Javier Garrabella

“Tan sols intentem crear una música autèntica i sincera”

Música sense lligams ni límits. Nascut a la Seu, format a Lleida i al Taller de Músics, entre les propostes en què participa la “més personal” és Ethic Labs, un projecte per “experimentar lliurement amb la música contemporània i d’avantguarda”

“Tan sols intentem crear una música autèntica i sincera”J. G.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

No és habitual trobar la paraula “ètica” en el nom d’una proposta musical.

Tanmateix en aquest cas tampoc no té cap connotació moral, sinó que fa refèrencia a com es comporten els instruments.

Què és el “sistema de sincronización de polipulso” que ha utilitzat al primer treball del grup, “The beauty and mystery of the prime numbers”?

És un sistema de notació rímitca, de base binària, alternatiu al sistema tradicional. En aquest treball l’he utilitzat per crear diferents sèries de ritmes que convergeixen d’acord amb un patró elaborat a partir dels números primers.

La seva música, doncs, neix més aviat de la racionalitat que no pas de l’emotivitat?

En aquest aspecte que comentava, de la mètrica dels diferents ritmes en una composició, potser sí que hi ha un plantejament més racional; però alhora en la composició hi ha altres plantejaments més lliures en aquest sentit.

Diu que Ethic Labs és un projecte lliure de lligams comercials; tanmateix, tots els músics aspiren a viure del seu treball. Com es resol aquest dilema?

És impossible viure d’un projecte com Ethic Labs, però això no és raó per deixar de banda l’experimentació. Ethic Labs és una proposta que ens permet donar vida a moltes idees boges que d’una altra manera, i per diverses raons, no veurien la llum.

Tot i considerar Ethic Labs el seu projecte més personal, amb molts membres del grup compartiu altres projectes musicals.

El cert és que he tingut molta sort de coincidir amb ells perquè junts ens entenem molt bé; i el fet que cadascú lideri la seva proposta personal amb el suport de la resta de nosaltres no suposa cap inconvenient de cap mena.

Pel que fa al vessant experimental que esmentava, de debò encara hi ha camins verges per cercar noves formes musicals?

No és així com ens ho plantegem quan parlem d’experimentació, sinó que simplement es tracta d’intentar crear una música autèntica i sincera, sense cap condicionant extern.

El flamenc també és present en alguns dels projectes en què ha treballat, com ara l’espectacle pedagògic Flamenkat. D’on sorgeix la inclinació pel flamenc?

Suposo que a partir de la rumba, per raons de feina. De tota manera, al projecte Flamenkat només intervenia a la part musical, de la part pedagògica s’encarregava el professorat de cada escola.

Va entrar amb 13 anys a l’Escola de Música de Lleida. Quan va decidir que la música seria la seva professió?

No va ser una decisió sobtada, sinó que l’entorn et va acompanyant cap a aquest camí. I alhora també és important trobar professors que apreciïn que tens aptituds i et facin costat.

tracking