Amb la motxilla i les xiruques

Vincle amb la natura

Camí de l'Óssa. Una ruta, amb una dificultat destacada, dividida en dues jornades que travessa les parròquies d’Encamp i Escaldes-Engordany durant trenta-sis quilòmetres per descobrir unes panoràmiques d’altura.

Vincle amb la naturaWikiloc

La plaça del Consell, al centre del poble d’Encamp, és el punt de partida del camí de l’Óssa. La ruta es realitza en dos dies per la seva llargària i dificultat, i permetrà descobrir les diferents perspectives dels paisatges d’Encamp i Escaldes-Engordany. La primera jornada començarà amb un passeig fins al llac d’Engolasters i una vegada aconseguit es vorejarà pel camí esquerre en direcció sud. L’itinerari, situat just dar­rere de l’oficina d’informació, guiarà fins a Coll Jovell (1.779 metres), una vegada allà el camí de baixada es realitzarà en direcció Ràmio i després es puja fins al refugi de Fontverd (1.875 metres). El tram existent entre Ràmio i Fontverd transcorre entre boscos i el riu Madriu, fet que el configura com un dels més atractius de la ruta. Mitja hora més tard s’arriba a un encreuament on s’agafarà la senda en direcció l’estany de l’Illa, que conduirà fins al refugi del Riu dels Orris (2.230 metres). Els cavalls són els autèntics protagonistes de l’extensió que s’obri davant els ulls: naturalesa en estat pur amb què es tancarà la primera jornada. Es farà nit al refugi de l’Illa per començar el segon dia de muntanya al GR-7 en direcció la portella Blanca d’Andorra, una zona marcada pel fort desnivell que desemboca, hora i mitja després, a les crestes de Gargantillar (2.800 metres). S’haurà de fixar l’atenció en les marques que guien el camí, ja que algunes no es veuen en un primer cop d’ull. Per fi, el cartell del camí de l’Óssa, des d’allà unes vistes impressionants del Pirineu deixaran bocabadat el viatger. Comença el descens a Ensagents, lloc que compta amb un refugi homònim per descansar. Es reprèn la marxa per un camí, ple de pi negre, que discor­re per la dreta de la vall fins arribar a la carretera dels Cortals, on s’agafarà el traçat que porta fins a les Bordes del Rigoder. L’itinerari passarà per sota del Funicamp i es continuarà per un bosc que dirigirà el senderista fins al prat dels Solans, on començarà el descens. El camí de la Canal enllaça amb la carretera dels Cortals fins al de les Pardines, que retornarà l’excursionista fins al llac d’Engolasters. En definitiva, una ruta circular per descobrir i connectar amb la natura.

LOCALITZACIÓ: Encamp i Escaldes-Engordany DURADA: 6 hores el primer dia, 8 hores el segon DIFICULTAT: alta DISTÀNCIA: 36 quilòmetres (d’anada i de tornada) DESNIVELL: 2.140metres