Camins sense límits

Pic de Fontpedrós des de La Rabassa. Un recorregut circular que travessa la frontera i recorre el pic de Monturull fins arribar al cim, que ofereix una vista panoràmica de la vall del Segre, el Cadí i el Port del Comte.

Camins sense límitsTot Natura

La ruta circular cap al pic del Fontpedrós, situat a les Valls del Valira, a l’Alt Urgell, comença des de ter­ritori andorrà. Es tracta d’un camí senzill, de prop de deu quilòmetres entre l’anada i la tornada, sense perill d’allaus, amb àmplies carenes i pistes forestals que fan d’aquest sender una caminada molt amena. El desnivell és d’uns 360 metres i es triga unes quatre hores i mitja a tornar al punt de partida, que és la Rabassa.

Per iniciar la ruta amb les raquetes cal sortir des de la cota 2.000 de Naturlandia seguint el recorregut senyalitzat i que deixa el centre de l’estació a la dreta i continua pel costat d’una tanca, per seguir girant en el mateix sentit. La senyalització del circuit de raquetes porta els senderistes per una pista ampla i generalment força trepitjada. Una vegada arribats a aquest punt, cal desplaçar-se cap a la dreta per arribar al coll de Pimes, tot i que primer els caminants es troben amb el refugi de Roca de Pimes, a 2.170 metres. L’allotjament està obert tot l’any, té capacitat per a sis persones i es va inaugurar el 1981. Poc després del coll es creua la frontera entre Andorra i Espanya, on hi ha el trencall cap al pic de Monturull. Una vegada travessada, es gira a l’esquerra i es va en paral·lel, on hi ha una característica tanca de filat del bestiar que creua i arriba fins al pic de Fontpedrós (2.239 metres). Des d’allí, si el dia és suficientment clar, amb visibilitat i els núvols no estan gaire baixos, la vista panoràmica permet identificar la vall del Segre, el Cadí i el Port del Comte, entre altres.

De tornada hi ha la possibilitat de quedar per sota la carena i seguir per un cordal secundari que puja cap a les Pedrusques (2.221 metres). Seguidament es pot travessar caminant per la carena fins desviar-se cap a la dreta i retornar al coll de Pimes. Una vegada allà cal girar a l’esquerra i més endavant es troba la pista que va a Arcavell i si se segueix per la dreta retorna a la Rabassa. Com que la Rabassa no és de les zones on la neu aguanti gaire, paga la pena aprofitar per fer-la quan hi ha força neu. No obstant això, encara que n’hi hagi a la Rabassa i al bosc és molt fàcil que la carena no es trobi gaire nevada.

Localització: Sant Julià Durada: 4 hores i 29 minuts (d'anada i tornada) Dificultat: fàcil Distància: 9,98 quilòmetres (d'anada i tornada) Desnivell: +362 metres