instal·lació aeronàutica

Govern assegura que els helicòpters no sobrevolaran la població i que no molestaran

El Govern assegura que els helicòpters no afectaran la població “en cap cas” ja que sobrevolaran el bosc de la Plana i al nord, la carretera

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

“Els helicòpters no sobrevolaran la població en cap dels casos.” El vol dels aparells que arribin i surtin de l’heliport que el Govern projecta fer al terreny de les Tresoles, a Encamp, no tindrà afectació veïnal i el nombre de vols es limitarà en funció de l’impacte acústic per tal de no generar molèsties. El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va voler comparèixer ahir en roda de premsa acompanyat de l’assessor aeronàutic del departament de Transports Guillem Santacreu per “tranquil·litzar tothom” sobre l’heliport i els seus efectes en el territori. Especialment la plataforma veïnal de rebuig a la instal·lació, les queixes de la qual va dir que “no estan fonamentades” i “no corresponen a la realitat”.

Una de les preocupacions del col·lectiu de veïns d’Engolasters mobilitzat és el sobrevol dels helicòpters per damunt de la vall central i el soroll que provocaria, i també la proximitat a la central de FEDA i la possibilitat que el país es quedés sense llum en cas d’accident. En el primer cas, Santacreu va explicar que “s’ha minimitzat el sobrevol per zones habitades” i es faria pel bosc de la Plana, de manera que els helicòpters “no sobrevolaran la població”. Segons va detallar, els aparells s’enlairarien des d’una altura de 1.200 metres i tindrien un marge de 150 metres més sense obstacles per pujar. Pel nord, volarien seguint la carretera fins a Encamp. En aquest punt “ja estaria a tanta altura que l’helicòpter aniria per on volgués”, és a dir, que podria triar el circuit de vol. Segons Torres, “sortirien de 1.200 metres i de seguida agafarien altura, per tant els impactes serien menors”.

Sense perill a FEDA

Per altra banda, Torres va assegurar que “en cap cas se sobrevola FEDA” i per tant no hi hauria cap risc pel que fa a la instal·lació elèctrica en cas de caiguda d’un aparell. El ministre va explicar que l’equip mutidisciplinari al qual s’encarregarà la redacció del projecte elaborarà informes d’impacte acústic i del vent, i analitzarà com hauran de ser els enlairaments. Amb tot, encara després d’això els tècnics francesos que ja van analitzar la ubicació i van confirmar que era favorable per construir-hi la planta tornaran a estudiar els informes i “hauran de validar l’últim estudi aeronàutic”. Només si hi donen el vistiplau es farà l’heliport, va recalcar Torres.

Santacreu va exposar que es faran proves amb helicòpters diferents per veure exactament quina és l’afectació d’enlairament i ater­ratge i determinar l’impacte acústic. Serà en funció d’això –va narrar– que es veurà quants vols es poden realitzar cada dia. “Les limitacions les posarà la petjada acústica. L’estudi posarà limitacions perquè no hi hagi impacte en els veïns i zones residencials”, va afirmar. A banda d’això, s’implementaran mesures de mitigació com ara barreres acústiques per reduir el soroll.

El ministre es va mostrar “convençut” que l’executiu ho està fent correctament i va insistir que “si els informes de l’equip francès no fossin favorables no hi hauria problema a no fer l’heliport”. De ser així, va indicar que “no sé on l’hauríem de posar”, però “jo no en buscaré cap més”.

1.200 signatures en contra

El ministre va tornar a lamentar que la plataforma veïnal no hagi demanat una reunió per conèixer el projecte i va reiterar que “estaria disposat a fer les mateixes explicacions i copsar els seus neguits”. Des de l’entitat, però, van rebutjar valorar les manifestacions del ministre i van assenyalar que ja decidiran si s’hi posen en contacte. Amb tot, van expressar que de moment continuen el seu camí reunint-se amb els cònsols i amb els grups parlamentaris i també recollint signatures de rebuig. De moment, n’han aconseguit més de 1.200.

PAS ENDAVANT AMB L'AEROPORT

Santacreu va explicar ahir que els vols de simulació i d’aproximacions instrumentals que es van realitzar el mes passat a l’aeroport d’Andorra-la Seu van ser “molt positius”. Per tant, hi va afegir, s’està seguint “el calendari establert” per aconseguir que les autoritats espanyoles dotin la infraestructura d’un aparell de GPS que millori les opcions d’aterratge o enlairament en cas de boira o núvols. El que manca és, va indicar Tor­res, “la part administrativa de validació de les rutes”, un extrem que s’espera que arribi l’any que ve, quan l’aeroport ja estaria preparat per rebre vols.

Govern assegura que els helicòpters no sobrevolaran la població i que no molestaran

tracking