Política

Torres acusa López d'actuar per “vincles” laborals amb Saetde

El ministre insinua que el socialdemòcrata és crític amb la plataforma de Soldeu per la relació que diu que manté amb l’empresa

Torres acusa López d'actuar per “vincles” laborals amb SaetdeFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

“Veig que vostè és un gran coneixedor del dossier. El que jo no sé és si és pels vincles professionals que té amb la societat Saetde. Perquè tot s’ha de dir, vostè té alguna relació amb Saetde.” El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va eclipsar la sessió de control al Govern que es va celebrar ahir insinuant que el conseller general del PS Pere López és crític amb la declaració d’interès nacional de la plataforma i l’aparcament de Soldeu per la relació que va dir que manté amb l’empresa que explota el domini esquiable del Pas de la Casa i de Grau Roig –fet que ha precipitat que el soci majoritari de Saetde, Joan Viladomat, hagi optat per la dissolució de Nevasa, la societat que explota Grandvalira–.

López va reaccionar titllant de “despropòsit” l’acusació del titular d’Ordenament Territorial i manifestant que “està traient una situació que no té res a veure”. “El creia capaç de qualsevol cosa menys de fer una reflexió com la que acaba de fer i penso realment que el menysté en la seva funció de ministre”, va etzibar. El parlamentari va qüestionar prèviament la justificació del Govern per declarar l’obra d’interès nacional i va afirmar que “no és legal ni possible” perquè es tracta d’una iniciativa promoguda pel comú de Canillo i Ensisa, i perquè no compleix els requisits que marca la Llei del sòl per tirar endavant la declaració. “Hi ha elements suficientment greus que indueixen a error de qui ha pres la decisió”, va dir.

Torres, però, va defensar que l’executiu “estava obligat” a donar el vistiplau a la petició de la corporació canillenca i que, per tant, “havia de limitar-se a verificar si la iniciativa entrava dins dels límits de la llei”. “I hi ha entrat”, va refermar, adduint que allargar la pista de l’Avet permetrà, a més de poder acollir competicions internacionals, “l’accés de suports d’intervenció en cas de sinistre” en la línia de “facilitar la maniobra dels vehicles d’emergència i helicòpters”. L’obra “afavorirà l’establiment de mitjans fiables de vigilància i seguretat” i, per tant, “la declaració troba una potent raó de ser en la dotació de serveis de seguretat i protecció civil”. A més, va destacar que l’equipament també té finalitats educatives i culturals pel paper que juga l’esquí en l’escola i en el turisme.

Pel que fa a la necessitat de l’obra, López va assegurar que la Federació Internacional d’Esquí mai ha exigit que s’hagi de fer per poder organitzar la Copa del Món d’esquí del 2019 i en aquest sentit va declarar que “avui és un bon moment perquè quedi clar que l’adjudicació de les proves mai ha estat subjecta a la construcció d’aquest equipament”. El ministre, per contra, va explicar que la FIS ha manifestat “una opinió molt favorable i elogis a l’estació per realitzar aquesta millora”.

López, però, va acusar Torres de “fer servir explicacions falses per justificar decisions que no s’aguanten legalment”. És per això que els consellers del PS van tramitar ahir després de la sessió de control una moció que el parlament haurà de votar dijous que ve i que insta el Govern a revocar la declaració d’interès nacional.

UN ANY D'ESPERA PER L'AEROPORT

El titular d’Ordenament Territorial va reconèixer que el procés per obtenir l’autorització del sistema GPS que permetrà que s’enlairin vols comercials des de l’aeroport d’Andorra-la Seu “pot durar prop d’un any”. Tot i admetre que és un procés lent perquè el sistema GPS encara no està implantat a l’Estat espanyol –que és qui hi ha de donar el vistiplau–, va indicar que “no escatimarem esforços per aconseguir-ho” i que el projecte està “completament viu”. Torres va destacar que s’està treballant amb companyies aèries que podrien operar rutes des de Palma, Madrid o Londres.

LA DESVIACIÓ DE SANT JULIÀ ES FARÀ, PERÒ ABANS DEL 2019

La desviació de Sant Julià de Lòria, que preveu la construcció d’un túnel per arribar fins a la frontera, es farà, però no acabarà abans del 2019. Torres va assegurar que el Govern “té la intenció de realitzar la desviació en la forma prevista de plena conformitat amb el pla sectorial d’infraestructures viàries i els convenis signats amb els propietaris”, però va detallar que de moment es començarà amb la construcció d’una rotonda a la sortida del pont de Fontaneda que es farà aquest any.

Això, però, no descarta l’obra inicial, tot i que va admetre que “durant aquesta legislatura no es podrà fer el túnel”. “No existeix cap proposta alternativa a la desviació de Sant Julià ni la hipotètica renúncia al projecte previst”, va apuntar en resposta a una pregunta del conseller d’SDP, Víctor Naudi, que va car­regar contra els canvis de l’executiu en projectes com la desviació, The Cloud o l’heliport. Segons el ministre, “no es modifica el projecte, només s’afegeix un pont que creua el riu Valira des de l’avinguda Francesc Cairat fins a empalmar amb el nou vial”, que “permetrà que des de la Margineda fins a la duana tinguem doble carril”. Una obra que, va insistir, “no condiciona que no es pugui fer el túnel”. “El Govern té la voluntat d’acabar tota la desviació”, va expressar, afegint que “si tinguéssim els mitjans econòmics demà mateix l’acabaríem”. No obstant això, va anunciar que l’any que ve hi haurà una partida per continuar la desviació.

En la sessió de control, el ministre d’Educació, Èric Jover, va anunciar la signatura els propers mesos d’un conveni amb els governs català, valencià i balear per al reconeixement mutu de les titulacions del nivell de català. A banda, va comunicar que es modificarà el decret de regulació dels diplomes oficials de català per tal que els alumnes de promocions antigues el rebin i va rebutjar que es convalidi automàticament el títol de batxillerat al nivell B2 de català.

tracking