reportatge

Una 'Sherlock' al Japó feudal

La literatura de ciència-ficció qualla entre els autors del país: els consagrats, com Teresa Colom a ‘Consciència’, tiren del gènere per exposar les seves cabòries –com ho havia fet David Gàlvez a ‘Res no és real’–, i els novells s’hi endinsen. L’últim, Àlex Puig a ‘Bunraku’.

Una 'Sherlock' al Japó feudal

detail.info.publicated
Escaldes-Engordany

Creat:

Actualitzat:

La novel·la està acabada, premiada –amb el Juli Verne de la Nit Literària– i en aquest decisiu moment que és la valoració per part dels editors. Tot i que Puig es mostra molt confiat que el títol estarà al carrer per Sant Jordi, com correspon, per provar de seguir l’afortunat camí de Círculos, l’anterior relat, amb el qual va aconseguir fer-se un foradet entre els més venuts de la diada al país. Puig, que forma part d’una nova fornada d’escriptors sorgits dels tallers d’escriptura dirigits per Elena Aranda i Ricard de la Casa, s’endinsa en aquesta ocasió en el Japó feudal, un país, una cultura i una època per la qual, confessa, sempre ha sentit una intensa predilecció. “Documentar-me? No m’ha calgut especialment, perquè he estat tota la vida llegint sobre el tema”, explica. És clar que la seva proposta està a anys llum de ser cap mena de novel·la històrica i s’interna pels viaranys de l’steam punk, un gènere que li és habitual i que, per als que no estiguin al cas, és un subgènere literari sorgit pels volts de la dècada dels vuitanta inspirat en les obres de Verne i H. G. Wells, un terme encunyat per un altre autor de ciència-ficció, K. W. Jeter. El quid està en unes ucronies retrofuturistes: porten la introducció dels avenços científics (de la tecnologia que va propiciar la revolució industrial a la robotització) a èpoques passades. Puig situa doncs la narració en un Japó de shogunat, feudal i hermètic a l’exterior, al qual, no obstant això, comencen a arribar aventurers europeus i americans. Amb ells arriben tot tipus de ginys mecanitzats que posen en perill la societat tradicional. En aquest context, l’autor fa una ullada als temps moderns, els de l’empoderament femení, i aposta per una heroïna, Chiyoku, descendent d’una noble i vetusta família de samurais, que s’endinsa en una investigació “molt a l’estil Sherlock Holmes”: ha de resoldre una sèrie d’assassinats en què les víctimes són els directius de l’empresa que introdueix les locomotores a l’illa. “Reflecteix una lluita per trobar l’equilibri entre el passat i el futur, entre mantenir les tradicions i deixar entrar allò que és nou.” Amb aquell punt només de thriller i novel·la negra, un gènere en què Puig –membre del cos de la policia andor­rana– respon taxativament quan se li pregunta si hi entrarà: “No. Mai.” La feina és la feina i no té res a veure amb el seu món de ficció, així que queda descartat cap relat que sigui més o menys realista o basat en el seu dia a dia. Per a un autor que comença a treure’s de sobre l’etiqueta de debutant “publicar és un procés difícil, complex,però afortunadament no visc d’això”. De totes maneres, les expectatives són bones i està convençut que “no va per a llarg”.

tracking