impost als vehicles

Els concessionaris rebutgen una nova taxa nacional per als carburants

El sector de l’automòbil recorda que la normativa d’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle ha canviat i obliga els vehicles a contaminar menys

Els concessionaris rebutgen una nova taxa nacional per als carburantsFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El sector de l'automòbil es mostra en contra de les mesures pels grups parlamentaris Demòcrates, Liberals i Ciutadans Compromesos. Tanmateix, rebutgen la implantació de taxes per la compra i la tinença de vehicles de gasoil i gasolina, i creuen que els afectaria en l'àmbit comercial, així com en el sector turístic al país. Dilluns passat els grups parlamentaris, amb la col·laboració de Fridays For Future, van presentar l'esborrany de la proposta conjunta que entregaran al Consell amb la intenció de combatre el canvi climàtic.

Les mesures adoptades en l'àmbit de mobilitat se centren en l'anul·lació de l'emissió de gasos, i per aquest motiu, les taxes imposades als vehicles tradicionals de gasoil i gasolina en són les protagonistes. Tal com va explicar Vanessa Puente, comercial d'Auto Selecció Ford, “ja s'han incrementat aquest any a partir del canvi de nomenclatura de CO2”, per tant, “no veig correcte que pugin més”. De la mateixa manera, creuen que aquesta "imposició de taxes ens afectaria molt en l'àmbit de venda de cotxes, sobretot de segona mà", va afegir Òscar Riera, gerent d'Automòbils Piper. Per a Antoni Capdevila, propietari d'Ac Automòbils, la situació és "molt perjudicial, la cosa ja va prou malament per a matar-la encara més", i “no crec que pagant més impostos els cotxes deixin de contaminar, això no funciona així". També va assenyalar que "Govern no és conscient de la situació que vivim alguns dels comerciants del sector, és una presa de pèl". Altrament, el director comercial de Becier Vehicles, Alex Pastor, va manifestar que aquesta mesura afectarà "majoritàriament els compradors de cotxes de gama baixa i mitjana", ja que, per al "client de gama alta la diferència serà mínima".

Menys emissions

En els últims anys la normativa referent a l'emissió de gasos amb efecte ‘hivernacle ha canviat, i els vehicles actuals "han baixat molt, les fabricacions ja s'estan fent per tenir unes emissions més baixes", va remarcar Puente. Així, Pastor va afegir que els "cotxes de motor dièsel són els menys contaminants del mercat avui en dia, i cada dia ho faran menys".

Fent referència a la utilització de cotxes híbrids i elèctrics, Manel Lara, director de Cars Vip, va remarcar que en “un país on anualment venen més de vuit milions de turistes amb vehicles de gasoil i gasolina que també contaminen, i a nosaltres ens aplicaran una taxa d’impost quan el 95% de la població no pot accedir a un cotxe d’aquestes característiques”, ja que, “encareixen considerablement el cost de compra. Per aquest motiu, gran part del sector reivindica que el que “Govern intenta engegar no és la solució, ja que els cotxes híbrids i elèctrics també contaminen”, va afirmar Puente. Capdevila va senyalar que un cotxe elèctric “és un segon vehicle, la gent no va de viatge amb aquests, ja que dubten que puguin arribar a destí”, per falta d’autonomia, i “utilitzen els tradicionals”. Tanmateix, Riera, va declarar que les “bateries de liti d’aquests cotxes comporten un nivell de contaminació, no en la seva utilització diària, però sí en el moment de reciclar-los”.

Pel que fa a l’aplicació de mesures com el Carsharing o la creació d'una plataforma per compartir el cotxe. Riera va manifestar que seria una "bona opció, ja que no tenim metro, ni tren, ni res, i ens fa falta alguna, sobretot pel ciutadà de peu". D'altra banda, Lara va dir que aquestes propostes "fan malbé el transport públic", busos i taxis, i no "crec que sigui la solució. La xarxa pública que tenim al país és molt correcta”.

LIMITACIÓ DE VEHICLES A ANDORRA LA VELLA

Una altra de les propostes dels grups parlamentaris va ser la limitació de la circulació de vehicles al centre de la capital. En aquest àmbit, al sector automobilístic no li sembla “correcte. Som un país turístic, no és viable”, va senyalar Lara. En la mateixa línia va afegir que “Andorra viu d’això, a l’any venen més de vuit milions de turistes amb cotxe, i si ja tenim poques carreteres, limitar la circulació pel centre de la ciutat seria fer enfadar el turista”, i en aquest cas, “correm el risc que no torni, l’hem de mantenir content, còmode”. Tanmateix, Capdevila va manifestar que “cada dia es construeixen voreres més amples i per aquest motiu hi ha molts embotellaments a la carretera”, d’altra banda, “per les voreres només hi passa una persona cada deu minuts, haurien de fer més carrils i menys voravies”. Pastor va especificar que a l’interior d’Andorra “seria bastant complicat, ja que el centre està delimitat per les zones de vianants”, i si es realitzen, “tallarien el país en dos”. D’altra banda, Riera, va opinar que “seria necessari millorar el servei públic de la capital”.

tracking