política

Espanya no considera una prioritat habilitar un tercer carril a la carretera N-145

L’ambaixador espanyol, Àngel Ros, no veu urgent el desdoblament de la nacional

Àngel Ros descarta un tercer carril a la N-145
detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La carretera que uneix la Seu d’Urgell amb el Principat va gaudir d’unes obres de millora de l’asfalt i del traçat el 2013 que van tenir un cost de 27 milions d’euros. No obstant, una petició que es va fer i que no es va tenir en compte des del Govern espanyol va ser la d’incloure un segon carril de pujada per agilitzar el trànsit. Sis anys més tard, Espanya es manté en la mateixa idea que no és una “decisió prioritària”, així ho feia saber Àngel Ros, ambaixador espanyol al Principat.

“I si fossin tres o quatre encara millor”, va ironitzar Ros al ser preguntat sobre el desdoblament de la via. L’ambaixador va parlar en un to crític sobre la rapidesa amb què la societat demana millores: “Estem en una societat que amortitza massa ràpid els resultats i els èxits. L’N-145 és una molt bona carretera i funciona. Amb cinc o sis anys no s’amortitza una carretera. Crec que s’haurien de desenvolupar altres coses”.

La negativa per part del govern espanyol és rotunda, Ros va insistir en el bon estat de la via i en la necessitat d’amortitzar-la: “Insisteixo, la nacional es va fer fa molt poc temps i definitivament no s’ha parlat ni s’ha considerat la seva ampliació. Evidentment es podrien millorar moltes carreteres, però una que s’ha fet nova fa tan poc temps l’hem de deixar viure una mica més, ja hi ha un bon accés de la Seu a Andorra”.

Per a Ros, la gestió política és i ha de ser una “gestió de prioritats”. És per això que des d’Espanya han encetat altres iniciatives que “són molt més necessàries que desdoblar l’N-145”.

L’alternativa espanyola

Una d’aquestes iniciatives se situa en les obres del túnel de Tresponts. La construcció del túnel està dissenyada per evitar el congost de Tresponts, a la carretera C-14, prop del municipi d’Organyà. Per a Ros, la prioritat que està emprenent el govern veí és la millora d’aquesta via per sobre de qualsevol altra: “Ara la millora de l’accés cap a Andorra passa pel túnel de Tresponts. És una inversió molt gran, de l’ordre de 30 milions d’euros. Són molts diners, donarem temps que s’amortitzi o també intentarem fer modificacions als primers anys perquè es pot millorar?”, va demanar.

L’ambaixador va finalitzar insistint en la reflexió que hi ha infraestructures que necessiten més millores que d’altres i que l’N-145 és una que encara està en bon estat com per pensar a fer un pla de millora.

El país s’ha destacat sempre per ser un destí que rep una gran quantitat de turistes d’arreu del món, generalment, però provinents d’Espanya i França. Segons les dades oficials del Govern, durant aquest any les fronteres han vist passar una mitjana de 320.000 vehicles mensuals. No obstant això, l’entrada més concorreguda és la que limita amb Espanya. Prop de 225.000 automòbils han passat cada més per la Farga de Moles, frontera destí de l’N-145.

Espanya no considera una prioritat habilitar un tercer carril a la carretera N-145

tracking