David Garcia

“Un mestre hauria de cobrar com a mínim 2.000 euros”

El sindicat alerta de la disparitat salarial, que s’ha de solucionar amb mecanismes que poden passar per l’avaluació professional, i reclamen més pressupost per a formació del personal

“Un mestre hauria de cobrar com a mínim 2.000 euros”

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El col·lectiu està preocupat per la carrera professional, perquè permeti progressar els docents, i per quan podran tenir un augment salarial després de 6-7 anys sense millora, segons exposa el nou president a COPE Andorra-AD Ràdio.

Han mantingut ja una reunió amb Educació, com evoluciona la llei del cos d’ensenyament?

Al programa de DA s’hi especificava que abans que acabés el mandat havia d’estar aquesta llei. Es va començar a treballar amb la junta anterior i s’han fet algunes taules de treball però ha quedat una mica apartada perquè hi ha aspectes que coincideixen amb la llei de la Funció Pública i s’ha de veure com acaba aquesta llei, que segons DA es portarà a tràmit abans de l’estiu.

Estan participant en les reunions de treball amb Funció Pública, en quin punt està?

Els treballs van avançant, però és una llei àmplia que requereix moltes modificacions. Com a sindicat prioritzem la carrera professional, com es desenvoluparà. Fins ara a la llei actual s’anomenava GAdA i els docents fa 6 anys que no han estat avaluats i no ens han dit res si tornarà o no, entenem que com a GAdA no, però volem saber com quedarà.

La ministra va anunciar una avaluació cada any amb repercussió cada dos anys?

És la proposta que ens han fet, però no hem vist el document definitiu, tancat no ho hem vist.

Quina és la proposta del SEP?

El fet de les avaluacions és un valor afegit, és normal que s’avaluï el personal, el que passa és que s’ha de veure en què es pot transformar el resultat d’aquesta avaluació, i és evident que ha de ser en incentius per al treballador. No només econòmics, també de promoció interna, això és el que ens preocupa des del sindicat, no que ens avaluïn, que és lògic.

Quins criteris s’han de tenir en compte en l’avaluació?

És molt complex, dins de l’avaluació del personal docent hi ha molts paràmetres. S’ha de fer un desglossat, un llistat dels criteris que es vol avaluar al personal, s’ha de discriminar molt bé el lloc de treball. No és el mateix un docent que un especialista, o un tutor d’aula que un docent de suport, i ens agradaria que el ministeri ens fes partícips al sindicat i ens passés la proposta abans que quedés reflectida a la llei.

No els estan informant?

Sí, i hi haurà criteris comuns a tothom, als quals ens referim des del sindicat són els específics dels docents. Per exemple, al GAdA quedava molt reflectit per un projecte que fessis en aquells dos anys, i si només mires això puc fer-ho súper bé, informar-me i fer sessions, i tindria una molt bona nota; però no estàs avaluant com em relaciono a l’aula, com tracto els alumnes, com m’implico a la feina de 9 a 17 de la tarda, perquè passo per moltes etapes amb els nens, els pares, els companys, i l’avaluació hauria de tenir una mica de tots aquests paràmetres.

La proposta del ministeri és que l’avaluació la faci a més del cap també els companys?

S’ha de veure com es posa en marxa aquest sistema, és una coavaluació de l’equip directiu més els companys. Tot el que sigui diversificar-la, des del sindicat ho trobem fantàstic, haurem de veure com es durà terme. Al GAdA també hi havia la direcció del centre i una part de fora que era inspecció, entre les dues es feia una mitjana i obtenies una nota. El que està clar és que una persona sola no pot fer aquesta avaluació perquè seria molt poc objectiva. Si és centre, més companys més inspecció, fantàstic, la visió serà més oberta.

La repercussió hauria de ser econòmica?

Sí, però no és l’única. Hi ha d’haver puntuació per fer promoció dintre del mateix centre a una altra plaça, vertical o horitzontal. També poden ser incentius a l’hora de fer formacions, si un docent es vol formar en un tema i ha tingut una avaluació bona que el ministeri l’ajudi econòmicament i en hores per poder-ser dedicar a la formació. Evidentment que el vessant econòmic compta, i si fem un sondeig entre els afiliats portem 6-7 anys que els nostres sous no s’han mogut, i fins i tot han baixat per augments de la CASS o pla de pensions, i una de les demandes és què està passant amb els nostres sous, quan podrem tenir un augment, i no hi és perquè tampoc tenim un sistema d’avaluació, i l’afiliat també té ganes que econòmicament se’l gratifiqui.

La idea és que el complement no sigui consolidable?

A les reunions queda clar, blanc sobre negre, que no serà consolidable. Entenem que si no seria insostenible, però el que és veritat és que hi ha molta disparitat de sous a l’administració, i a Educació també es veu moltíssim. S’hauria de fer un reajustament, perquè hi ha les forquilles del 80, 100 i 120 i els empleats que han entrat des de fa 10-12 anys entren amb el 80, i potser han tingut l’oportunitat de pujar el sou una vegada amb el GAdA i continuen al 82-84, mentre que els altres encara van apujar molt més el sou vist que la seva base salarial era més gran i encara es van distanciar més. Independentment dels triennis o del que sigui, que això ho entenem.

Quina pot ser la diferència entre uns empleats i altres?

Hi pot haver 350 euros. Afegint els triennis pot arribar a 600 per ocupar un lloc de treball igual amb les mateixes hores i la mateixa responsabilitat, i fins i tot n’hi ha de 800 euros.

S’ha de dissenyar un sistema per disminuir aquesta disparitat salarial?

Penso que sí. Evidentment els que estan cobrant més han de continuar cobrant el que estan cobrant, perquè s’ho han gua-nyat per mèrits, però els que estan per sota d’aquesta franja haurien de tenir mecanismes per augmentar el seu salari.

Com es pot establir que progressin els que cobren menys?

La llei actual de la Funció Pública estableix massa categories salarials, i pel que ens han comentat la nova en Educació només té dos supòsits i serà molt més fàcil que tots entrem en la mateixa forquilla, i s’ha de veure dins de la mateixa forquilla els sous que cobren uns i altres i fer un reajustament simplement, però la ministra ja ens va dir a les reunions que fer una altra reorganització salarial i equiparar sous econòmicament era inviable.

Cobren poc els docents d’Andorra?

Sí, en comparació amb els d’altres països sí.

Quin és el sou d’un mestre que estigui en la franja més baixa?

Un que acabi de sortir d’edicte estarà en 1.500 euros.

Què hauria de cobrar el del nivell inicial?

Com a mínim 2.000 euros.

Reben prou formació els docents de l’Escola Andorrana?

Sí que n’anem tenint, però molt sovint no és ni a demanda dels docents, sinó que són formacions que arriben i són obligatòries. Per la crisi hi ha docents que havien demanat formacions personals, recordo una noia que demanava pedagogia, i més relacionada amb l’educació no n’hi ha, i es va denegar la part econòmica, i hem demanat al ministeri quina és la partida per a formacions a demanda dels do­cents, i ara que hi ha una mica de recuperació pressupostària esperem que s’obri a tenir-les.

tracking