Reportatge

Una app per atraure'ls a tots

Són amplis els sectors del públic juvenil reticent a treure el nas per un museu, explica el director artístic del Thyssen Andorra, Guillermo Cervera. Per això se’ls ha acudit llançar un ham amb el qual esperen pescar-los: un joc interactiu per descarregar-se al mòbil.

Una app per atraure'ls a tots

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Sembla una idea senzilla però el cert és que no hi ha cap altre museu d’ar­reu que s’hi hagi posat, si més no cap que ells coneguin, diu Cervera. Les aplicacions dels museus –tot i haver-ne de molt interessants, puntualitza el director de l’escaldenc– solen ser guies en línia, sovint tan ben fetes com la de la National Gallery de Londres, o del Van Gogh Museum d’Amsterdam, molt ben pensada per facilitar contingut extra: el visitant pot visualitzar l’obra i el paratge o lloc que la va inspirar, tant en el passat com en el present. “Una forma lúdica molt interessant per explicar el museu”, però que no és el que es proposen desenvolupar –calculen que trigarà vuit o deu mesos– des de la Fundació Museand (Govern, família propietària i comú escaldenc), amb suport del Grup CISA, amb qui han subscrit un conveni de sis anys, per col·laborar en el desenvolupament d’aquesta iniciativa i en activitats culturals d’índole diversa. “De l’existència de jocs com el que nosaltres volem proposar no en tenim constància, i si se n’han fet, no han obtingut gaire èxit”, afirma Cervera. L’aplicació –de descàrrega gratuïta– serà desenvolupada per una empresa barcelonina, Chloroplast Games, en la part tècnica, perquè el disseny i els continguts aniran totalment a càrrec de l’equip de l’equipament escaldenc. No hi ha un “cronograma” clarament establert, va explicar Cervera, però la idea inicial és poder-lo presentar al mateix temps que la propera exposició, és a dir, la tardor vinent. El Nadal del 2020 com a molt tard. L’objectiu posterior és: com serà aquest joc? “Crearem un producte singular”, promet Cervera, qui a la presentació de la iniciativa va idear algun exemple sobre la marxa: el punt de partida serà sempre un dels quadres de la col·lecció Carmen Cervera –no només els de l’exposició que estigui en curs, per no donar-li data de caducitat– i a partir d’ell els jugadors hauran de superar reptes i fases que estaran relacionats amb les obres. Per exemple, l’exposició anterior es va incloure una tela de William Merrit Chase, En el parque, que és una mostra d’execució excel·lent del punt de fuga. L’app intentarà fer que l’usuari jugui amb aquest concepte, “que faci el que es diu una adquisició cognitiva indirecta”. Cervera confia que serà la forma que l’usuari potser poc interessat en la tècnica pictòrica s’hi endinsi inconscientment sense caure en el parany de les llargues explicacions orals, amb les quals hi ha el risc que l’oient “s’avorreixi i desconnecti”. L’objectiu final, va afegir-hi la ministra de Cultura i presidenta del patronat de la Fundació, Sílvia Riva, és “potenciar la visita presencial, continuar atraient” el públic. El més jove de manera especial.

tracking