Infraestructures

Projecte per construir un heliport privat a Fontaneda

La societat Helinatura impulsa la infraestructura en un terreny de 22.000 metres quadrats

Projecte per construir un heliport privat a FontanedaX. P.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Helinatura, la societat constituïda fa uns mesos amb l’objectiu de construir un heliport privat a Andorra, ja ha entrat el projecte al Govern després de trobar un ter­reny que consideren idoni al terme de Fontaneda, a Sant Julià de Lòria i a prop del límit fronterer amb l’Estat espanyol. Es tracta d’un espai de 22.000 metres quadrats situat a 1.350 metres d’altitud i que s’ha llogat a la propietat a molt llarg termini, van indicar fonts consultades. Amb l’entrada del projecte al Govern es compleix un primer tràmit burocràtic, però la infraestructura també s’haurà de sotmetre a la validació del comú de Sant Julià de Lòria i novament a l’autorització definitiva de l’executiu. Amb tot, la previsió, segons les fonts coneixedores, és que si no hi ha cap retard la instal·lació pugui ser operativa ja abans que finalitzi l’any.

El projecte serà mínim, almenys en un primer estadi. S’ha previst una zona d’aterratge i enlairament i espai per a un sol helicòpter, malgrat que es dimensiona per a una aeronau de característiques més gran, amb capacitat per a 15 passatgers. I s’hi acompanyaran les instal·lacions també mínimes que la normativa dicti com a obligatòries per a una infraestructura d’aquesta mena. Amb tot, el terreny on s’ubicarà té els metres suficients perquè l’equipament pugui créixer si es veu necessari i viable en un futur i construir-hi hangars i d’altres equipaments complementaris per augmentar-ne els serveis.

No generar molèsties

Una de les premisses ha estat tenir cura de no generar molèsties als veïns més propers després de les vicissituds viscudes pel projecte de l’heliport nacional, que allà on s’ha volgut construir ha generat oposició ciutadana. El ter­reny on està previst construir l’heliport no té cap habitatge en un radi de 300 metres, i a més, l’entrada i sortida dels helicòpters es farà via territori espanyol, atès que la parcel·la toca amb la frontera, de manera que, van indicar les fonts, els veïns no han de sentir cap soroll un cop la instal·lació ja sigui operativa.

Respecte a la funcionalitat, de moment no es preveuen línies de passatgers, sinó ser punt d’ater­ratge i enlairament de vols de caràcter tècnic, d’empreses o privats. Però tampoc no es descarta la possibilitat que en futur s’hi puguin explorar altres vies de negoci. Uns deu minuts en cotxe separen el futur heliport del poble de Sant Julià.

Helinatura s’ha constituït com una SLU i l’administrador i únic accionista és Eduard Serra. La societat ja va obtenir l’autorització de l’executiu fa uns mesos amb l’objectiu d’impulsar un nou heliport privat a banda del que ja funciona a la Massana. Llavors, en relació al projecte hi havia molta prudència perquè el primer objectiu era trobar un ter­reny idoni i que no pogués provocar un rebuig com el que van tenir primer el Patapou, després la Comella i en aquests moments la zona de Tresoles. La parròquia de Sant Julià de Lòria ja estava entre les possibilitats, però també la Massana. Finalment, s’ha trobat el terreny adequat a Fontaneda. El següent pas serà obtenir una primera validació del projecte presentat a l’executiu en el decurs dels pròxims dies.

DESACORD AMB ELS PROPIETARIS DE LES TRESOLES

El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, asseverava dimecres que l’heliport a Tresoles no és un projecte abandonat. Però a banda dels informes tècnics pendents, que inicialment havia de fer l’Aviació Civil francesa i que després hi va renunciar, hi ha un nou escull per al projecte: la falta d’acord amb els propietaris afectats per la construcció de la infraestructura i que també el manté aturat. Malgrat la insistència del Govern que la instal·lació aèria no està descartada, al maig, i després que el ministre expliqués al Consell General que l’Agència de l’Aviació Civil francesa els havia contestat que no era competent per fer els informes tècnics que li reclamaven i que s’havia de cercar una empresa privada per a fer-los, el cap de Govern ja va admetre els dubtes que l’heliport es pugui impulsar aquesta legislatura. Que Andorra disposi d’un heliport nacional és una iniciativa que Demòcrates per Andorra persegueix des de la primera legislatura però que no ha aconseguit impulsar. Primer va ser el fracàs del Patapou, després va seguir el del terreny alternatiu a la Comella i l’executiu no ha tingut molta més sort a Tresoles, amb una plataforma veïnal d’Engolasters que també s’hi oposa.

tracking