Jordi Molins

“El 55% de les mercaderies es poden repartir en bici”

L’any passat va crear amb Carmen Estévez aquesta cooperativa santcugatenca de transport sostenible de mercaderia i missatgeria. Avui ofereix una conferència al Bici Lab, pel Dia internacional de la bicicleta. Serà a les 16.30 h.

Jordi Molins

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Com definiria el seu projecte?

Sovint es pensa en la bicicleta com a eina de lleure i esport, i nosaltres també la volem potenciar com a agent econòmic. Des del punt de vista de la logística urbana, és una opció que pot substituir les furgonetes.

Una bicicleta pot transportar el mateix volum de mercaderies?

Treballem amb unes bicicletes que es diuen long tail, que tenen una llargària considerable, i que disposen d’una caixa davantera de fins a 465 litres de capacitat. També tenim uns remolcs amb els quals es poden transportar fins a 200 quilos de material. Quan cal portar molt volum i molt pes és una bona solució.

Això no suposa molt d’esforç per al transportista?

Bé, tot i que aquestes bicis tenen un sistema de pedaleig assistit, això no treu que el transportista no hagi d’estar en forma. També hi ha altres bicicletes de càrrega, que en realitat són tricicles, que pel seu disseny faciliten força les coses.

Quins avantatges aporta aquest sistema de logística?

En l’àmbit urbà ets molt més ràpid amb una bicicleta que amb un cotxe. Pots accedir a zones per a vianants, evites congestions, redueixes la contaminació ambiental i acústica... A més, el nostre model permet agrupar entregues de diferents empreses i operadors.

De quina manera?

Tenim un magatzem a l’entrada de la ciutat, on venen des d’operadors de transport fins a majoristes, passant per comerços locals. Deixen allà el material, que nosaltres entreguem després de forma neta. Així, treballem en la gestió de l’última via de diferents empreses a la vegada, assumint la tasca que d’una altra manera haurien de fer diverses furgonetes. S’ha demostrat que el 55% de les mercaderies que circulen per la ciutat es poden repartir en bici.

Aquest model ja funciona en altres llocs?

Sí, i en alguns països d’Europa ja està força desenvolupat. Hi ha, per exemple, una empresa holandesa de més de 1.000 treballadors que és tot un referent dels serveis logístics amb bicicleta.

I a Andorra tindria potencial?

Sí, especialment per al repartiment de mercaderies per tot l’eix comercial central.

El transport en bicicleta sol associar-se a precarietat laboral.

És cert que hi ha empreses com Glovo o Deliveroo que deixen molt a desitjar en aquest aspecte, però no és el nostre cas. Creiem que és una professió de futur i que s’ha de pagar bé, i per tant oferim unes condicions que s’adiuen a aquests principis. També ens hem marcat l’objectiu de treballar amb programes d’inserció laboral.

tracking