Amb la motxilla i les xiruques

A vista d'ocell

Alt del Griu. El sisè cim més alt del país assoleix una altitud de 2.870 i es troba a Encamp. La ruta recorre el refugi, la plana i els estanys d’Ensagents i permet gaudir en 360 graus del paisatge que ofereix la vall

A vista d'ocellAndorra Turisme

El paisatge natural de la vall d’Ensagents combina trams oberts amb vegetació com l’esvèrtia, la digital groga i la tora blava i zones humides. És un recorregut de dificultat alta, amb un gran desnivell i una distància de 5,96 quilòmetres només d’anada.

L’itinerari comença a la rotonda del Funicamp, concretament a la carretera dels Cortals d’Encamp (CS-220). Al quilòmetre 6,2 del tram hi ha una pista que puja cap a la dreta i, a pocs metres, un rètol de fusta indica les sortides que es poden realitzar. Només començar es passa per la borda del Tresà, on el sender, amb una inclinació marcada, s’endinsa cap al bosc del Campeà. Tot seguit hi ha un mur de pedra seca i, poc després, l’encreuament de la coma dels Llops. El camí segueix en direcció sud-est, amb presència de blocs de granit dins del bosc.

Una vegada fet el tram, s’ha de seguir per la pleta de Baix fins a trobar un panell informatiu de fusta amb la indicació dels camins del refugi d’Ensagents i els de les Pedrusques, el pic dels Aspres i l’Alt del Griu. En aquest punt, cal avançar pel sender del refugi d’Ensagents, pintat amb punts grocs, que s’endinsa pel bosc, passant pel costat d’unes parets de granit fins a arribar a un camí que puja pel costat del riu d’Ensagents i trobar un pedregar amb uns grans blocs de granit. Una vegada allà es segueix a l’esquerra per un pendent més marcat i una petita tartera. Tot seguit hi ha el refugi d’Ensagents, amb capacitat per a vuit persones, i equipat amb lliteres i estufa de llenya.

A partir del refugi el camí no està senyalitzat amb punts grocs i cal avançar amb les fites de pedra. Es puja en direcció est fins a un pinar i es gira a l’esquerra en direcció nord. Poc després, pujant pel costat del riu, s’arriba als estanys d’Ensagents. A partir de l’allà, el camí s’agafa en direcció nord-est. Seguint les fites es guanya altitud ràpidament i la inclinació del camí s’accentua en l’últim tram fins a arribar a la collada d’Entinyola. La vista del circ d’Ensagents és excepcional. Pujar pel llom no té dificultat. El primer tram enfila per uns prats alpins però abans d’arribar el pendent se suavitza. El pic principal, l’Alt del Griu, queda a la dreta, enmig d’un pedregar. La vista és espectacular: 360º per gaudir d’Andorra.

LOCALITZACIÓ: Encamp DURADA: 3 hores i 40 minuts d’anada i 2 h i 45’ de tornada. DIFICULTAT: alta DISTÀNCIA: 5,96 quilòmetres (només anada) DESNIVELL: +985 metres