parapúbliques

FEDA projecta 100 milions d'inversió els propers 5 anys

La millora dels equipaments de transport, línies i ETR, suposa la meitat de la partida

FEDA projecta 100 milions d'inversió els propers 5 anysFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Fer front al creixement de la demanda elèctrica, garantir la qualitat del servei i la seguretat en el subministrament o vetllar per un baix impacte ambiental són les premisses sobre les quals s’assenta el pla d’inversions que FEDA projecta del 2018 al 2022 i que suposarà una despesa de 99,6 milions d’euros.

Els projectes destinats a la millora dels equipaments de transport, línies i subestacions elèctriques, representen la major despesa: uns 50 milions. La següent partida més elevada és la destinada a cogeneració, amb 22,4 milions, dels quals 13 per a la planta de la Comella –el projecte ha d’arrencar de manera imminent– i 8,6 milions més per a una tercera instal·lació (des d’aquest any ja funciona la de Soldeu) de la qual el 2018 se n’haurien de fer els primers estudis. El reemplaçament dels equips de producció hidràulica, que tenen més de vuit dècades (10,4 milions), millores als equipaments de distribució (8,3 milions), projectes en l’apartat d’infraestructures de serveis generals (5,2 milions) i iniciatives de diversificació (3,9 milions) completen el pla.

El full de ruta recollit al projecte de pressupost del 2018 arrenca en aquest exercici amb la previsió de despesa dels primers 21,9 milions, una partida superior a la prevista el 2017 en 1 milió. L’any vinent haurien de tirar endavant els projectes de la central de cogeneració de la Comella i també de la polèmica –per l’oposició veïnal– ETR de l’Aldosa. Tanmateix, s’han pressupostat 3,3 milions d’euros per a la construcció de la doble línia aèria entre Grau Roig i Encamp, que globalment ha de costar-ne 16,3.

Els grans projectes

La doble línia entre Grau Roig i Encamp, amb l’objectiu d’incrementar la capacitat de transport d’energia està previst executar-la fins al 2020. Aquell any la parapública preveu encetar un altre projecte destacat i depenent de la nova línia espanyola de 225 kilovolts (kV) que millorarà la capacitat de la importació d’electricitat: una nova ETR a la Borda Vidal, en un ter­reny cedit pel Govern. El cost de l’equipament s’ha fixat en 18,4 milions i es calcula que estarà fet en quatre anys. El 2020 s’hauria d’encetar l’obra civil per adequar el terreny, tot depenent, però, de com la part espanyola porti el seu projecte. En paral·lel, connectar-se amb aquesta nova línia de 225 suposaria 1,2 milions d’euros més.

Quant a la qüestionada subestació de l’Aldosa massanenca, FEDA insisteix en el projecte de pressupost de l’exercici 2018 en la necessitat de la mateixa per garantir el servei, atès que ara mateix és l’ETR d’Encamp la que reparteix més del 50% del consum del país. En els comptes del 2017 ja hi havia una partida de 200.000 euros i el 2018 s’hi preveuen 1,8 milions més per a l’inici de l’obra. El cost total és de 8,5 milions i la durada dels treballs es calcula que serà de quatre anys.

Un dels grans reptes de FEDA és, però, ser menys dependents dels veïns i diversificar les fonts d’energia. La gran aposta és la cogeneració, que ja funciona a Soldeu i que en el pla de cinc anys es preveu ampliar el seu abast amb 1,2 milions dedicats a augmentar la xarxa de distribució de calor. La segona planta que ha de funcionar és la de la Comella, que aprofitarà la calor generada a la planta de tractament de residus per tal d’abastir la parròquia d’Andorra la Vella. La durada dels treballs és de 7 anys. Finalment, per al 2018 s’ha previst una partida de 300.000 euros per als estudis dedicats a buscar ubicació a un tercer projecte de cogeneració per al qual s’invertirien 8,6 milions.

30,5 MILIONS DEDICATS A LA COMPRA D'ENERGIA PER ABASTIR LA POBLACIÓ

El pressupost projectat per FEDA el 2018 ascendeix a 74,23 milions (un 4,7% superior al d’aquest exercici) que ha previst liquidar a zero. En l’apartat de despesa, una de les partides més quantioses, inversió a banda, és la destinada a la compra d’energia als països veïns per abastir la població. Per al 2018 s’han previst 30,5 milions per a sufragar aquesta factura, aproximadament mig milió per sota del que es va pressupostar per a aquest exercici 2017. Malgrat que s’espera que el consum elèctric per a l’any vinent creixi un 1,8%, l’apartat explicatiu del projecte de pressupost assenyala que es preveu comprar més barat perquè “ja s’ha contractat un elevat volum d’energia elèctrica a preus tancats amb els països veïns”. A més, a la factura dels 30,5 milions s’hi inclou el cost de la compra de gas natural liquat perquè la planta de cogeneració de Soldeu generi calor i electricitat. Aquesta despesa, però, només suposa 438.000 euros. Al seu torn, la parapública espera obtenir 61,9 milions de la venda d’energia als seus clients. Tanmateix, el 2018 ja es compta obtenir ingressos fruit de la mobilitat elèctrica. Modestos, però, ja que s’estimen en 37.000 euros.

EL PLA D'INVERSIONS

Grau Roig-Encamp

La doble línia de 110 kV entre Grau Roig i Encamp té un cost global de 16,3 milions. Per al 2018 se n’han pressupostat 3,3.

ETR de la Borda Vidal

És un dels projectes més costosos (18,4 milions) però depèn del pla d’ampliació de la línia espanyola de 225 kV des d’Adrall fins a la frontera. S’iniciaria el 2020.

ETR de l'Aldosa

El polèmic equipament ha d’arrencar de manera imminent i per al 2018 s’han pressupostat 1,8 milions. La inversió total és de 8,5. FEDA insisteix que és un projecte necessari per assegurar el servei.

Cogeneració

Els projectes de cogeneració sumen 22,4 milions en els cinc anys. Al de la Comella, que també s’ha d’iniciar el 2018, es preveu una inversió de 13 milions.

tracking