duanes

Portar productes de fora requereix ara el número d'identificació fiscal

La nova normativa obliga a incloure a la factura el número de registre tributari (NRT) a les empreses i el número d’identificació personal als particulars

Portar productes de fora requereix ara el número d'identificació fiscalFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Entrar productes comprats a l’estranger, normalment amb el cor­responent descompte d’IVA (Espanya) o TVA (França), ha passat a tenir un tràmit afegit. El comprador haurà de tenir inclosa a la factura que li facin a l’estranger el número de registre tributari (NRT) quan es tracti d’una empresa o el número d’identificació personal (NIP) quan siguin particulars. El NIP és equivalent a les sis darreres xifres i la lletra del número identificatiu de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS). Aquest nou sistema es va començar a aplicar a partir de l’1 de juliol a la duana andorrana. A efectes pràctics significarà, especialment per als particulars, que quan comprin un producte a fora a la factura que els faci el comerç hauran d’incloure el número d’identificació fiscal. Aquest requisit serà indispensable perquè la duana andorrana admeti la importació de l’objecte al mateix temps que s’haurà de fer el pagament del 4,5 per cent de l’impost general indirecte aplicable a totes les mercaderies que entrin a les Valls.

Un cas pràctic podria ser que un ciutadà d’Andorra compri en un comerç de Lleida uns mobles. Fins ara amb la simple factura el transportista arribava a la frontera i després de la declaració de l’IGI podia passar i fer l’entrega. A partir d’ara és imprescindible que a tota la documentació s’hagi inclòs el número d’identificació tributària de la persona que acaba sent la receptora de la mercaderia. Aquest exemple és també extensiu a quan és el mateix particular qui introdueix els productes a Andorra.

Cal recordar, però, que la tramitació per entrar a Andorra productes comprats a l’exterior té una franquícia de 300 euros. Fins a aquesta xifra s’està exempt de declarar a la duana els objectes que s’han adquirit a l’exterior. La introducció de l’obligatorietat del número d’identificació fiscal és un canvi important a causa que la pràctica totalitat dels particulars que estaven comprant a l’exterior no el donaven i els comerços espanyols o francesos tampoc no el demanen atès que no s’és resident fiscal. Fonts properes a duanes van comentar que és important que la ciutadania es conscienciï per evitar problemes greus a l’entrada de duanes, a causa que la tramitació pot passar a ser molt complicada perquè la factura d’origen s’ha fet en un país estranger.

Dubtes en l’afectació al frau

En cas que no s’hagi inclòs la identificació fiscal a tota la documentació la duana pot ara negar l’entrada del producte amb els consegüents problemes i la dificultat per refer la documentació. Aquest nou requisit va en la línia del funcionament generalitzat a les duanes dels països de la Unió Europea. Un dels possibles efectes de la mesura, segons fonts properes al cas, es podria trobar en una disminució del frau en la importació de productes comprats a l’exterior que no es declaren a la duana andorrana. Les mateixes fonts van apuntar, però, que a efectes pràctics no tindrà una gran variació perquè el fet d’haver introduït o no el número d’identificació fiscal no suposa cap canvi que obligui a parar obligatòriament a la duana per declarar. En aquesta línia, segons aquestes fonts, no se suposa que faci disminuir el frau.

LES XIFRES

10 vegades. És la multa corresponent a no declarar l’impost general indirecte del 4,5% quan s’entrà un producte des de l’estranger. Per exemple, si el valor a declarar eren 250 euros la sanció de duanes és de 2.500 euros, a més d’un recàrrec fix de 900 euros pel frau.

300 euros. És el límit econòmic que es pot importar sense necessitat de declarar-ho davant la duana. Qualsevol entrada de productes que superi aquesta xifra requereix que es pagui un 4,5 per cent del valor total del producte sense impostos, entenent sense el recàrrec de l’IVA o el TVA.

tracking