Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
Jocelyne Caballero

“França aporta el 30 per cent de projectes forans fets a Andorra”

La nova ambaixadora de França al país, que fins ara exercia al consell d’europa, ofereix una visió del que pretén que sigui el seu mandat. Unes previsions que passen per la continuïtat
Jocelyne Caballero (Neuilly-sur-Seine, 1959) és la nova ambaixadora de França al Principat, un destí al qual arriba just després de la missió al Consell d’Europa. Formada a l’Institut d’Estudis Polítics de París (1979) i llicenciada en Història a la Sorbona (1981), la carrera diplomàtica l’ha portat per destins com ara Bujumbura, Canadà o Holanda, entre d’altres. Diumenge de la setmana passada recalava a Andorra, en substitució de Ginette de Matha.

Coneixia abans Andorra, ja l’havia visitat?
No, no l’havia visitat mai fins ara. Però conec Andorra i la seva història a través del Consell d’Europa, i conec la importància que Andorra dóna
  • #13 Segona part
    (11/12/16 12:17)

    Vaig aconseguir treballar per una empresa del país i Casar-me.  8 anys després crec que integrat al meu nou país vaig aconseguir treballar pel SAAS ON a la meva sorpresa 99 percent de la plantilla s'expressa en… castilla. M'ha fet la reflexió varies vegades del meu accent francés o de comunicar -me en molt poques occasions en francés amb un company de feina. Però si li parlo castilla cas problema.  Aquestes observacions sempre me les van fer gents de cultura catallana o castillana mai un Andorra d'una generació abans de l'escola Andorrana… Per acabar no sóc Andorra pels 3 arrels que em queden a França, pel respecte pels meus pares… un dia potser. .. Em fan fàstic aquesta gent que es fan Andorra per raons econòmiques o ve perquè no poden tenir passaport Català i que continuen votan a les eleccions de Catalunya per la seva independència. Gràcies. 

    Respondre
  • #12 Primera part
    (11/12/16 12:15)

    Bon dia, us voldria fer arribar la meva experiència. Vaig arriba a Andorra farà uns 20 anys per raons familiar. Vaig deixar a França, un bon sou, unes prestacions socials més que correctes i uns amics i una família que estimo molt. Em vaig crear una nova família i soc orgullós de la doble cultura que tenen els meus fills. Quan vaig arribar a Andorra vaig buscar feina en l'empresa que corresponia el millor al meu sector d'activitat, el SAAS. S'em van explicar que per treballar hi tenia de parlar Català.  Em va semblar el més normal del món.  Al servei de immigració no em volien firmar els papers per un problema de salut resol de feia 2 anys. La metgessa que m'atenia en Castilla-francés m'explicava que no em podia deixar aprofitar de la sanitat del pays !!!! Il vaig respondre que no venia aprofitar – me de res i que l'única cosa que volia era Casar-me amb la meva novia. Després de preguntar – me la seva nacionalitat em va firmar l'autorització temporal de 6 mesos de treball. 

    Respondre
  • #11 Casual
    (06/12/16 11:16)

    Ando va dir..
    Es veritat que Espanya i Catalunya fan molt be Andorra ! jajajaja... Una carretera espectacular entre Andorra i la Seu i per anar a Barcelona una super autovia ! jajajaja... En 20 anys... he vist tots el presidentes franceses venir a andorra...  pero el rei d'Espanya ???  

    Respondre
  • #10 Ando
    (05/12/16 21:52)

    Crec que Estevet l'ha clavat. Penso que França hauria de fer més mostres per a promoure la francofonia així com millorar l'accesibilitat a l'hivern; ja que d'aquesta manera, ens sentiriem, encara més, lligats al nostre estimat veí del Nord. 

    Respondre
  • #9 ciutadana
    (05/12/16 21:12)

    Estupefacta al sentir parlar de racisme contra la gent francesa, perdoneu però a Andorra, els francesos, sempre han estat ben considerats inclús mes que els espanyols.I, en general, uns i altres respectats. La prova: la Andorra trilingue tradicionalment. No busqueu tres peus al gat si- us- plau!

    Respondre
  • #8 estevet
    (05/12/16 16:50)

    De petit, fa 30/40 anys, la presència francesa era més important, sobre tot en temes d'educació: molts de nosaltres (andorrans de soca-rel però també fills d'espanyols, francesos i portuguesos) vam anar à l'école française, desprès al collège i lycée per acabar naturalment estudiant a Tolosa, Perpinyà o Montpellier. La tendència es va invertir realment fa uns 25 anys, amb l'escola andorrana. Per molts estudiants, continuar els estudis superiors a Espanya era més lògic. Per temes d'idioma, de sistema educatiu però també per temes extra curriculars: més festes a Espanya i nivell més baix (generalitzo). Al crèixer, Andorra va atraure treballadors espanyols i portuguesos i la presència francesa ha anat perdent pes. Però vist la nostra llengüa nacional i l'orografia, és normal que la població miri més cap a La Seu que cap a Foix. Però a nivell de les institucions crec que es podria fer més per equilibrar les influències.

    Respondre
  • #7 Casual
    (05/12/16 13:20)

    David pintat va dir..
    La poblacio andorrana ??  no !   El racisme contra els francesos ve molt dels immigrants catalans i espanyols que van fer de andorra la seva colonia.  Andorra esta  perdent la seva cultura per culpa de aquesta gent que no han fet cap eforç per entendre l'altre costa ( cultura francesa ) de la cultura andorrana.  Avi andorra es una patita catalunya.... i es molt triste ! 

    Respondre
  • #6 David pintat
    (05/12/16 12:22)

    Clar que hi ha racisme i de les 2 costats igual. Lo que el racisme Françes es mes discret. Per els francesos, Andorra es un lloc tercermundista on viuen tercermundistes amb les carreteres que mereixen. La població andorrana ho sap molt be però no els agraden, això crea un retorn de racisme.

    Respondre
  • #5 Gil
    (05/12/16 11:19)

  • #4 Casual