Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
Decisió judicial

Govern pagarà Heliand pel Patapou

El TS dicta que ha d’indemnitzar amb 146.862 euros l’adjudicatària del projecte d’heliport
L'exministre Jordi Alcobé en una visita al roc del Patapou en el lloc previst per ubicar l'heliport nacional.

El Govern haurà de pagar 147.000 euros a Heliand pel Patapou

L'exministre Jordi Alcobé en una visita al roc del Patapou en el lloc previst per ubicar l'heliport nacional.

ARXIU
Actualitzada 05/04/2018 a les 17:59
El Govern haurà d’indemnitzar amb 146.862 euros la unió temporal d’empreses (UTE) formada per l’andorrana Heliand i la catalana Cat Helicòpters, que el 2012 van guanyar el concurs per a la concessió de la gestió de les línies de vol regular internacionals i la construcció i gestió indirecta de l’heliport nacional que s’havia de construir al roc del Patapou. La xifra a pagar l’ha marcat la sala administrativa del Tribunal Superior (TS) en una sentència notificada recentment i en la qual revoca parcialment la dictada pel Tribunal de Batlles el juliol del 2017. La revoca en el sentit de reduir la indemnització a pagar per part del Govern a les dues empreses. La Batllia l’havia marcat en 479.054 euros.
El TS, però, sí que tanca la porta que les dues empreses reclamin per la pèrdua del negoci que haurien fet si el projecte per explotar l’heliport nacional hagués fructificat. L’UTE, en el recurs que va presentar contra l’anul·lació de l’adjudicació, va deixar a criteri de la Batllia marcar una indemnització per la pèrdua de negoci que, segons l’establert en l’oferta presentada i adjudicada, podria arribar a la xifra màxima de 64 milions.
En la sentència s’indica que les empreses no van esgotar adequadament la via administrativa en no haver avaluat un import ni haver efectuat expressa reserva de reclamació. S’assenyala que les perspectives de negoci eren purament hipotètiques perquè quan el Govern va informar les societats de la suspensió de la signatura del contracte no s’havia iniciat cap mena d’obra, que feia que el negoci fos encara inexistent. També que se’ls va informar que pel risc que presentava el Patapou per a la seguretat de les persones el servei no podria funcionar.

Demanaven un milió d’euros
Les dues empreses, després d’esgotar la via administrativa, van presentar recurs davant la sala administrativa de la Batllia en el qual reclamaven 980.584 euros per les despeses causades per la concessió. La posterior sentència de la Batllia va ser recorreguda tant pel Govern, que considerava que l’UTE no havia exhaurit la via administrativa i que no procedia cap reclamació, com per les dues societats, que van demanar incrementar la indemnització marcada en primera instància i que es condemnés el Govern a pagar 64 milions d’euros en concepte de pèrdua de negoci.
El TS considera que sí que s’havia exhaurit la via administrativa, ja que va ser l’executiu, en la resposta a la demanda administrativa presentada per l’UTE en què sol·licitava l’abonament de les despeses i els perjudicis, qui va informar les empreses que ja s’havia esgotat aquesta via.
D’altra banda, els magistrats admeten que el Govern tenia tot el dret a resoldre el contracte de concessió per raons d’interès general, però recorden que si l’anul·lació no és culpa de l’adjudicatari, aquest té dret a la indemnització corresponent. Un cop dictat això, diuen, el litigi ha de versar sobre l’avaluació d’aquesta indemnització.
Respecte d’una factura de 128.611 en concepte d’honoraris d’advocats que l’UTE va haver de pagar en la defensa d’accions administratives del comú d’Andorra la Vella i d’altres contraris a l’heliport al Patapou, el TS considera que no s’han de pagar perquè no és una despesa provocada per la revocació del contracte. Tampoc una factura de 262.990 euros emesa per una de les societats per ser pagada per l’altre.
El Superior condemna el Govern a pagar l’UTE 16.265 euros en concepte d’honoraris meritats pels treballs d’arquitectura. Una xifra molt inferior a la factura presentada per les dues societats que era de 175.871 euros. Finalment, l’executiu haurà d’abonar a les dues empreses 130.597 euros més en concepte de despeses de preparació de l’oferta.
  • #11 dand
    (05/04/18 19:59)

    aquest affair es un desproposit desde el començament , ja es va capar a l'epoca que en el concurs de idees es presentes qualsevol arquitecte del pais es pogues presentar , quant s'anava a buscar el plec de bases ja es deia que ja estaba donat i beneit

    Respondre
  • #10 mr.patapou
    (05/04/18 16:38)

    where is mr.Alcobé????

    Respondre
  • #9 Pepe
    (05/04/18 16:07)

    Josep va dir..
    Josep, de moment els únics que han signat el document perquè es tiri endavant aquest Llei són els funcionaris i ja se sap que com els tracten...

    Respondre
  • #8 Josep
    (05/04/18 10:58)

    És el resultat de no tenir una llei de responsabilitat politica. Quan la demanem?

    Respondre
  • #7 Robin
    (05/04/18 09:37)

    Quina vergonya, i després la culpa és del funcionari que va cada dia a treballar. Que ho paguin ells de les seves butxaques.

    Respondre
  • #6 Conrad
    (05/04/18 09:32)

    Aquest és el resultat del berenar de negres en la qual s'a convertit la nostra societat .... "Si construeixo guanyaré diners i si no construeixo els posaré un judici i guanyaré diners igualment" ..... de totes maneres paga la Padrina .....

    Respondre
  • #5 Capitalisme d'Estat
    (05/04/18 09:28)

    Correcció, Govern no, el ciutadà, amb els seus impostos. Aquesta quantitat se suma al milió d'euros de fa uns anys. Sense una llei de responsabilitat política estem apanyats.

    Respondre
  • #4 Vileton
    (05/04/18 09:18)

    Que paguin els que son responsables ! I no amb diners públics ! 

    Respondre
  • #3 Dos Valires
    (05/04/18 08:47)

    Peret va dir..
    Tota la raó,els politics encara no han entés que son diners del poble,dels impostos que paguem tots i que els han de ben administrar.Segurament que a casa seva pensend'una altra manera i aquest despilfarro no el fan.

    Respondre
  • #2 Peret
    (05/04/18 07:27)

    Quants mils d'euros es llencen per les administracions cada any,amb projectes i estudis que no es realitzen? i no parlem d'informes jurìdics es una vergonya no es tè cura del diner,no tenim gent de seny a les administracions i amb un pais endeutat de 1.500 milions d'euros,no anem bé.

    Respondre
Veure’n més
11
El més...
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2016 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477