transport de mercaderies

Els transportistes critiquen que els estrangers entren sense el permís

L’Associació de Transportistes es queixa que no es compleix la Llei de transport i no es demana el permís per entrar al país

Els transportistes critiquen que els estrangers entren sense el permísFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La Llei de transport continua sense complir-se perquè els camioners estrangers estan entrant al Principat sense que se’ls exigeixi l’autorització prèvia per passar la frontera. És la denúncia que fa l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants (Atmca) que lamenta que la normativa s’estigui ignorant i que per tant no hi hagi reciprocitat respecte a les exigències que ells han de complir quan han de sol·licitar permís per accedir a un altre país. “No té cost, però és una feina a fer i no s’està demanant, i és una mancança de l’aplicació de la llei”, assevera el gerent del col·lectiu, Víctor Filloy, que precisa que s’ha aprovat la normativa que s’intentava tirar endavant des de feia 30 anys i “has de començar a aplicar-la perquè hem deixat passar un temps de prudència perquè les autoritats franceses i espanyoles entenguessin que tenim una nova llei”.

Filloy destaca, en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio, que Govern va informar el setembre passat que “es començaria a demanar i que hi havia una pròrroga fins a l’octubre, i llavors se sancionaria, però som al gener i no s’està demanant i tampoc no se sanciona, els transportistes estrangers poden venir tranquil·lament sense aquest document”. El gerent de l’Atmca es queixa que no s’apliquin a Andorra les mateixes obligacions que els transportistes del país compleixen en els desplaçaments “perquè les autoritats andorranes no estan demanant aquesta documentació i nosaltres continuem portant-la quan anem a fora, i aquí hi ha un desequilibri i demanem a l’administració que miri de posar una mica de control”.

Policia duana o transports

Una de les raons que motiva l’absència de control és, segons Filloy, “que cal veure qui és competent per fer-ho, perquè hi ha una mica de confusió interna si és la policia, la duana o el departament de transports” i reclama que ja s’han excedit tots els terminis d’adaptació i és el moment d’exigir el permís d’entrada al país. Insisteix que ja s’ha fet suficient feina pedagògica perquè es va informar les autoritats de transport d’Espanya, França i algun altre país amb el qual hi ha conveni i cal reclamar l’autorització prèvia. En cas que no s’hagi fet el tràmit, la normativa preveu sancions de 3.000 euros i fins i tot arribar a immobilitzar el vehicle.

L’Atmca remarca que les condicions de treball per a les empreses de transport andorranes fora no són les mateixes que per als estrangers, aquí “són més difícils, accedir a depèn de quins mercats ens és molt complicat, i venir aquí per a les de fora és més fàcil perquè no demanem res”. Concreta Filloy que els andorrans han de fer molta més burocràcia per anar a portar o recollir qualsevol mercaderia “perquè som un país tercer, és més difícil si no tens conveni i per als europeus, tot i ser un país tercer, no exigim pràcticament res”. I exemplifica les facilitats i el tracte que es dona quan arriba un camió estranger molt gran que no sap on ha de descarregar. “Se li posa un urbà en una moto i se l’acompanya fins al lloc. Nosaltres si ens posem al mig de Barcelona en un 40 tones per la Diagonal tranquil que vindrà el guàrdia urbà, però per bloquejar-nos el camió i posar-nos una multa de 3.000 euros”, assenyala Filloy, per afegir que “ja està bé que facilitem la feina, som un país d’acollida però com a mínim tota aquesta feina administrativa reclamem que s’ha de fer”.

Lliure circulació limitada

El col·lectiu de transportistes augura que en el sector de mercaderies l’acord d’associació que Andorra negocia amb la Unió Europea tindrà una repercussió moderada, “perquè no serà ben bé una lliure circulació de mercaderies, hi haurà algun alleugeriment administratiu però bàsicament la feina continuarà sent la mateixa, i no crec que ens acabi afectant”, assegura Filloy. Alhora, puntualitza que no s’han fet reunions sectorials per saber les implicacions concretes, i de l’anàlisi interna que n’ha fet l’Atmca, i sense saber la normativa que caldrà aplicar, “entenem que tampoc serà gaire dràstic, no veiem grans perills, tot i que pugui semblar que sí. No ho veiem perquè continuarà havent-hi duana i transport per carretera amb una documentació que s’haurà de fer; aranzels, més alts o més baixos i excepcions en algun tipus de mercaderia”, conclou Filloy.

LA BALANÇA COMERCIAL AMB FRANÇA "NO PUJARÀ SENSE MILLORAR ELS ACCESSOS"

L’Atmca estima que la feina dels transportistes es reparteix entre un 70% des d’Espanya i un 30% des de França, i no veuen que es pugui arribar a l’equilibri. “Sempre que comença un ambaixador les intencions són recuperar el mercat francès, molt bones paraules, però la realitat és que si no se soluciona el problema dels accessos és molt díficil que la balança s’acabi recuperant, al contrari, cada any anirà en detriment”, valora el gerent del col·lectiu. Subratlla Víctor Filloy que s’ha de mantenir aquesta via d’abastiment, “no en podem tenir només una però amb bones intencions només no se soluciona”. I torna a reclamar a les autoritats gal·les que no es prohibeixi el pas als camions per l’Arieja de manera general quan neva i es permeti als que van ben equipats, com en el cas dels andorrans “amb tracció integral, rodes de contacte o cadenes que tranquil·lament poden circular”. Filloy recorda que quan s’evita anar a França per si hi pot haver talls per nevades “és mercaderia que els proveïdors francesos no venen i un mercat que d’alguna manera estan perdent” i defensa que les empreses eviten tenir un camió bloquejat i el sobrecost per hores de feina del xòfer i en carburant.

tracking