Amb la motxilla i les xiruques

Camins amb encant

Bony de la Pica. Ruta circular amb un desnivell important. Una excursió que permet conèixer la meravellosa serra d’Enclar, passant per antics camins que unien els principals nuclis urbans andorrans amb Santa Coloma.

Camins amb encantRUTAS PIRINEOS

La ruta proposada aquesta setmana és circular i de gairebé 25 quilòmetres amb notables desnivells, tot i que no és tècnicament complicada. L’itinerari comença al carrer Major de Santa Coloma, just davant de l’església. Cal pujar aquest carrer fins topar amb una font, on s’ha d’agafar el camí de la dreta seguint les marques grogues i vermelles del GRP. Se segueix pujant fins deixar enrere el nucli antic i enllaçant amb el camí del passeig de la Margineda per, més tard, trobar el camí d’Aixàs, a la dreta. El camí ascendeix fins donar amb la font de l’Esquerola, on s’ha de girar a l’esquerra, per terreny esquistós, pujant fins a trobar un contrafort rocós sobre la Margineda. Cal seguir ascendint fins al serral del pluviòmetre i girar cap al vessant nord, on s’albira Aixàs i la seva ermita.

Després de vorejar el serral Jovell, s’ha de travessar un torrent i arribar al petit nucli d’Aixàs i l’ermita. Tot pujant, seguint les marques grogues i vermelles, s’arriba a un bosc de pi vermell i, tot just creuant un contrafort granític, s’arriba al canal dels Lliris, anomenat així per la gran quantitat d’exemplars que s’hi troben.

Cal seguir pujant fins arribar al port de les Comes, on s’hauran de seguir les marques del GRP que giren a l’esquerra en direcció NO. En arribar a un petit serral herbós cal ascendir un tram bastant inclinat i superar un serral, baixar cap a l’altre vessant fins topar amb una zona amb cadenes, que permeten remuntar. Es troba un serral on hi ha un pi mort, es flanqueja la piràmide del cim pel vessant S fins arribar a un altre serral, situat en el contrafort O del pic. Aquest permet accedir sense complicacions al cim del bony de la Pica amb una meravellosa panoràmica com a recompensa després de tot l’esforç realitzat.

Per reprendre el camí de tornada cal començar seguint el fil de la cresta direcció NE que condueix fins al pic d’Enclar, on s’ha de deixar enrere i seguir per la cresta de la serra uns minuts més. Tot seguint les marques del GRP en direcció al pic de Carroi fins arribar a un serral, que deixa la cresta i gira al NO per descendir pel matoll de nerets del vessant ombrívol de la serra. Es continua fins que apareixen els primers pins negres, que avisen que s’ha arribat al serral de Montaner.

En aquest punt es deixen les marques del GRP i es pren un camí marcat a la dreta, senyalitzat amb pintura groga, que descendeix pel bosc. Es baixa en direcció NE per un camí que sovint es bifurca per les marques de les bicicletes i s’arriba a una zona on el bosc és més esclarissat. El camí s’uneix a una pista forestal que, després de travessar el riu de Montaner, condueix als Cortals de Sispony. Seguint pel camí de carro, després d’un marcat revolt a la dreta, cal prendre un camí a l’esquerra que permet atallar. Es continua per la carretera fins a les bordes de Fenerols, i se segueix per aquest camí senyalitzat amb punts de pintura groga. Poc després s’ha de prendre un camí que puja a l’esquerra i s’endinsa en el bosc de pi vermell de la solana de Sispony, fins arribar a carretera asfaltada i trobar el Museu Casa Rull, on s’ha de girar a la dreta per emprendre el camí de la Quera. S’ha de seguir fins a la rotonda, passar per sota unes escales metàl·liques i prendre el camí en direcció Escaldes pel marge dret del riu per petar a l’ermita i, més endavant, el pont de Sant Antoni de Grella. Tot seguint per la banda dreta de la riba s’arriba al camí del Pont Pla i s’ha de seguir fins al rec i camí del Solà fins al punt d’inici.

Localització: Andorra la Vella Durada: 9 hores anada i tornada Dificultat: Alta Distància: 24,6 quilòmetres (anada i tornada) Desnivell: 1.625 metres