Els abonaments de bus costaran un 10% menys

L’1 de setembre del 2019 baixaran una mitjana del 10% els forfets dels autobusos, però s’incrementaran els dels bitllets senzills

Els abonaments de bus costaran un 10% menys

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El preu dels abonaments mensuals i de les targetes per viatges es reduirà una mitjana del 10 per cent a partit de l’1 de setembre del 2019, data en què el Govern preveu que comencin a funcionar les noves concessions de les línies regulars. En canvi, el preu dels bitllets senzills, d’anada i tornada i l’abonament setmanal s’incrementarà entre un 2 i un 2,82 per cent. L’objectiu final és augmentar el nombre d’usuaris i de viatges. Ho va explicar ahir el titular de la cartera d’Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, en la roda de premsa posterior a un consell de ministres en què es va aprovar el nou concurs de les línies del transport regular de viatgers.

L’executiu ha aprofitat la licitació per redissenyar algunes de les línies. El canvi més important afectarà les de la vall d’orient. La L2 d’Encamp, un cop arribi al Pont de la Tosca, mantindrà el recorregut actual per Escaldes-Engordany. La L3, la que ve de Soldeu, farà una volta més llarga i anirà en direcció al Pont dels Escalls per donar servei a la zona de l’hospital. La L4, que ve del Pas de la Casa, es desviarà per Engolasters, pel coll de Caldes, i per la carretera de l’Obac en direcció a l’estació d’autobusos. Aquests canvis s’han realitzat perquè a la vall central el recorregut entre parada i parada caminant no sigui superior als deu minuts.

Totes les línies regulars del país i el Bus Exprés convergiran a l’Estació Nacional d’Autobusos i es preveu que bona part de les línies també parin a la rotonda de la Dama de Gel. Quant a la línia L1, la que va de Sant Julià a Escaldes passant per Andorra la Vella, deixarà de recórrer les avingudes Príncep Benlloch i Meritxell per fer-ho per la Baixada del Molí i el carrer Prat de la Creu.

Canvis en la licitació

La concessió del servei d’autobús regular es farà en tres lots (línies de la vall de Gran Valira, línies de la vall d’orient i línies de la vall de la Valira del Nord) i els concursants podran presentar oferta per a cadascun dels tres lots per separat. També podran presentar una oferta pel conjunts dels lots, però per fer-ho estaran obligats a licitar pels tres per separat. La concessió serà per a 15 anys, renovable per dos períodes de cinc anys més. Es tracta d’un concurs nacional que permet la creació d’unions temporals d’empreses (UTE) i que té el dia 21 de gener com a data límit per presentar les ofertes. Els guanyadors han de poder començar a donar servei l’1 de setembre del 2019, tot i que no serà fins al març de l’any següent que hauran de ser capaços de disposar de tots els vehicles ofertats.

A diferència de l’anterior concurs, els guanyadors no hauran de gestionar la plataforma de mobilitat intermodal, però si que hauran d’adquirir la maquinària necessària per al funcionament de la mateixa. Cada màquina tindrà un cost de 9.000 euros per bus. Els guanyadors hauran de pagar 0,07 cèntims per viatge a la plataforma.

Una altra novetat del concurs, és que les propostes dels licitadors per millorar el servei tindran un major pes a l’hora d’adjudicar-lo. Es premiaran les millores a la línia del Bus Nocturn, allargaments de recorreguts com una parada al Punt de Trobada i busos llançadora, adaptació dels horaris al vespre i al matí, reforç de la línia escolar, millora de les freqüències i allargament de la línia fins a les pistes.

Pel que fa a la Tarja Magna, la Blava i el Bus Lliure no rebran una subvenció fixa (l’última va ser de 2,9 milions d’euros) i se’ls pagarà 1,31 euros per viatge.

Els abonaments de bus costaran un 10% menys

tracking