Farmàcia - 7 Dies

La paradoxa polèmica del protector solar ISDIN

L’OCU va demanar la retirada de dos productes solars

La paradoxa polèmica del protector solar ISDIN

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Quan arriba el maig i el juny, la gent ja pensa en les vacances d’estiu. Moltes persones comencen l’operació bikini i molts aprofiten per comprar repel·lents de mosquits o els productes solars per a l’estiu o per a les colònies dels nens. També hi ha altra gent que compra aquestes coses quan ja són de vacances i els han picat els mosquits o s’han cremat.

I va ser a final de maig que un organisme espanyol de consum, l’OCU, va presentar un escrit demanant la retirada de dos productes solars de la marca ISDIN i de Babaria. En aquest escrit denunciaven que dos productes, concretament l’ISDIN Fotoprotector Pedriatric Transparent Spray SPF50+ i el Babaria Infantil Spray Protector 50, estaven mal etiquetats, i segons els seus estudis, havien de ser etiquetats com a productes de factor SPF15. La més baixa protecció.

No va trigar a saltar la polèmica als mitjans de comunicació, es van demonitzar en general tots els fotoprotectors d’ISDIN. Curiosament el fotoprotector d’ISDIN de l’estudi es trobava en alguns llocs descatalogat del mercat, així que ja no el servien.

Curiosament l’OCU no va presentar les dades de l’estudi i els laboratoris van presentar els preceptius estudis que fan sempre per tots els productes. Cal dir que tots els laboratoris fan exhaustius controls de qualitat per tal de preservar la seguretat del consumidor.

L’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris (AEMPS) va rebre les dades dels estudis fets per l’agència de consum i dels laboratoris, per determinar el factor de protecció real dels productes. I aquí ve la paradoxa: l’agència determina que pot confirmar que els productes es troben ben etiquetats, i revisant els estudis troben que hi ha una certa variabilitat en la metodologia utilitzada entre laboratoris que podria explicar la diferència entre resultats obtinguts.

L’OCU, i com tot el públic en general, pensa que la resolució genera confusió i no clarifica de cap manera si l’estudi que va fer l’organització de consum és cert o no.

Amb els múltiples estudis i assajos que es fan als productes, és molt probable que l’alarma generada sigui falsa. Crec que el tema es clarificaria amb un estudi extern de l’AEMPS que confirmi que les cremes tenen el factor que correspon a l’etiquetatge.

tracking