salut

El cost de les ulleres de l'helicòpter dobla el d'altres propostes

El Govern i el SAAS van desemborsar 128.000 euros, mentre que Heliand en va abonar 121.000

El cost de les ulleres de l'helicòpter dobla el d'altres propostes

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La intervenció de l’hospital va ser el primer organisme que va alertar sobre el concurs que s’havia fet per comprar dues ulleres de visió nocturna per a l’helicòpter d’Heliand. D’entrada era una oferta pública, però va ser Heliand qui va demanar “directament” les ofertes i no es van obrir a la “mesa de contractació”. Tampoc es va formalitzar el plec de bases amb els requisits mínims. Per tant, ni el Govern ni el SAAS van intervenir, fins al punt que com que no hi havia cap base per al concurs “tampoc es van establir els criteris que es tindrien en compte per a l’adjudicació”. El resum de l’informe d’intervenció és que Govern i el SAAS havien de pagar més de la meitat del cost en un suposat concurs públic en què no s’havia fixat cap criteri sobre el que es demanava ni hi havia control sobre les ofertes. Tot va estar gestionat per Heliand. I al final es van pagar 249.000 euros per les ulleres de visió nocturna per a l’helicòpter d’Heliand i per a la instal·lació i validació del projecte. El cost es va dividir en dues parts. L’Estat va pagar 128.000 euros i Heliand, 121.000.

Diversos experts en equipaments d’helicòpter consultats van expressar dubtes sobre el cost de les ulleres i tota la validació i instal·lació. Ofertes que s’havien demanat amb anterioritat per aquest concepte eren molt més econòmiques, tot i que no recullen els mateixos conceptes. Els experts consultats apunten que l’acumulació de conceptes amb milers d’euros que s’especifiquen en el desglossament del pagament són discutibles. Les ofertes prèvies, amb tot inclòs, podien ser de prop de 125.000 euros. El problema a l’hora d’analitzar per què es dispara tant el preu final és la sèrie de conceptes que, segons els experts, tenen un cost poc significatiu i que en el projecte concedit són molt elevats. Els experts posen en dubte que la formació del pilot costi 30.000 euros, que la desconnexió d’un far pugi a 10.500, que desconnectar els interruptors de llum en representi 15.500 o que la qualificació del pilot s’elevi fins als 15.000. I com a dada objectivable apunten que les ulleres de visió nocturna ofertes a la proposta recollida en primer terme costen 15.260 euros cadascuna. El cost pagat pel Govern és de 61.200. O que tot l’arranjament de l’helicòpter se situés en aquesta oferta prèvia, rebuda pel Govern segons fonts properes a l’executiu, en 24.224 euros. I la descripció del que incorpora aquest preu és equivalent a múltiples conceptes que a l’oferta guanyadora estan desglossats.

Els experts hi afegeixen que tampoc s’entén per què l’Estat ha de pagar la millora d’un vehicle d’una empresa privada amb la qual té una concessió. Veus dins l’executiu, segons aquestes fonts, ja van alertar que s’estava fent una actuació que no es podia fer.

tracking