turisme

La facturació dels hotels augmenta un 4,3% al juliol

El mes es tanca amb un 65,2% d’ocupació, 1,3 punts per sobre de l’any passat, però lluny del 70% que va pronosticar la UHA

La facturació dels hotels augmenta un 4,3% al juliolXevi Sunyol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’ocupació hotelera al juliol ha quedat finalment lluny de les previsions que va fer la Unió Hotelera (UHA) a l’inici de l’estiu. El 65,2% d’ocupació assolida el mes passat està cinc punts per sota de la pronosticada per la patronal. Tot i això, ha estat un 1,3% superior a l’aconseguida el juliol de l’any passat i és, segons les dades de la pròpia UHA, la millor xifra des del 2011, que és l’any en què es van començar a recollir de manera oficial. L’errada en les previsions d’ocupació s’ha compensat amb un increment del 4,3% respecte a la facturació mitjana del mes de juliol. Un fet que el president de la UHA, Manel Ara, va valorar de manera “molt positiva” i que fa pensar la patronal del sector que aquest estiu serà, en termes d’ingressos, un dels millors dels darrers anys. “Incrementar pencertualment la facturació amb un augment inferior de l’ocupació és molt interessant, ja que ingresses més tenint menys despeses”, va indicar Ara.

La UHA posa en relleu que, segons les enquestes realitzades entre els seus associats, el preu mitjà de venda respecte al juliol de l’any passat s’ha incrementat un 3,88%. Aquest fet i l’“elasticitat preu-demanda” han provocat que no s’hagin assolit les perspectives d’ocupació del 70%. Tot i això, recorda que el millor comportament del preu de venda i no pas el petit augment de l’ocupació serà el que repercutirà de “manera positiva” en els comptes d’explotació a causa d’“una clara millora de la productivitat”.

L’increment en l’ocupació, segons la UHA, hauria vingut de la mà de la millora dels indicadors econòmics del mercat espanyol, de la situació d’inseguretat en l’àmbit europeu i de la promoció d’Andorra que s’ha realitzat des dels organismes públics i des del mateix sector hoteler.

Cau la reserva de darrera hora

Una altra de les causes que expliquen la desviació entre la previsió d’ocupació i les dades reals seria conseqüència de la baixada en les reserves de darrera hora, que no han funcionat tan bé com les avançades. “El turista ha canviat de paradigma a l’estiu. Reserva amb antelació i no fa un viatge compulsiu com moltes vegades passa a l’hivern que s’espera a dar­rera hora per saber les previsions de neu”, va dir Ara.

Per parròquies, les centrals han estat les que més bona ocupació han assolit. Un 75% la capital i un 68% Escaldes-Engordany, uns percentatges gairebé similars als del mateix mes de l’any passat. Destaquen les ocupacions de Sant Julià de Lòria i la Massana. La primera parròquia n’ha aconseguit un 60%, deu punts per sobre de l’assolida el juliol passat, mentre que la segona ha arribat al 66%, un 6% més d’ocupació.

Sense l’efecte Tour de França

Un altre fet que ha portat la UHA a valorar molt positivament l’ocupació del juliol passat és que s’ha superat el percentatge de l’any passat malgrat que, com sí que va passar el 2016, el Tour de França no ha fet estada a Andorra. “Estem contents perquè l’efecte Tour de França no ens ha penalitzat tant com es podia esperar”, va assenyalar el president de l’entitat, que va afegir que “sense la celebració d’aquest esdeveniment s’ha millorat la facturació en termes absoluts”. Segons Ara, la UHA valora molt especialment “la influència” que tenen en el nostre teixit econòmic esdeveniments com el Tour de França, així com el Cirque du Soleil, com a aposta de dinamització turística”.

Quant a l’agost, el president de la Unió Hotelera es va mostrar prudent respecte a si s’assolirà o no la previsió del 80% d’ocupació que es va fer des de l’entitat a començament de l’estiu. “Ara mateix hi ha moltes reserves amb antelació, però creiem que l’agost es comportarà com el juliol”, va indicar Ara, que hi va afegir que amb tota seguretat hi haurà un increment de la facturació per sobre de l’augment en l’ocupació.

Segons l’enquesta realitzada per la UHA als seus associats, un 61% dels participants han declarat que al juliol han augmentat el preu mitjà, un 8% que l’han mantingut i un 30% que l’han rebaixat. Un 69,2% han augmentat la facturació, un 7,6% l’han mantinguda i un 23% l’han disminuït.

tracking