Canvis a la sanitat

Metges d'atenció primària elogien l'historial clínic compartit i el model preferent

L’Associació de Metges de Primària considera que el canvi és un avenç que beneficia el pacient tot i que suposa una major burocratització

Metges d'atenció primària elogien l'historial clínic compartit i el model preferentFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La via preferent i l’historial clínic compartit són dues de les modificacions més importants que s’han fet a la sanitat pública, però encara es troben una forta oposició per part d’alguns professionals. A l’Associació de Metges de Capçalera o Primària no tenen dubtes, en ambdós casos hi ha una avenç positiu per als facultatius i especialment per als pacients, malgrat les reticències que provoca l’historial compartit per la por que hi ha que es trenqui la privacitat de les dades, una possibilitat en l’àmbit tècnic molt controlada. Margarida Masardó, presidenta d’aquesta organització, té clar que els canvis afavoreixen els pacients i recorda que el metge referent “existeix a tos els països europeus”. No hi deixa fissures, tot i admetre que representa més feina cada dia: “Era imprescindible per aconsellar l’usuari de problemàtiques que no requereixen una atenció especialitzada.” I insisteix que el 80% de les patologies no necessiten la intervenció d’un especialista, és a dir, que des d’aquesta perspectiva ha de suposar un estalvi, tot i les opinions contràries en aquest sentit, que creuen que s’obliga els pacients a passar obligatòriament per aquesta primera baula sanitària quan en alguns casos podrien anar directament al professional especialista que podrà atendre la seva malaltia.

INFORMÀTICA

Masardó també té un criteri molt positiu sobre la història clínica compartida. “És una eina fantàstica per al pacient, enorme”, tot i que no amaga que hi ha una part menys agradable, com és la feina burocràtica afegida per als metges. Malgrat això, pensa que val la pena adaptar-se a una nova forma de treballar que permet disposar al moment de tots els antecedents del pacient: anàlisi de sang, radiologia, proves mèdiques, medicació, fet que permet evitar duplicitat de proves i fer preguntes a l’usuari que sovint no és capaç de respondre. Per això, la presidenta de l’associació defensa que és necessari treballar de la mà amb el Govern i considera que el Col·legi de Metges ho està fent. Masardó considera un element clau disposar del suport informàtic de manera àgil per resoldre els problemes que poden anar sorgint en aquest període d’adaptació, recordant que hi ha una comissió que treballa en aquest àmbit i que el ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, coincideix en aquest punt. “Aquesta eina ha de ser més intuïtiva i més habilitada a nosaltres, els metges.” La doctora és partidària d’informar el ministre cada cop que hi hagi un problema o incidència per tal d’anar solucionant els habituals problemes que es produeixen quan es canvia de sistema de treball”. Un dels retrets, com altres metges de capçalera ja han manifestat, és el temps que els ocupa la via preferent amb una burocratització que va en detriment del temps que s’ha de dedicar al pacient, ja que ara han d’estar molt més pendents de l’ordinador i d’omplir formularis, una situació que ha estat aprofitada pels metges generalistes per demanar que es revisin les tarifes a l’alça, una reclamació que no ha estat rebutjada d’entrada pel ministre. L’Associació de Metges de Primària està integrada per una trentena de facultatius i al principi va néixer amb l’objectiu de facilitar formació continuada per mantenir actualitzat el nivell científic dels seus membres. Quant a la implementació del sistema, mentre que en algunes consultes està sent molt gradual, altres metges han experimentat un increment massiu de persones que s’han passat a la via preferent des que va començar l’any, i al·leguen que aquest fet s’explica perquè ara els afecta econòmicament mentre que abans no tenien pressa.

REVISIÓ A L'ALÇA DE LES TARIFES

El preu de la visita mèdica i la feina que comporta la implementació de la via preferent està generant malestar entre alguns metges. El col·lectiu considera que el cost de la consulta és massa baix, especialment ara, perquè afirmen que amb el nou model sanitari que s’està implantant tenen més gruix de feina. Segons diversos professionals, les principals queixes són perquè el nou funcionament requereix que facin més tràmits, com ara fer volants, derivacions a especialistes, tramitar baixes, etcètera, i això els porta feina extra que els resta temps.

tracking