Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
Economia

La CASS demana la jubilació als 67 i augmentar sis punts la cotització

La parapública acorda el pla de mesures per a la reforma del sistema de pensions en els pròxims 12 anys i el traslladarà a Govern
La Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) ha acordat el paquet de mesures que hauria de tenir la reforma del sistema de pensions per garantir la viabilitat. La decisió s’ha pres després de constatar que amb el model actual en cinc anys la recaptació de les cotitzacions passarà a ser igual que la despesa en pensions i que a partir del 2024 es comencen a gastar els fons de reserves (poc més de mil milions) que s’esgotarien en deu anys. Els càlculs fets per l’equip d’experts francesos sobre el futur del sistema de pensions va posar una sèrie d’opcions damunt
  • #38 Gracienc d'Ordino
    (04/04/18 10:14)

    El que cal és un consell de la CASS més preparat, amb més financers i actuaris i amb un control més estricte de la despesa, la de funcionament sobretot, però també la técnica. I afavorir els plans de pensions d'empresa i particulars en un entorn de lliure competencia on els que millor gestionin i menys despeses cobrin es guanyin la confiança dels estalviadors.
    És una pena la gestió que durant dècades s'ha fet de les reserves de la CASS. Només hi ha futur en entorns d'alta professionalització i de lliure competencia. I el Govern ha de donar exemple: una vergonya que el pla de pensions de la Funció Pública només es pugui contractar amb una sola entitat: on és la llibertat per decidir qui ha de gestionar els fons acumulats del funcionari ??. Les solucions són de manual.

    Respondre
  • #37 Jordi
    (31/03/18 15:05)

  • #36 Raul
    (30/03/18 21:59)

    Que be! Portem 7 anys sense pujada salarial! i ara hem de pagar mes de cotitzacio a la CASS! Quina gran política i sentit comú que tenim! Sort que tots som milionaris aquí Andorra i de Bona familia! X-D...sort teniu que no fagi un partit politic jo, tots els que feu lleis nomes per afavorir-vos els de sempre, aquesta Bona vida de bonança nomes per alguns, se us acabaría ben rapid!

    Respondre
  • #35 Lord
    (30/03/18 17:55)

    Andorra es un país acomplejado que no ve el privilegio que tiene para competir como uno de los mejores países del mundo dada la pequeña población que tiene que manejar y los privilegios a tantos niveles. La culpa?

    Respondre
  • #34 Justícia
    (30/03/18 15:50)

    El límit a l'import de la pensió ha de ser per a tothom. TAMBÉ els que ja estan cobrant més de 8.000 eur al mes.

    Respondre
  • #33 Cuki
    (30/03/18 11:08)

    Crideu el que vulgueu però si no prenen cap mesura en deu anys s'han acabat les reserves i ens quedarem tots sense pensió.

    Respondre
  • #32 autonom nº2
    (30/03/18 10:51)

    No toqueu l'edat de la jubilació! 65 anys son PROUS, no tinc l'intenció de treballar fins a la mort, peró de gaudir d'una mica de la vida en bones condicions físiques, cuidar els néts , ect ...
    Es podria aplicar la resta d'aquestes mesures. El 22% en comparació amb els països veïns no és gaire i no sembla suficient per garantir les pensions! Pero sobretot fer una bona gestió, rigorosa i justa.

    Respondre
  • #31 JM
    (30/03/18 09:47)

    Molt bé, sempre que ajudi a que tothom tingui una pensió digna, però com fer-ho per qué Els joves tingui feina i un sou que els permeti pagar al seguretat social, podriem començar per no permetre treballar i estar jubilat, treuen una part de la caixa i a demés no deixan lloc als joves, per altra banda també major control de baixes, dificil peró al punt de mira.

    Respondre
  • #30 soc tonto
    (29/03/18 22:03)

    acabo de mirar la pagina web del la cass i no he trobat aquestes mesures que es duien. No seria correcte i convenient que els assalariats, empresaris i jubilats fóssim informats de totes aquestes mesures i que poguéssim opinar tots i que els que votants als que can al Consell General els hi poguéssim dir que faran ells si tenen aquesta responsabilitat, perquè en tindran algunes de més,Reforma Llei Laboral, Llei de Funció Publica i la Llei de la Cass. Comencem a demanar coses que ens hi va el nostre futur. I després cal demanar responsabilitat al polítics per que ho facin amb cap i els metges que tinguin una responsabilitat per donar baixes i els inspectors de la Cass que treballin i facin seguiments, i que hi sigui una bústia electrònica per poder denunciar als treballadors que cobren de baixa i estan bé per treballar, ja que alguns estan de baixa i treballen al hort o sen van a caçar o ha altres llocs, que la Cass no envií un missatge de text amb dies d'antelació per fer una reviso, demanar-la amb quatre hores de temps(no cal estar a casa) . Amb mesures així SEREU MES RESPECTATS. Creu un tonto

    Respondre
  • #29 Franc/And