x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
FALLIDA DE LA COMPANYIA

Pòlisses d'estalvi i inversió en risc

El director de l’Autoritat Financera confirma que els clients titulars d’aquests productes no tenen garantit el pagament
El director de l'AFA, Ramon López, durant la compareixença al Centre de Congressos.

Pòlisses d'estalvi i inversió en risc

El director de l'AFA, Ramon López, durant la compareixença al Centre de Congressos.

E. P.
Actualitzada 05/12/2019 a les 12:39
L’Autoritat Financera d’Andorra va dir que no podia garantir el pagament de les pòlisses de vida inversió ni les de vida estalvi, arran de la fallida de la companyia Assegurances Generals. Ho va confirmar el director de l’AFA, Ramon López, en la compareixença d’ahir. Així, López va manifestar que “com en qualsevol liquidació per fallida, primer haurem de tenir clars els passius i després veure els actius amb què comptem per fer-hi front”. Cal recordar que l’AFA, mitjançant la publicació de l’edicte del 2 de desembre i per aute de la Batllia de 26 de novembre, assumia l’administració per tal de procedir al cessament de pagaments i fallida de la societat per poder fer la posterior liquidació de la companyia. La situació d’Assegurances Generals “no reflecteix la imatge fidel de la societat”, va explicar López, ateses les mancances en el control del registre i en la presentació i seguiment de la comptabilitat. El director de l’AFA tampoc no va voler donar una xifra exacta del volum econòmic que afecta la liquidació. Sí que va fer una aproximació pel que fa a les pòlisses afectades: entre 280 i 400 en el ram de vida, i aproximadament 9.100 pel que fa al sector de no vida risc. En aquest sentit, López va manifestar que la companyia tenia molts actius que no estaven directament relacionats amb el negoci de les assegurances i que aquests serien part dels que s’emprarien per tal de poder compensar els deutes que té la compa­nyia. També va parlar de la cartera de clients i va afirmar que analitzaran “si es pot monetitzar part de la cartera i veure quin és el millor preu de mercat, en cas que hi hagi ofertes”, de compa­nyies que hi puguin estar interessades.

No vida, garantides
Pel que fa a les pòlisses de no vida, que sí que estan garantides, López va explicar que “només s’atendran els sinistres que estiguin produïts a partir de l’1 d’octubre, com marca el decret del Govern”. La resta haurien de presentar-se com un creditor més de la societat en fallida i presentar-los en els propers 30 dies. Des de l’AFA també van voler indicar quins havien estat, a grans trets, els dos problemes principals que havien provocat la fallida d’Assegurances Generals; d’una banda, la viabilitat insuficient de la companyia i, de l’altra, les infraccions molt greus que havia detectat l’Autoritat. Aquests problemes van acabar derivant en una manca de polítiques bàsiques i de reassegurança, en una tarificació de preus per sota dels de mercat, i en definitiva en un model de negoci fallit que es va acompanyar d’unes inversions deficients. El director de l’Autoritat Financera va voler ser molt curós en tot moment a l’hora de parlar de la plantilla de personal amb la qual ara mateix compta Assegurances Generals. López no va voler donar la xifra exacta de treballadors i va dir que han “d’analitzar cada cas. Estem parlant de persones, no de números, i serem molt sensibles”. Malgrat tot, el que sí que va confirmar el director general va ser que en el temps que durés el període de liquidació hi hauria sortides de personal de la companyia. Sobre aquest aspecte, López va dir que “no podem dir un període exacte, però l’experiència en altres casos en l’àmbit internacional apunten un procés de tres a cinc anys”. Tot i això, va afirmar que intentaran “fer-ho amb menys temps”. López també va apuntar la confusió de patrimonis entre els propietaris de la companyia i la mateixa Assegurances Generals. Per citar un exemple d’aquesta problemàtica, es va fer referència a la immobiliària Carlemany, SA, propietat de Jaume Calvó. Cal recordar que era un dels dos administradors de l’AGA juntament amb el seu pare, Amadeu Calvó. Negocis fallits entre les dues empreses van acabar evolucionant que l’asseguradora assumís part del parc immobiliari de Carlemany, avui un dels actius per afrontar la liquidació. No obstant això, la situació de les propietats immobiliàries va generar una altra problemàtica: les taxacions. Tal com va explicar López, diverses taxacions de la mateixa propietat no coincideixen en els valors, i caldria fer una nova reordenació i probablement tornar a taxar aquests actius. Tot i això, en cap moment es va apuntar cap a una mala praxi dels taxadors i va afirmar que la legislació en aquesta matèria “és molt general en aquest aspecte”. Sobre la legislació de les companyies asseguradores, el director de l’AFA va explicar que l’andorrana “no està lluny de les altres que hi ha en l’àmbit internacional”, i també va dir que s’estava treballant en diferents projectes legislatius per millorar-la. El portaveu del Govern, Eric Jover, en la roda de premsa posterior al consell de ministres va lamentar que s’hagi confirmat la situació de fallida que va provocar la intervenció de l’asseguradora. Es va felicitar per les mesures adoptades pel Govern i va recordar que la fallida “és el sistema més garantista perquè els assegurats i creditors recuperin els seus diners”. El ministre va afegir que ara l’AFA “ha de fer un treball important i garantir els drets de les persones que van confiar en Assegurances Generals”.
  • #3 SPECTER
    (05/12/19 21:32)

    Qui auditava la companyia asseguradora? Els informes d'auditoria expressaven la imatge fidel de la companyia? Es va preveure? Existeixen responsabilitats? Son preguntes que ens hem de fer.......

    Respondre
  • #2 pepe
    (05/12/19 09:33)

    Y entonces para q sirve la autoridad esa de las narices si no es capaz de garantizar el pago de las pólizas de ahorro, claro q viendo en q se gastan el dinero los mandados del señor feudal, aun me extraña q quede algo en la CASS. ¿Q hacian los trabajadores publicos del ente q debe vigilar q no pasen estas cosas? Y cuando digo trabajadores, me refiero sobre todo a los q toman decisiones, mucho morro el decir ahora eso de q existe riesgo.....Lo q si tengo claro, es q existe mucha cara dura y mucho chupa sueldo publico q no hace su trabajo y se limita a cobrar y calentar la silla. Bueno...y a inspeccionar a los q le caen mal o no quiere el señor feudal q prospere, q de todo hay.

    Respondre
  • #1 Carme
    (05/12/19 07:43)

    Encara haurem de tornar a guardar els diners sota la rajola.

    Respondre
3
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2019 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts