Equipament polèmic

Els contraris a l'heliport ataquen el comú escaldenc

La plataforma crítica amb el projecte ataca el comú d’Escaldes-Engordany per no oposar-se a la infraestructura

Els contraris a l'heliport ataquen el comú escaldencFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El col·lectiu antiheliport es va reunir ahir amb els cònsols d’Escaldes-Engordany per tractar d’unir posicions amb vista al conflicte que tenen amb el Govern per la ubicació de la nova infraestructura que el Govern vol instal·lar al costat de FEDA, però segons Jordi Rubia, portaveu de la plataforma crítica, no va anar bé del tot. “Nosaltres volíem que es plantessin, que estiguessin al costat del poble, però en cap cas hem tingut la sensació que ho estiguin”, va criticar el col·lectiu.

Per la seva banda, Marc Calvet, cònsol menor del comú, va opinar el contrari: “La corporació estarà sempre al costat dels veïns i valorem molt la seva opinió però fins que no tinguem tota la informació i tots els estudis necessaris no prendrem cap decisió. Per això ens hem negat a rebutjar el projecte com ens demanaven.”

Estar amb el poble

El cònsol menor va demanar temps per conèixer els informes tècnics finals: “Si conclouen que el projecte no és bo, no es farà, però si demostren que pot ser positiu fins i tot els crítics podrien canviar d’opinió”, una situació que Rubia no preveu. “No estem en contra de l’heliport, sinó que es faci al costat d’una central elèctrica. Estem convençuts que al país hi ha llocs que són millors per instal·lar-lo. Si el perill sempre està present, cal anar-lo a buscar?”

La plataforma esperava més fermesa per part dels seus representants polítics i no s’entén en cap casa que una infraestructura com aquesta pugui situar-se “al costat d’una central elèctrica. En quin altre país del món pot passar una situació com aquesta?”, es va preguntar Rubia.

La gran discrepància va ser quina actitud havia de prendre el comú. “Vam sortir amb una sensació freda, com si ens haguessin rebut només per complir amb l'expedient”, va manifestar Rubia. Calvet, però, en va fer una valoració totalment diferent. “Nosaltres sí que vam sortir contents. Vam veure que venien molt preparats i ens van presentar uns informes que ens serviran per contraposar els que ja tenim.”

Recollida de signatures

D’ençà que es va saber que el Govern pretenia instal·lar aquesta infraestructura a tocar de FEDA, la plataforma contra l’heliport va iniciar una recollida de signatures i ja en té més de 900, però en vol més, per això ha demanat dues taules durant la diada de Sant Jordi, una a Vivand i l’altra a la plaça Coprínceps.

UN CONFLICTE QUE S'ENQUISTA AL GOVERN PER TERCERA VEGADA

La construcció d’un heliport nacional és una vella aspiració d’aquest Govern, que ja va intentar fer-lo realitat l’any 2012, poc temps després d’arribar al poder. La ubicació sempre ha estat l’autèntic taló d’Aquil·les d’un projecte que ara es reprèn per tercera vegada en els darrers cinc anys. El motiu és que l’executiu entén que les parròquies centrals haurien de ser la situació natural, però a Andorra la Vella i a Escaldes-Engordany és on més gent viu i, per tant, on més gent pot molestar i on més crítiques pot generar. És per això que per tercera vegada el projecte s’estavella amb el problema de sempre.

En un primer moment es va intentar construir al Roc de Patapou però la pressió veïnal va obligar a retirar el projecte després que les protestes veïnals reunissin més de 2.000 signatures en contra, amb campanya publicitària inclosa. El Govern va decidir retirar el projecte però no hi va renunciar. Anys després, el 2015, es va repetir la història a la Comella. De nou a Andorra la Vella i amb els mateixos inconvenients de l’anterior ocasió; més signatures en contra, en aquest cas unes quatre-centes, i el suport del cònsol major de l’època, Jordi Minguillón, van obligar l’executiu a ajornar-lo per segon cop.

Finalment es va reprendre la idea fa pocs mesos amb un canvi de parròquia inclòs, aquesta vegada a Encamp, però la ubicació escollida és just al costat de FEDA, al límit amb Escaldes-Engordany, i els seus veïns estan molt més a prop que no pas els encampadans. Per això són ells els que encapçalen les accions per tombar-lo de nou.

tracking