Ensurt a Sant Julià

A prop de la tragèdia

L’esllavissada a la Borda Sabater va afectar la carretera, l’accés al Punt de Trobada i l’interior del centre comercial

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’esllavissada que ahir va afectar la CG-1 a l’altura de la Borda Sabater i va provocar danys materials al Punt de Trobada no va tenir cap conseqüència personal per l’hora i el dia en què es va produir: les sis del matí d’un dissabte. Dos van ser els despreniments que van obligar a tallar la carretera i que van afectar el centre comercial. El primer va ser relativament petit, però va fer que els guardes de seguretat que hi ha havia al centre comercial alertessin els bombers. Quan els bombers ja estaven al lloc dels fets i s’havia tallat la carretera hi va haver una segona esllavissada, molt més important que la primera i la major part de les pedres de grans dimensions van caure en un gran forat que hi ha a la zona d’obres, que fa dos anys que estan aturades, i que emmagatzemava un volum important d’aigua de pluja. Segons van explicar fonts dels bombers, aquesta aigua va provocar un “petit tsunami” que és el que realment va afectar l’entrada dels grans magatzems i part del seu interior. Una de les zones més perjudicades va ser una perfumeria i part dels productes exposats van quedar dispersats per l’accés exterior al centre comercial. A l’interior del mateix hi havia diversos treballadors, però cap d’ells va resultar ferit. En el moment del despreniment no hi havia cap cotxe circulant per la zona. Es preveu que el Punt de Trobada pugui reobrir, a tot estirar, en tres dies.

Sis hores incomunicats

L’esllavissada va fer que l’accés a Andorra per Espanya estés més de sis hores tancat. Tot i que el tram de la carretera afectat restarà tancat a la circulació fins a mitjans de la setmana vinent, quan passaven vint minuts de les dotze del migdia es va habilitar una via alternativa que va permetre reobrir la frontera hispanoandorrana. Ara mateix hi ha habilitats dos carrils, un de pujada i un altre de baixada, i només es permet el pas de vehicles lleugers: turismes, motocicletes, ambulàncies i minibusos. Els vehicles que baixen circulen per la part del darrere del centre comercial i els que pugen ho fan per dins de l’aparcament.

L’executiu preveu habilitar la setmana vinent dos carrils de pujada i dos de baixada, fet que permetrà autoritzar el pas de camions i d’autocars. Ara, els vehicles pesants només poden entrar o sortir del Principat pel Pas de la Casa. Avui s’analitzarà la possibilitat d’organitzar combois a partir de demà perquè part dels camions puguin creuar la frontera del riu Runer amb l’objectiu de no col·lapsar la del Baladrà.

El cap de Govern, Xavier Espot, que va oferir dues rodes de premsa, una al matí i una altra a la tarda, va explicar al lloc dels fets que, un cop que s’hagi estabilitzat el terreny i s’hagin fet els estudis que garanteixin la seguretat, s’iniciarà la col·locació de barreres de protecció per poder utilitzar dos dels quatre carrils que hi ha en aquest tram de carretera. Els que es van posar ahir en servei s’habilitaran en sentit de baixada i els dos que es reobrin, en sentit de pujada.

Malgrat que durant tot el matí i el migdia es van continuar desprenent rocs de la muntanya, a mitja tarda es van aturar. Segons va dir Espot pocs minuts després de la sis de la tarda, “ara el que preocupa és la part dreta del talús”, ja que es podria desprendre. Aquesta zona està darrere d’un magatzem del comú lauredià i serà l’edifici el que “exercirà de barrera de protecció”.

Quant al despreniment, el cap de Govern va indicar que “la molt ràpida actuació dels cossos de seguretat i emergència han fet que cap persona hagi resultat malmesa i que els danys materials al centre comercial hagin estat d’una relativa mínima intensitat”. Espot va indicar que la situació no serà “tan greu” com la que va succeir al Pas de la Casa a final d’abril, que va provocar el tall de la frontera durant 15 dies. Es va felicitar per la ràpida reobertura de la frontera i va donar un missatge de tranquil·litat als turistes: “No hi ha problemes per entrar o sortir del país”.

El cap de Govern, respecte a la causa de l’esllavissada, va preferir esperar que es normalitzi la situació i que els tècnics extreguin les conclusions sobre el que ha passat. “Ara per ara no aporta res fer hipòtesis que poden ser errònies”, va dir Espot, malgrat que, fa uns mesos, des de l’executiu es va alertar de la perillositat de la zona, ja que es van detectar mancances en els ancoratges de la muntanya. Al respecte, el cònsol major de Sant Julià de Lòria, Josep Miquel Vila, va fer una crida a no veure una causa efecte directa en les mancances detectades. “Es va informar a la part privada que els ancoratges no es trobaven en bon estat”, va dir, per afegir que els responsables de l’obra van contractar una empresa per resoldre una situació que “estava en procés de resolució”. Espot va admetre que s’havia detectat un possible risc a la zona, però que les autoritats “van fer la feina que els corresponia”, que era alertar la propietat.

UN PLET JUDICIAL VA ATURAR LES OBRES A LA ZONA

La disputa entre els propietaris dels terrenys on es va produir l’esllavissada, el Grup Cachafeiro, i la constructora Unitas van provocar la paralització dels treballs que s’estaven fent per obrir un altre centre comercial. Van decidir dur a terme el projecte pel fet que el contracte de lloguer amb els propietaris del terreny del Punt de Trobada, centre que explota el Grup Cachafeiro, estava punt de vèncer i amb la possibilitat que no es renovés, fet que va succeir. Les obres, que es van iniciar el 2012, es van anar alentint per falta de coordinació entre les parts, la constructora i el Grup Cachafeiro, fins a aturar-se per impagaments. A finals del 2016, la Batllia va condemnar els propietaris del terreny a pagar 922.670 euros en concepte d’obra feta i d’indemnització a la constructora. Igualment, va deixar sense efecte els avals bancaris de la constructora lliurats a la propietat del terreny per un valor de 374.451 euros.

A prop de la tragèdia

A prop de la tragèdia

tracking