x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV
Francesc Viaplana

“Una línia ferroviària de la Seu a Andorra podria ser viable”

El nou alcalde de la Seu d’Urgell aposta pel tren com a alternativa per descongestionar el trànsit en l’accés cap a Andorra i la sortida
L'alcalde de la Seu d'Urgell, Francesc Viaplana.

L'alcalde de la Seu d'Urgell, Francesc Viaplana.

L'alcalde de la Seu d'Urgell, Francesc Viaplana.

A. E.
Actualitzada 29/09/2021 a les 06:38
Francesc Viaplana concedeix al Diari la primera entrevista com a alcalde de la Seu d’Urgell després d’haver rellevat en el càrrec Jordi Fàbrega fruit de l’acord de govern. Amb una mica menys de mitja legislatura pel davant, analitza els principals reptes transfronterers que tenen en comú Andorra i la Seu.

Com ha viscut aquests dos anys i tres mesos com a vicealcalde?
Ha estat una situació marcada per la pandèmia i no hi havia cap experiència de com fer-hi front. Tenir a l’equip de govern tant Jordi Fàbrega com Marian Lamolla, que són professionals de la salut, ha sigut de gran ajuda.


La ciutadania percebrà el canvi de color polític de l’alcalde?

El rumb ja el vam marcar amb l’acord de govern i per tant no hi haurà cap canvi. Funcionem com a equip de govern, no com dos partits, i anteposem els interessos del municipi, que és el que espera la ciutadania que fem.

Tenen cap proposta de mobilitat per descongestionar el trànsit a la xarxa viària entre Andorra i la Seu d’Urgell?
Sempre he pensat que tenia molt sentit unir ferroviàriament la Seu amb Andorra. Segurament no és fàcil, però en d’altres llocs s’ha fet i és totalment factible. Requereix una forta inversió però tindria molta lògica que molts vehicles ja no entressin a Andorra i es pogués deixar el cotxe a la Seu per agafar el tren, que a part és molt més sostenible.


On hauria de néixer i finir aquesta línia ferroviària?

Tant de bo tinguéssim tren per unir-lo amb Lleida o Barcelona, ja que al Pirineu, com a territori de muntanya, hem d’aconseguir una connexió transversal viària. Però a dia d’avui fer una línia ferroviària de la Seu a Andorra és la proposta que veig amb més sentit i podria ser molt viable.

Quines expectatives tenen per a la temporada d’hivern amb l’aeroport d’Andorra-la Seu?
Estem molt esperançats. Andorra és un pol d’atracció turística internacional i tenir aquest aeroport és molt beneficiós. I tot el que sigui beneficiós per a Andorra també ho és per a la Seu.


Esperen rebre gaires turistes?
Crec que la Seu ofereix un complement turístic a Andorra ja sigui amb el conjunt catedralici del centre històric i sobretot amb el nostre entorn natural. La prova és que cada setmana, ja no parlo de turistes, els propis andorrans baixen a la Seu per anar al mercat o per fer bicicleta. A la Seu i a Andorra tenim uns vincles familiars i històrics que hem de mantenir, cuidar i augmentar tant com sigui possible. Ara bé, el que hem de tenir clar és que la Seu és un ajuntament i Andorra és un Estat. La interlocució, per més bona relació que tinguem, ha de ser amb la Generalitat o fins i tot amb l’Estat espanyol.

Això que em diu em fa venir a la memòria el caos sobre la mobilitat de l’hivern passat...
La interlocució amb la Seu sempre hi ha sigut, però no és pas la Seu qui tenia la competència. El que sí que puc dir és que tant Jordi Fàbrega com jo mateix vam parlar amb els màxims responsables de la Generalitat, fins i tot el president, perquè s’aixequessin les restriccions i perquè, a banda dels vincles, s’ha de reconèixer que Andorra estava fent les coses molt bé amb la Covid.

Com es troba la cooperació sanitària amb l’hospital de Meritxell?
Esperem tenir en breu bones notícies. Ens interessa sobretot pel servei al pacient però també pels acompanyants. És molt diferent haver de desplaçar-se a l’Arnau de Vilanova de Lleida i haver d’agafar una nit d’hotel que poder pujar i baixar a Andorra.

