Un regal a Ransol

Bony de la Pala de Jan. Un recorregut poc típic a un cim menor, senzill i de curta durada a 2.525 metres. Està situat enmig de la vall de Ransol i separat del cordal principal, fet que li ofereix una interessant perspectiva

Un regal a RansolWikiloc

Aquesta ruta no és de les més conegudes, ja que la gent sol enfilar la Sarrera direcció a la coma de Meners, així que l’ascensió al Bony de la pala de Jan és una excursió tranquil·la per la vall de Ransol i rodalia. Es tracta d’un cim menor, situat a 2.525 metres d’altitud, però no per això menys màgic: en el seu punt més alt resulta un excel·lent mirador amb una interessant perspectiva.

El punt de sortida és el final de la carretera de la vall de Ransol, equipats amb els esquís de muntanya. Cal enfilar-se direcció al Sarrera, un dels pics més habituals d’Andorra, i trobar un tram de flanqueig una mica incòmode enmig del bosc. Passat un torrent el terreny s’obre, cosa que permet que sigui més fàcil anar progressant amb els esquís. S’ha d’anar pujant fins que s’arriba al refugi lliure dels Coms de Jan, des d'on hi ha una bona perspectiva de la vall de Ransol. Passat el refugi s’arriba a una zona més oberta i de poc pendent. Darrere del refugi es veu la cara sud del Bony de la Pala de Jan, el cim que es pretén coronar, però per fer-ho cal vorejar-lo i enfilar el darrer tram pel seu vessant nord. En aquest punt es pot tirar cap al pic del Mil Menut, a 2.779 metres, però aquesta ruta s’enfila pel pic de la Pala de Jan. S’ha de pujar per una coma evident a l’est del pic, i anar-la vorejant fins a arribar a un coll marcat. Des d’aquí el terreny és més costerut, però fàcil de pujar per un curt pendent si la neu és tova. Amunt del cim la perspectiva és d’allò més maca, a l'oest els cims de la Cabaneta (2.862 m), el Sarrera (2.912 m) i la Coma de Senyac (2.853 m), cap al nord es veu a prop el pic del Mil Menut, i cap al sud es contempla tota la vall de Ransol.

Cal tenir especial atenció al descens de la pala cimera, ja que té un pendent molt marcat i segons el tipus de neu que hi hagi es pot patir una relliscada. Per baixar s’haurà de buscar el millor traçat, ja sigui trepitjant la pedra i la vegetació amagada per la neu, descendint amb les raquetes o anar baixant per les llengües de neu amb els esquís de muntanya. Passat el refugi cal continuar baixant, es pot prendre com a punt de referència el riu dels Meners, seguint el seu curs, fins a topar-se amb el bosc del principi del camí, i desfer les passes realitzades fins a trobar el punt d’inici de la ruta.

LOCALITZACIÓ: Canillo

DURADA: 4 hores i 30 minuts (anada i tornada).

DIFICULTAT: Fàcil

DISTÀNCIA: 7,3 quilòmetres (anada i tornada)