reportatge

L'efecte Thyssen

Comerciants de la zona alta d’Escaldes confirmen que la inauguració del Museu Carmen Thyssen encara no ha servit per revitalitzar una zona amb greus problemes de visibilitat de cara al turisme. Alguns demanen més temps, altres no veuen el futur gens clar.

L'efecte ThyssenXavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Ja fa gairebé un mes que el Museu Carmen Thyssen va obrir les seves portes amb una gran inauguració que va durar tres dies i la promesa de ser “un projecte-somni”, com el va definir la ministra de Cultura, Olga Gelabert. La ubicació de la nova pinacoteca, que va arrencar amb l’exposició Escenaris i que compta amb quadres de pintors com Gauguin, Monet, Sisley o Matisse, tenia un altre objectiu menys visible a simple vista, i és que des de fa molt temps els comerciants de la zona alta d’Escaldes-Engordany es queixen que estan totalment aïllats i abandonats del circuit turístic. La inclusió d’una institució cultural que preveu que portarà 60.000 visitants anuals, podria ser una bona manera de generar sinergies i que els turistes puguin conèixer la zona. Però un mes després, la valoració és dispar. Alguns establiments asseguren que no han vist incrementar les vendes, ni tan sols han notat que hi passi més gent per la part alta de l’avinguda Carlemany, mentre que d’altres sí que han vist més moviment als negocis.

Els bars són els més contundents. L’Adosinda Pereira regenta El Racó d’en Pere i afirma, sense embuts, que no havia cregut mai en el projecte: “Jo no he notat cap millora, però ja ho sabia. De l’església cap amunt no passa ningú. ¿Com vols que ho facin amb aquests edificis tan lletjos i amb els edificis malmesos? Les autoritats haurien de fer més inversió al barri, i no només maquillatge.” Des d’una altra cafeteria mantenen l’opinió però mostren una mica d’esperança. “Notem el mateix. Tenim la mateixa gent que abans, ja que en aquesta zona mai hi ha hagut gaire moviment, de totes maneres soc optimista i espero que la situació pugui canviar.”

Més marge de temps

La convivència amb el Museu és molt recent i per això molts comerciants pensen que cal deixar passar els mesos. Fins i tot aquelles botigues consolidades, com ara Júlia, s’apunten a aquesta visió. “És cert que no hem notat una gran millora, però fa molt poc temps que ha obert. Amb el pas dels mesos pot millorar la situació. Deixem temps al temps.” En aquest sentit, el dependent d’una llibreria esgrimia el mateix argument tot i que la confiança, en el seu cas, no és igual d’elevada. “Fa massa poc que ha obert, però per ara hi ha hagut més el soroll que no pas gent. També és cert que s’ha inaugurat en una època no gaire turística. Suposo que ha estat una bona idea portar-lo aquí, però el futur dirà el que.”

Des de Llenceria Fanny reiteren les queixes al comú perquè arregli d’una vegada una zona que està molt degradada. “Només amb el Museu no n’hi ha prou per revifar aquest barri. Seguim amb les mateixes mancances i falta d’interès per part del comú. Des de la inauguració no he notat cap canvi i l’esperança de millora sempre hi és, però sincerament, soc poc optimista.”

Bona oportunitat

No tots els comerciants de la part alta de l’avinguda Carlemany tenen la mateixa opinió, ni han notat el mateix impacte econòmic. Montse Giménez, comptable de la botiga Sastreria Sport, es congratula que per fi els caps de setmana sí que tenen més turistes, i per tant més vendes: “La veritat és que sí que tenim més compradors. Gent que abans es quedava a la part baixa del carrer ara arriba fins aquí i compra. Nosaltres no tenim roba barata i tot i així estem incrementant les vendes del cap de setmana, això sí.” A qui també li van bé les coses és a Ronald Furey, un escocès que fa 17 anys que viu al Principat i que regenta la botiga Buy Black. “Veig passar molta més gent pel carrer i feia molta falta, per què la zona estava morta. El Museu ens ha ajudat a incrementar les vendes, poc però allà hi són. Estic content i soc optimista de cara al futur, perquè en aquests temps de crisi, crec que val més ser-ho”.

El Museu Carmen Thyssen no és l’únic argument pel qual es pot produir un increment de vendes en un negoci. Nicolàs Grougnet, de la botiga K’DO Forever, afirma que en el seu cas, el volum de negoci extra bé perquè “comencem a fer-nos un nom i alguns clients ja ens recomanen. Tenim poc a veure amb el Museu però és cert que hi ha més gent des de la seva inauguració”.

tracking