De quin tipus de tractaments estaríem parlant?
Parlem de l’UCI, d’especialistes que no tenim en àrees de dermatologia, neurologia o neurocirurgia, i de proves complementàries com la broncoscòpia.

Com esta funcionant la campanya del ‘tax free’?
La veritat és que molt bé. Va adreçada a tots els estrangers, però, per proximitat, els andorrans són els usuaris majoritaris i estan aconseguint uns preus molt més competitius que a Andorra.

Això no farà gaire gràcia als comerciants d’Andorra...
Soc conscients que tots venim d’uns temps difícil, però la veritat és que el comerç d’Andorra, amb un funcionament normal, es nodreix sobretot de turistes, per tant, que els andorrans baixin a comprar un cop per setmana no hauria d’afectar gaire la facturació dels comerços d’Andorra.

Quants transfronterers hi ha?
Parlaríem de prop de 1.600 treballadors, que havien arribat a ser pràcticament el doble en algun moment. Per a una població com la nostra, de poc més de 12.000 habitants, és una xifra molt elevada.

Interpreto que li agradaria que fossin menys.
Jo el que vull és que la gent treballi i es pugui guanyar un sou. Òbviament tant de bo tinguéssim la capacitat d’oferir llocs de treball qualificats per retenir el talent i captar-ne de fora. De fet, moltes vegades quan vas a estudiar a fora el que et possibilita tornar a la Seu és trobar un lloc de feina a Andorra.

Cada cop també hi ha més andorrans que van a viure a la Seu...
El fet que el preu de l’habitatge a Andorra sigui tan alt, de retruc, provoca un augment dels preus de l’habitatge a la Seu i està dificultant l’accés a l’habitatge als nostres ciutadans.
Etiquetes
  • #10 J.
    (07/10/21 23:42)

    I un cop a Sant Julia com ho faran els turistes ? Faran servir (i col·lapsaran) l'esplendid sistema de transports que tenim a Andorra ? I per anar a visitar els llocs que tant es promocionen a la muntanya, a peu 20kms ? Quines bestieses s'han de llegir...

    Respondre
  • #9 Jeanot
    (06/10/21 08:00)

    Seria una bona iniciativa, ja està bé d'obres, cues i camions i per rematar-ho mes cues a la frontera. També benvingudes les connexions amb Barcelona i Lleida. Fil a l'agulla senyors

    Respondre
  • #8 Quina bestiesa
    (28/09/21 18:50)

    No sabia que a la Seu hi arribava el tren !!
    Es la cosa més estupida que s'ha dit de fa anys !!

    O més espavilada prenent els demés per ximples !
    Aquest senyor el que vol és que els turistes es quedin a la Seu ni que sigui per deixar el cotxe- potser té aparcaments- i així alguna cosa o altra quedarà a la Seu.

    De tota manera el tren no pot ser cap a Espanya sino cap allà on hi ha la Europa ferroviaria que és cap a França.

    Respondre
  • #7 Pau sense vot
    (28/09/21 16:53)

    El tren con parada en el mercadona si us plau.

    Respondre
  • #6 Pic
    (28/09/21 14:54)

    Si home...i qué més. Si s'ha de fer una via algún dia que sigui cap a les capitals de paisos veins.

    Respondre
  • #5 Ton
    (28/09/21 12:47)

    A tesla: una via per patinets no li semble un altra opció

    Respondre
  • #4 Andorra Lover
    (28/09/21 11:59)

    xita va dir..
    Doncs clar. Qui l'ha de pagar? I precissament esplèndids i solidaris no son adjectius que ens califiquin sovint als andorrans...

    Respondre
  • #3 Tesla
    (28/09/21 08:58)

    Una cinta mecánica tambe pot ser viable i mes barata

    Respondre
  • #2 xita
    (28/09/21 08:31)

    qui el pagaria ? andorra; ja que som tan esplèndids i solidaris amb tot

    Respondre
  • #1 kiki
    (28/09/21 07:51)

    funi seu!
    un funicular no contamine, no fa cues i es fácil i modern

    Respondre
10
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2021 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts