47287.jpg

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

És el nostre projecte estrella. Ho portàvem al programa, nosaltres som persones de paraula i ho complirem, sempre que els comerciants ho vulguin, això és clar.” Així de contundent es pronuncia la cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, sobre la possibilitat que l’avinguda Meritxell, en el tram comprès entre el carrer de la Unió i la plaça de la Rotonda, es converteixi en zona de vianants permanent, a imatge i semblança i com a continuació de Vivand, a l’avinguda Carlemany d’Escaldes-Engordany. La intenció del nou equip comunal és dedicar el mes de març a fer enquestes entre els comerciants afectats, i a final d’aquest mes tenir el resultat i anunciar l’aplicació immediata de la mesura si els comerciants hi estan d’acord. No està previst consultar els hotelers, atès que hi ha pocs establiments d’aquest ram en aquesta zona. “Vivand ha de continuar cap a la capital –assegura la cònsol–, els turistes no hi entenen de límits parroquials, però volem escoltar els comerciants, veurem els seus suggeriments, els intentarem convèncer, valorarem i, en funció del que determini la majoria, farem.” Fins ara, l’avinguda Meritxell s’ha tancat al trànsit en dates puntuals de màxima afluència de turistes, un tancament que també ha afectat la part alta (de la Rotonda a Pyrénées), zona que no inclou el projecte de tancament permanent. Durant el 2014, es va fer en quatre ocasions, i durant el 2015, en nou. Des de l’oposició al govern comunal, el grup socialdemòcrata no es tanca a donar suport al projecte, però creu que primer s’hauria d’encarregar un estudi de viabilitat. “Hem de ser sensats i no precipitar-nos, és massa aviat fer-ho només a partir d’unes enquestes als comerciants, hauríem de demanar l’opinió als veïns de la zona i veure l’efecte a la resta de la parròquia; funcionen per sensacions, la decisió ha d’estar ben avalada per no tornar a fer una despesa innecessària”, afirma Dolors Carmona. I, què en diuen els comerciants? L’Associació de Comerciants de l’avinguda Meritxell no s’ha volgut pronunciar fins després de la reunió de junta del dia 22, ja que encara no hi ha una posició consensuada. Segons Conxita Marsol, “a hores d’ara veiem una actitud bastant favorable, ells veuen la necessitat i tenen l’interès, perquè és una zona que no hi ha entrades d’aparcaments, plana, ideal per a una zona de vianants, ja que reuneix moltes condicions”. Des de l’Associació de Comerciants de Riberaygua i Travesseres, una zona que no quedaria afectada segons el projecte del comú, ho veuen com una bona oportunitat, però també identifiquen alguns riscos. Segons el seu vicepresident, Antoni Miralles, “si ho concentrem tot al carrer principal el risc és que la resta perdi atractiu”. Per això, “volem una xarxa de connexió d’una zona a una altra per competir en serveis i mantenir aquest atractiu”. En aquest sentit, veuen amb bons ulls que l’avinguda Riberaygua pugui ser per a vianants. Una de les associacions de comerciants que han mostrat reserves quan s’han fet els talls puntuals és la del centre històric, una zona amb la seva pròpia zona de vianants. El seu president, Víctor Martín, apunta que la zona de vianants a la part baixa li sembla bé, però per a la part alta no tant. “Anem paral·lels al que es faci a Meritxell, si falla un, fallem tots; s’ha d’actuar i consultar totes les parts per a un projecte global que ens afecti a tots.”

