Editorial

Més positius

L’augment de les detencions és una dada que alarma perquè evidencia que malgrat la insistència dels missatges que alerten sobre el perill del consum d’alcohol i estupefaents quan s’ha de conduir, encara hi ha qui ho fa

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Els primers dies de gener acostumen a sortir publicades notícies que recullen els balanços estadístics de l’any vençut. Un dels habituals és el de les detencions per haver donat positiu al volant. I un cop més –ja són diversos els exercicis consecutius que així ho posen en relleu– l’any acabat fa tres dies es va tancar amb més detencions per alcoholèmia que l’anterior. Segons les dades recollides als balanços setmanals que cada dilluns publica la policia, el 2019 els agents van arrestar 478 conductors per haver estat enxampats conduint sota els efectes de l’alcohol. Són trenta més que els detinguts el 2018, un increment percentualment petit però que evidencia que la conducció sota els efectes de l’alcohol és una xacra amb la qual no és possible acabar. Es tracta d’un creixement que la policia atribueix des de fa anys al major nombre de campanyes i de controls, accions que ha potenciat amb l’objectiu de lluitar contra el consum d’alcohol al volant. La presència policial a la carretera és un element per augmentar la seguretat. Els controls esdevenen una arma dissuasiva per a qualsevol conducta imprudent al volant: ho són contra el consum d’alcohol, però també contra l’excés de velocitat o distraccions perilloses com ara l’ús del telèfon mòbil. L’augment de detencions és una dada que alarma perquè evidencia que malgrat la insistència dels missatges que alerten sobre el perill del consum de begudes alcohòliques o d’estupefaents quan s’ha de conduir encara hi ha qui comet l’error de fer-ho, posant-se en risc i posant en risc la resta d’usuaris de la carretera. Insistir amb les campanyes, fer-ne més i més sovint hauria de tenir com a resultat que l’estadística vagi a la baixa. Ara per ara els resultats evidencien que la vigilància en cap cas s’ha de relaxar. El comportament del conductor és un element clau per reduir la sinistralitat i les seves conseqüències. A les administracions els hem de reclamar que inverteixin per fer vies cada cop més segures, sense cap punt negre, i als conductors que siguin responsables i extremin la prudència. Una altra de les evidències que l’estadística posa en relleu és el fet que majoritàriament són els homes els que condueixen beguts. Un fet que caldria estudiar per conèixer per què succeeix això i intentar actuar preventivament per tallar-ho d’arrel.

tracking