instal·lació Aèria

Catalunya dubta que el GPS sigui operatiu l'abril del 2020

La Generalitat desconfia que l’abril del 2020 es puguin iniciar els vols a l’Aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell

Catalunya dubta que el GPS sigui operatiu l'abril del 2020ARXIU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat a la Generalitat de Catalunya, Isidre Gavín, assegura creure en el projecte d’iniciar els vols GPS a l’Aeroport d’Andorra- la Seu d’Urgell, “sobretot després dels resultats de les proves aèries que es van fer el mes de setembre”, però no té confiança en la data que es va fixar per a l’inici d’aquests vols, l’abril del 2020. Al·lega que els terminis establerts des de l’inici del projecte mai s’han complert des de Madrid. “Això no vol dir que aquesta data no s’hagi de complir, però segons l’experiència que hem tingut, ens fa pensar que l’abril del 2020 tampoc es complirà, així que ni fred ni calor”, assegura el secretari. El malestar que mostra el secretari vindria donat després que, segons explica, no fossin convocats a la darrera reunió per tractar el tema entre els tècnics de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria Espanyola (AESA), el ministeri d’Afers Exteriors i els tècnics andorrans dels departaments d’Economia del ministeri de Presidència, Economia i Empresa, i del ministeri d’Afers Exteriors amb la presència de l’ambaixador espanyol, Àngel Ros. Així, Gavín considera que aquesta trobada va ser “una voluntat de l’ambaixador espanyol d’escenificar en solitari que estan fent coses amb aquest tema tenint en compte que és un aeroport de la Generalitat. Per aquest motiu, l’abril del 2020 és una data que no significa res per a nosaltres, ja que, com dic, és una voluntat de teatralització i escenificació del projecte”.

Viabilitat en el projecte

Malgrat aquesta desconfiança cap al calendari fixat per a l’inici dels vols, Gavín assegura que veuen totalment factible la implementació dels vols amb GPS. “Hi vam creure des del primer moment amb aquest projecte i, de fet, som els qui el vam proposar”. De totes maneres, el secretari al·lega que fa aproximadament uns quatre anys que s’està parlant del procés per poder iniciar aquest tipus de vols i l’obertura de l’aeroport, però que des del govern central “les dates posades fins a dia d’avui s’han incomplert absolutament totes”.

Però, si les proves han resultat favorables, per què no es podrien iniciar els vols a l’abril del 2020? El secretari explica que el govern central és qui té les competències de seguretat aèria i són ells qui han d’aprovar les metodologies d’aquest tipus d’operació, com també són ells qui “a través d’una comissió han de tenir l’aval del ministeri de defensa i algun altre ministeri per acabar amb la tramitació”.

Però, l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell no és l’única infraestructura aèria en què el Govern andorrà està implicat. Des de fa un temps la Cambra de Comerç d’Andorra estudia la possibilitat de crear un aeroport dins del Principat amb col·laboració del Govern. Pel que fa a aquesta notícia, però, des de la Generalitat asseguren que no fa alterar ni les expectatives ni el full de ruta que tenen marcat per a l’aeroport que es troba a la Seu . En aquest sentit, Gavín diu que la decisió que vulgui prendre el Govern d’Andorra és totalment respectable i que no hi intervindran. De fet, assegura que la bona col·laboració “lleial i transparents” que hi ha hagut entre ambdues parts ha estat satisfactòria i creu que si s’aconsegueix l’homologació de l’operació de vols GPS serà una bona oportunitat per a Andorra i per al territori català, ja “que aportarà qualitat per a les dues parts. Cal continuar amb la promoció de l’aeroport juntament amb el govern d’Andorra i, sobretot, compartir estratègies de comunicació i màrqueting, per a la captació de clients”.

L’Aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell seria el primer aeroport de l’Estat que operaria amb aquesta tecnologia, un fet que Gavín destaca assegurant que és un potencial i un punt a favor per a aquesta infraestructura. També explica que aquest nou espai suposaria una millora que igualaria amb sistemes tecnològics i d’operacions que s’utilitzen en altres aeroports europeus.

TRES ANYS AMB DIVERSES DATES

L’autorització pels vols GPS hauria d’haver estat acceptada el mes de maig passat, després de més de tres anys d’informes i proves. La idea és que l’aeroport estigués disponible per a la cimera iberoamericana 2020, tot i que això va quedar a l’aire. Per aquest motiu, el ministre de Foment espanyol, José Luis Ábalos, el passat mes de juny va fixar la nova data a la primavera del 2020 al·legant que els informes eren molt difícils i que s’havia d’ajornar el procés 10 mesos per poder prendre una decisió, i que s’havien de fer noves proves de vol, com es van fer al setembre.

tracking