Infraestructures

L'aeroport programa un vol de prova per obtenir l'aval per al sistema GPS

S’han sol·licitat testos extres però es confia que no demorin i que la data per a l’autorització no variï molt del previst

L'aeroport programa un vol de prova per obtenir l'aval per al sistema GPSARXIU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El proper mes de maig és la data fixada des de fa dies al calendari perquè l’aeroport Andorra-la Seu obtingui l’autorització que li permeti operar vols instrumentals amb sistema GPS. L’aspiració de la Generalitat i del Govern per tal que la infraestructura tingui activitat comercial, ateses les limitacions que li suposa a l’equipament operar només amb bones condicions de visibilitat. El procés per aconseguir-ho segueix els seus passos malgrat que ara s’han de fer noves comprovacions, després que es demanés l’opinió a un organisme suís pel coneixement evident que tenen al país helvètic en aeroports en zones geogràfiques complexes. L’organisme suís ja ha entregat el seu informe, segons van explicar fonts coneixedores, i aquest requereix que s’hagin de contestar un seguit de qüestions i també que es programi un nou vol per a fer algunes comprovacions. Un nou vol que ja estan mirant d’organitzar totes les parts implicades per tal que es pugui fer com més aviat millor, van assenyalar les mateixes fonts. L’objectiu és que l’autorització no es demori molt més enllà del mes de maig. El mes de març del 2017 ja es va organitzar un vol a l’equipament aeroportuari per tal de complementar tots els estudis tècnics que es requerien per obtenir l’aval per al GPS. Seria “quelcom semblant”, van indicar les fonts, però amb “menys proves”.

L’aeroport de la Seu d’Urgell serà pioner en l’ús exclusiu del sistema GPS per a vols instrumentals. D’altres infraestructures de l’Estat espanyol tenen altres sistemes que permeten les operacions amb poca visibilitat. A més, té d’altres condicionants que el fan una infraestructura aèria difícil com ara l’orografia del terreny, que obliga les aeronaus a haver d’aterrar amb un xic més d’inclinació o que la pista és una mica més curta i estreta dels estàndards. Tot plegat ha necessitat estudis molt detallats per la manca d’experiències prèvies en territori espanyol i també que es demanés l’opinió de l’organisme FOCA pels exemples i coneixement que tenen sobre infraestructures en zones amb característiques adverses. Un cop es completi el procés que ha indicat l’organisme helvètic el següent pas del procés serà obtenir l’aval de la comissió interministerial CIDEFO, que integren Defensa i Foment.

El Govern espanyol ha reiterat en multitud d’ocasions el compromís amb fer possible els vols amb GPS. La darrera autoritat en expressar-ho va ser la delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera, que també va assegurar la voluntat de posar els mitjans perquè la infraestructura pugui operar amb vols de fora de l’espai Schengen. Ara, però, un altre factor a tenir en compte és la convocatòria electoral del país veí el pròxim 28 d’abril i com pot incidir en tota la planificació prevista.

tracking