això a la Massana han activat un punt per fer tràmits a la casa pairal per assegurar la distància entre els treballadors i els usuaris. “A la casa pairal s’hi fan tots els tràmits comunals mentre que al servei de Tràmits la resta de gestions, com passaports i altres tràmits de Govern”, van explicar. Les corporacions mantenen inalterable l’atenció al públic, tot i que per exemple Ordino sí que demana que s’hi acudeixi amb cita prèvia, sol·licitant-la per telèfon o a través del correu electrònic.

Torns, regulació

Reunions telemàtiques, grups de convivència fixos... i també torns per combinar teletreball i feina presencial. Escaldes, per exemple, té una quarantena de persones teletreballant i un sistema de dia altern que implica treballar a distància un dia i l’endemà fer-ho al comú. A la capital ho han implantat per setmanes i es teletreballa una setmana i la següent s’acudeix a l’oficina. A la capital recorden, però, que del mig miler de persones que tenen en plantilla aproximadament tres-centes ocupen tasques que requereixen la feina presencial.

La pandèmia ha portat el teletreball a un país amb poca cultura al respecte i, per tant, amb poca regulació. Sant Julià va aprovar divendres el reglament intern que el possibilita, i sobre la base del comú acord entre la corporació i el treballador. Segons va explicar el cònsol major, Josep Majoral, l’objectiu és “incentivar i facilitar que la gent demani acollir-s’hi” i per això es dona la possibilitat a l’empleat de sol·licitar els dies que vol fer teletreball i la distribució de la jornada i el seu cap validarà si és possible. Amb el reglament, va afegir Majoral, també es garanteix “un ordre i un control de funcionament”.

Les parapúbliques

FEDA, la CASS o Andorra Telecom ja havien fet algun pas per implantar el teletreball abans de l’esclat de la pandèmia. La companyia de telecomunicacions, per exemple, permetia treballar a distància tres dies al mes però el virus va obligar a anar molt més enllà. L’empresa té un pla de quatre fases amb relació a la incidència del virus i a l’estiu ha mantingut encara la meitat de la plantilla teletreballant. Ara aquest percentatge ha pujat al 85% perquè “fins i tot tenim els empleats d’atenció telefònica que tenen els equipaments per poder treballar des de casa”, va dir Christian Fernández, director de persones i cultura d’Andorra Telecom. Quant a l’agència comercial manté l’horari i amb dos torns de feina, que impliquen un treball de desinfecció entre un i l’altre.

A la CASS la meitat de la plantilla està teletreballant i des de l’entitat dubtaven que es pugui anar més enllà atès l’atenció a l’usuari, tant presencial com telefònica. La Seguretat Social sí que ha activat noves exigències de cita prèvia, a banda d’insistir que es faci ús sempre que sigui possible dels canals en línia. Quant a FEDA, el director general, Albert Moles, explica que el que s’ha implantat ja des de fa setmanes és que el personal s’integri en grups de convivència fixos per tal que en cas de positiu qualsevol servei pugui continuar funcionant, que només calgui aïllar el grup de convivència. Ara, però, es prioritza més encara el teletreball.

tracking