x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
Carles Ramos

“Hem de mirar com promocionar les temporades més crítiques”

Carles Ramos assegura que el sector hoteler continua sortint de la crisi i considera que l'augment del nombre de temporers és positius per als establiments del país
Carles Ramos durant l'entrevista a la seu de la UHA.

“Hem de mirar com promocionar les temporades més crítiques”

Carles Ramos durant l'entrevista a la seu de la UHA.

J. L. S.
Actualitzada 30/04/2018 a les 07:21
Des del 12 d’abril Carles Ramos és el president de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA) en substitució de Manel Ara. Arriba al capdavant de l’associació amb projectes pendents, com ara un pla estratègic per reactivar el sector a Sant Julià de Lòria.

Ha agafat el relleu al capdavant de la Unió Hotelera. Quina serà la seva línia estratègica?
Més que un relleu és una continuïtat. Des de la UHA ja fa dos anys que es va optar per una presidència rotativa. Hem de considerar una línia continuista ja que els membres de la junta són pràcticament els mateixos i anirem treballant en aquest mateix sentit.

Com defineix la situació actual del sector hoteler?
Podríem dir que es continua sortint de la crisi. Tot i això, s’ha de tenir en compte que hi ha molta diversitat dins de la UHA i això fa que també hi hagi realitats diferents en funció del sector i la ubicació de l’establiment. En línies generals, però, es pot dir que s’estan millorant les ocupacions i els preus.

Quines realitats diferents?
Un hoteler del centre d’Andorra la Vella pot tenir una realitat molt diferent respecte d’un establiment de Sant Julià de Lòria, que potser és la parròquia que està patint més el tema de l’ocupació.

Com avança el pla estratègic per dinamitzar aquesta zona?
Es va parlar del tema del ràfting però ha quedat parat i hauríem de començar a treballar perquè ara per ara no hi ha res planificat. És una qüestió que s’hauria d’estudiar amb profunditat amb el comú, Andorra Turisme i tots els comerços de la zona.

Què li falta a Sant Julià?
Sant Julià ho té complicat perquè en estar descentralitzat no hi ha un atractiu i això fa que la gent comenci a buscar primer allotjament a Andorra la Vella. Quan la capital s’emplena és quan es comença a notar més l’augment d’ocupació en aquesta parròquia. Entre tots hauríem de buscar la manera de potenciar el seu atractiu.

Quant fa que veuen aquesta manca d’ocupació al comú lauredià?
No ha estat un punt calent dels últims anys, però ara s’hi ha donat més rellevància. Tot i això, també ens trobem altres parròquies que fora de temporada també pateixen, com és el cas de les altes.

Com ha anat la temporada de neu?
L’ocupació ha crescut i el preu mitjà, també. El percentatge depèn de l’establiment i la zona.

En quines zones ha augmentat més?
Sobretot a les parròquies centrals, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. A parròquies altes també ha augmentat però en un percentatge inferior.

Es tracta d’una de les millors temporades dels últims anys?
Potser aquest any l’evolució no ha estat tan important, pel tema de l’ocupació i perquè veníem d’un augment significatiu. Hi ha hagut un creixement d’entre un 5% i un 10%, d’ocupació i de preu respecte de l’any passat. Aquest any tot i que hem tingut molta neu el temps no ens ha acompanyat.

Com s’explica l’augment del nombre de temporers?
Va relacionat amb la flexibilització dels requisits que es demanaven. Això és positiu perquè el mercat laboral a Andorra, sobretot el de serveis turístics, és complicat. En temporades anteriors hi havia molts establiments amb problemes de contractació i havien de reduir o fins i tot suprimir serveis.

Les reserves d’última hora són un factor determinant?
La reserva per Internet, amb un augment notable i lògic, cada vegada influeix més en les ocupacions d’hotels. A Andorra ja tenim una antelació de reserva curta tot i que els operadors turístics sempre van amb més antelació. Per exemple, el client rus acostuma a reservar amb més temps. Algú que s’ha de plantejar unes vacances de dues o tres setmanes no ho fa dos dies abans. El canvi el veiem en la reserva mitjana del turista espa­nyol, que se situa entre quatre dies o el dia abans.

Els hotels disposen de sistemes per actualitzar disponibilitat i preus d’habitacions?
Molts hotels ja funcionen amb això, sobretot els grans i les cadenes hoteleres. Els negocis que estiguin a l’avantguarda pel que fa a la modificació de la disponibilitat i els preus online tenen molt de guanyat.

Com es presenta la temporada baixa?
L’abril encara se sosté una mica perquè Arcalís ha allargat la temporada fins a final de mes i continua portant esquiadors. D’aquí al juliol hi ha hotels que tanquen. Les evolucions dels caps de setmana són correctes, no de plena ocupació, però els hotels van fent. En aquestes temporades molts establiments també aprofiten per millorar la seva estructura amb obres i manteniment.

La proliferació d’apartaments turístics suposa una forta competència per al sector?
La competència no és dolenta sempre que tothom jugui amb les mateixes regles i puguem oferir serveis en condicions de seguretat i equipaments. Molts hotels s’han de posar al dia i els apartaments, també.

L’obertura del casino suposarà un plus d’oferta al país?
Sobretot es revitalitzarà la plaça on s’ubiqui el futur casino. Després caldrà estudiar el tipus d’establiment, quina gestió tindrà i quins equipaments comportarà per a la parròquia.

I la construcció de l’heliport, què aportaria?
Seria un altre plus afegit. Aquí el problema es troba en la ubicació i els problemes de soroll que pugui causar. S’ha de tenir en compte tot allò que siguin serveis per facilitar l’accés al país.

Algun altre aspecte que s’hagi de millorar?
Ens hauríem de mirar una mica el tema de l’excés de trànsit amb cues d’entrada i de sortida perquè no són atractives. No pot ser que una persona s’estigui dues hores per entrar. Hi hauria d’haver una col·laboració amb el país veí. Potser fins i tot seria més convenient que l’heliport.

Quina valoració fa de l’acció de Govern?
Les accions de Govern normalment són bastant consensuades. Les línies de col·laboració són fermes, tot i que hem de mirar com promocionar conjuntament les temporades més crítiques d’abril, maig, octubre i novembre.
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2016 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477