Editorial

Aeroport i la Xina

L’estada de l’ambaixador xinès amb el Govern va tenir com a notícia destacada el possible interès del gegant oriental per invertir en un possible aeroport nacional

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El projecte per a un aeroport dins de territori nacional és encara una incògnita, tot i l’estudi presentat recentment en què s’avalava el projecte. Hi continua havent dubtes importants respecte a si és viable econòmicament, comercialment i mediambientalment. Una obra de les pretensions d’aquesta infraestructura supera àmpliament qualsevol de les que s’han fet. Amb un pressupost d’entre 500 i 700 milions d’euros és un gegant que indiscutiblement l’Estat no es pot permetre assumir. Davant la incapacitat de fer la desviació de Sant Julià, inferior als 50 milions d’euros, ni dividida en diferents exercicis, pensar en una construcció de més de 500 milions d’euros sembla una quimera. Qualsevol oportunitat real de fer front a aquestes magnituds ha d’arribar fonamentalment per la inversió privada. I no un inversor qualsevol, atès que quan es tracta de posar damunt de la taula centenars de milions d’euros no hi ha gaires actors econòmics amb prou capacitat. Govern va parlar amb els xinesos del projecte i l’ambaixador va manifestar que si tira endavant podria ser interessant per a alguns grans inversors del seu país. La Xina ha desenvolupat una política d’inversions a escala mundial a través de l’empresariat que l’ha situat com la núvia que tots desitgen per al finançament d’un projecte. És important, però, establir que el prioritari és obrir un debat serè, amb dades reals i tots els actors implicats per decidir si s’ha d’apostar per un aeroport nacional. I no és un debat fàcil ni un tema en què es pugui utilitzar el populisme. Una obra d’aquesta magnitud té un impacte brutal sobre tot el territori i cal tenir sobrades garanties d’una viabilitat en tots els aspectes. Dir que es vol un aeroport dins el territori és un desig comprensible, però és igual de coherent pensar que ni per espai, ni per pressupost, ni per potencials clients el país pugui fer-hi front. L’estudi de la Cambra posa damunt la taula l’opció i ara li toca a Govern decidir si l’assumeix realment. Els liberals tenien aquest projecte d’aeroport com un dels pilars del programa electoral, però els demòcrates sempre s’hi han mostrat reticents i han apostat més pel de la Seu. Aquest legislatura haurà de quedar clar si hi ha voluntat política per aquest projecte.

tracking