Gilbert Saboya

“El mercat de capitals és un agent de transformació bo”

Participarà en els Matins d’Actua el 26 de març. 53 anys. El 2010 va fundar Alfaquest Saboya Assessors, una empresa dedicada a l’assessorament financer independent. Després de passar pel Govern ha decidit apostar per la inversió responsable

“El mercat de capitals és un agent de transformació bo”

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

En quin moment van decidir apostar per la inversió responsable?

Quan vaig tornar al despatx [després de ser ministre d’Economia] vaig començar a llegir sobre la sostenibilitat en les inversions i vaig pensar que ens ajudaria a posicionar-nos i que era un bon moment. Així doncs, vam decidir acollir-nos als principis per a la inversió responsable, una iniciativa de les Nacions Unides, i vam ser els primers del país a fer-ho.

Per què és una idea atractiva?

Cada vegada s’imposa més la idea que si tu inverteixes en empreses que són sensibles als factors de sostenibilitat –ambiental, social o governamental– en la presa de decisions, a la llarga tens millor rendibilitat perquè aquestes empreses acaben gestionant millor els seus riscos.

Quins factors han de tenir en compte aquestes empreses?

Quan parlem de criteris ambientals no només es redueix al canvi climàtic, sinó que s’amplia a altres factors com polítiques de gènere o lluita contra la corrupció.

El 26 de març participarà en els Matins d’Actua.

Sí, hi aniré a parlar perquè la inversió responsable suposa una innovació en aquest àmbit. D’altra banda, també estàvem intentant veure si podem fer venir algú que en parli a la cimera per fer una xerrada.

Creu que la inversió responsable suposa una revolució?

Els mercats de capitals sempre són acusats de ser els culpables de l’explotació del medi per generar beneficis. Amb això es capgira la idea i es converteix el mercat de capitals en un agent de transformació bo perquè s’internalitzen els costos.

Quin és el perfil del client interessat en aquestes inversions?

Els clients són molt sensibles amb aquestes problemàtiques, especialment les noves generacions i encara més les dones. Les clientes joves que tenim, que segurament han heretat uns diners, no només et compren aquest discurs, sinó que te’l demanen.

Quan comença aquest interès?

Crec que el detonant és el 2006, quan Ban Ki-moon llança la iniciativa UNEP, que són els principis per a la inversió responsable. La idea era integrar els factors socials, ambientals i de governança a la presa de decisions d’inversió. Van reunir grans gestores d’inversions, la indústria de l’assessorament financer i grans patrimonis per llançar la iniciativa. Al principi la iniciativa arrenca fluixa però la mateixa indústria fa que s’hi vagi sumant gent. La demanda ha crescut molt l’últim any.

Poder mesurar els factors en una empresa va ser clau.

Va ser el gran accelerador del canvi. S’ha format una petita indústria al voltant de mesurar fins a quin punt una empresa és més o menys contaminant o respecta els drets de la dona o els infants.

tracking