Portes obertesDes del comú d’Escaldes-Engordany també hi tenen alguna cosa a dir, ja que el projecte seria la continuació de Vivand: “Tenim les portes obertes al comú de la capital per a qualsevol qüestió si vol tirar endavant la conversió de l’avinguda Meritxell per a vianants.” De fet, quan es va conceptualitzar l’avinguda Carlemany sota la marca de Vivand ja es va fer tenint present que en un futur s’hi podia afegir una altra zona. Núria Barquín, exconsellera del comú escaldenc, va tenir en l’anterior legislatura un petit enfrontament amb l’anterior cònsol d’Andorra la Vella, Jordi Minguillón, sobre la necessitat de tirar endavant el projecte. Barquín ho continua defensant, sobretot per dos motius: augmentar l’oferta i donar seguretat als turistes. Segons Barquín, “prendre la decisió no és fàcil, però no pots jugar a mitges, o es fa o no es fa, i si la prens ho has de fer amb totes les conseqüències, perquè et trobaràs amb oposició, però ara veiem que el resultat ha estat positiu”. La conversió de l’avinguda Carlemany per a vianants, en el tram entre el vial de la Unió fins a l’avinguda de les Escoles, es va fer efectiva el 24 de juliol del 2013, després d’un intens treball amb els sectors implicats: restauració, comerç, hostaleria, transportistes, transport públic i Mobilitat. La conversió va venir precedida de múltiples reunions de bar­ri, una reunió de poble i trobades sectorials. El projecte tampoc no es va escapar de la polèmica amb la creació d’una associació en contra (ara dissolta) que va presentar sis recursos al comú. Tant la Batllia com el Tribunal Superior van dictaminar a favor de la corporació en el sentit que la competència de l’avinguda Carlemany en el tram que s’ha fet de vianants és comunal. Recentment s’ha creat l’Associació de Comerciants de l’avinguda Carlemany i Travesseres, que compta amb el suport del comú perquè conjuntament s’organitzin esdeveniments com ara les Nits o Dies Vivand. Tornant a Andorra la Vella, la mobilitat és un dels esculls del projecte. Segons Dolors Carmona, “Carlemany ha funcionat bé, i és possible que funcioni aquí, però Carlemany té vials alternatius, i aquí no n’hi ha; s’han de valorar canvis de direcció d’alguns carrers, perquè la part alta no pot quedar com un cul-de-sac”. El cap del servei de Circulació d’Andorra la Vella, Antoni Pujol, recorda que la mobilitat ha anat bé en els talls puntuals en dies festius, però si es tanqués cada dia caldria fer un estudi més acurat. “Andorra la Vella –explica Antoni Pujol– compta amb tres vies de circulació principals [avinguda Meritxell, Prat de la Creu i avinguda Tarragona] i, si en tallem una, les altres dues aniran plenes.” En canvi, l’avinguda Carlemany és diferent, perquè hi ha cinc carrers que poden acollir trànsit provinent d’un altre vial. “Factible ho veig si totes les parts hi estan d’acord”, sentencia Pujol.

The Cloud marca el pasConvertir en zona de vianants la zona baixa de l’avinguda Meritxell no és l’única actuació que el comú vol portar a terme en aquest vial, ja que també es pretén realitzar un projecte global d’embelliment, un projecte que encara s’ha de definir perquè dependrà de si finalment esdevé de vianants o no. Quan se sàpiga, el comú convocarà un concurs amb les directrius pertinents. “Hem de tenir en compte –explica la cònsol major– que allà es construirà l’edifici The Cloud, que esdevindrà un referent arquitectònic i, com que volem que sigui un tot unificat, en aquella zona l’embelliment haurà d’estar d’acord amb aquest edifici, s’haurà de visualitzar un conjunt.”

VIVAND GENERA UN 70% D'ACCEPTACIÓ DELS COMERÇOS I UN 88% ENTRE LA POBLACIÓ

Un 70% dels comerços de Vivand consideren que la conversió en zona de vianants ha estat positiva, un 11% no contesta i un 19% diu que ha estat negativa. Aquesta dada contrasta amb els primers resultats del 2013, quan només un 26% dels negocis es mostraven partidaris del projecte, un 47% no contestava i un 27% se’n mostrava contrari. A més, 1 de cada 2 nous negocis instal·lats després de la conversió considera que la zona de vianants ha estat un factor que ha afavorit la decisió d’instal·lar-se a la zona o als seus voltants. La neteja, la il·luminació, el mobiliari urbà i l’embelliment, i les accions de dinamització són els principals aspectes més valorats pels negocis enquestats. Quant a les darreres dades d’acceptació entre la població, les xifres són contundents i es passa del 72% el segon semestre del 2013 al 88% el 2015. Pel que fa a dades d’afluència, el 2015 ha registrat un augment del 3% de moviments en comparació al 2014, sent la zona de la part alta la que ha experimentat un increment més significatiu.

tracking