energies alternatives

FEDA estudia adaptar els carregadors elèctrics per als turistes

FEDA estudia com adaptar la xarxa pública perquè els visitants trobin punts lliures i els puguin reservar abans d’arribar a Andorra

FEDA estudia adaptar els carregadors elèctrics per als turistesXavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Forces Elèctriques d’Andorra (FEDA) manté la seva aposta i compromís per al desenvolupament i implementació del vehicle elèctric al Principat. El proper pas o, tal com va assenyalar en declaracions al Diari el director de la parapública Albert Moles, el proper “repte” de FEDA per ajudar que l’elèctric sigui una alternativa real als vehicles propulsats per combustibles fòssils, ja sigui gasolina o gasoil, passa per obrir la xarxa de carregadors als automòbils dels turistes per oferir “un servei als visitants realment eficaç i sostenible”.

Moles va indicar que FEDA acabarà l’exercici 2017 amb una vintena de carregadors públics de vehicles elèctrics ubicats arreu del territori i que a final del 2018 aquesta xarxa serà d’una quarantena per tenir “una bona cobertura a tot el territori”. El director general de FEDA va indicar que a Andorra “gairebé tothom” carrega el vehicle als endolls privats que tenen als seus aparcaments perquè “el país és molt petit i difícilment en un dia exhaureixes tota la càrrega”, i va insistir que “el repte és posar a disposició dels turistes un servei de càrrega que sigui eficient”.

Segons Moles, l’objectiu a la llarga ha de ser que, per exemple, si un turista ve de Barcelona a les sis de la tarda, pugui reservar un carregador per a dos quarts de set i que el trobi a l’aparcament que doni aquest servei. El director general de FEDA va indicar que “no es tracta només de tenir carregadors, sinó del servei que hi va associat”.

200 vehicles a la mateixa hora

Des de FEDA es preveu que tal com està evolucionant el mercat en països propers puguin arribar 50, 100 o 200 vehicles elèctrics i que ho facin a la mateixa hora i lloc i que tinguin la necessitat de carregar. “Primer tindríem un problema d’espai, perquè no és el mateix cent carregadors que vint o trenta”, va indicar Moles, que hi va afegir que també cal tenir en compte l’eficiència econòmica. “El cost de tenir una xarxa d’aquest tipus és el que és, i si només funciona al 100% un dia o un cap de setmana i la resta de la setmana el tens buit et trobes amb un altre problema afegit”, va dir.

Per últim, Moles va posar sobre la taula un tercer factor que s’ha de tenir en consideració a l’hora d’impulsar una xarxa d’aquest tipus. “També hi ha un problema de disseny de la xarxa, perquè no deixes de tenir molta potència en un punt, i això s’ha de gestionar”, va dir el director general, que hi va afegir un quart factor: crear i donar les eines perquè es pugui reservar a distància. “Són reptes i són problemes diferents a gestionar una xarxa elèctrica”, va dir.

Respecte del desenvolupament del vehicle elèctric al Principat, Moles es va mostrar molt satisfet. “Amb el pla Engega, contràriament al que va passar l’any anterior, s’estan comercialitzant més vehicles elèctrics que no pas híbrids. I això és un bon senyal”, va indicar. I a l’hora de carregar, va afegir, “tant si ho fas a la xarxa pública o a la privada està funcionant, malgrat que puntualment havíem tingut algun problema de comunicació que ja està resolt”.

QUATRE VEHICLES PER A LA PROVA PILOT DELS DE PILA D'HIDROGEN

FEDA treballa, paral·lelament a la implantació del vehicle elèctric, en una prova pilot per estudiar la viabilitat dels automòbils impulsats per pila d’hidrogen. Un projecte transpirinenc que està finançat en un 65% per la Unió Europea (UE) i en el qual participen, a més d’Andorra, Catalunya, Aragó i França. Moles va explicar que la parapública està molt interessada per saber com pot funcionar aquest tipus de vehicle, i va recordar que el paper d’Andorra en aquest projecte passa per adquirir quatre vehicles d’aquest tipus i per posar en marxa una estació de recàrrega en una benzinera del Principat. “Encara no s’ha fet l’adquisició dels vehicles, s’estan fent els treballs previs”, va assenyalar Moles.

La iniciativa té un cost global de 3,9 milions d’euros. La UE en costeja 2,4 i la resta, els territoris participants. A Andorra li toquen uns 575.000 euros, dels quals FEDA posarà 270.000. Amb un horitzó del 2019, el projecte busca que hi hagi estacions de recàrrega per unir Saragossa, Osca, Fraga, Tarragona, Andor­­ra, Pamiers, Albi i Rodez.

tracking