funció pública

Els empleats públics cobraran cada dos anys un complement

La ministra Descarrega afirma que l’avaluació la farà el comandament i l’equip de treball perquè sigui més objectiva

Els empleats públics cobraran cada dos anys un complementARXIU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Funció Pública està avançant en el disseny del sistema retributiu i els complements que percebran els empleats de l’administració després de la reforma de la Llei de funció pública que lidera des del desembre Eva Descarrega. El nou text inclourà un complement “que, per tal que el sistema sigui sostenible, serà no consolidable, a diferència de les avaluacions anteriors que havíem tingut”; i un altre de consolidable lligat a la progressió professional en carrera horitzontal dels funcionaris, remarca la ministra en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio.

Descarrega assegura que l’objectiu que es persegueix “és valorar el rendiment de les persones en el seu lloc de treball”, i tot i que recorda que s’haurà de desplegar un reglament per especificar aquest complement, anuncia que “probablement les avaluacions puguin ser cada sis mesos o cada any, però el pagament es farà al cap de dos anys, i m’estic avançant una mica, però és el que estem valorant”. Una de les novetats respecte a la gestió de l’acompliment que es va aplicar durant anys als empleats públics és sobre qui seran els responsables de fer l’avaluació. “A diferència de l’etapa anterior, on únicament era feta pel comandament, el que ens agradaria és que fos una avaluació més tipus 360 graus, que vol dir que també és feta per l’entorn, també pels equips de treball, per tal que sigui més objectiva i ens permeti tenir més elements per fer una avaluació més justa i més equitativa”, precisa la titular de Funció Pública i Reforma de l’Administració.

Puntuarà crear valor afegit

La ministra té clar que l’avaluació nova que s’implanti no pot incór­rer en els errors de l’anterior, i valorar positivament arribar a l’hora a la feina, com puntuava abans, i ressalta que “haurem de parlar d’objectius i competències, objectius que no han de correspondre amb la feina que ja cadascú té assignada pel lloc de treball, per tant ha de ser que aportin un valor afegit a la feina i al lloc de cadascú a l’administració”. I posa com a exemple algú que simplifiqui procediments.

Del que no s’ha parlat encara és de la quantitat que pot suposar per al funcionari el plus que s’atorgui amb l’avaluació. Descar­rega, sense fixar cap forquilla, valora que “el gada era 0-2-4-6% i probablement eren percentatges molt elevats que es van sumar a ipc positius en aquell moment i van fer que el sistema fos insostenible”. La ministra destaca que des del primer moment la reforma de la Llei de funció pública s’ha concebut “que ha de ser sostenible, per tant haurem de preveure unes xifres que l’Estat pugui assumir, i en aquest moment no tenim tot aquest tema desplegat”. Una quantitat que també ha de tenir en compte l’increment de la despesa que generarà el complement consolidable que fixarà la modificació legislativa. La ministra indica que “a nivell de carrera horitzontal preveuríem diferents graus que farien que quan un passa d’un grau a un altre aquest complement, que podríem anomenar de grau o de carrera professional, s’anés consolidant”.

Per atorgar aquest plus “haurem de tenir en compte altres paràmetres” a més de l’ascens professional, puntualitza Descarrega. I ho lliga a l’avaluació de l’acompliment, “que hauria de ser positiva, i també segurament la formació, antiguitat, mobilitat són paràmetres que pensem que podrien afavorir passar d’un grau a un altre” sempre a nivell horitzontal. La ministra ressalta que una vegada acabat aquest recorregut el funcionari tindrà l’opció d’ascendir professionalment “en carrera vertical, presentant-se a una plaça de nivell superior”. Recorda que la falta d’expectatives en la carrera professional era una de les queixes dels sindicats i que el model previst “crec que dona satisfacció perquè permet tenir un recorregut sense haver de passar de nivell i haver de passar un nou edicte”.

Trasllats de departament

La normativa que s’està treballant comportarà una revisió de les diferents figures de mobilitat descrites en el text “per tal que sigui més àgil dins de l’administració, i fins i tot plantejarem que n’hi pugui haver entre l’administració general, entre tots els departaments i els comuns”, comenta la ministra. Mobilitat que serà voluntària “i també obligatòria, perquè el personal de l’administració està al servei de l’administració i si té necessitats per a un projecte x aquell personal s’ha d’adaptar a les necessitats de l’administració”, subratlla Descar­rega. Seria en casos de projectes “prioritaris i estratègics que requereixen més recursos en un moment”, i s’adscriuria el personal d’un altre departament “de manera temporal”. La titular de Funció Pública afirma que s’haurà de fer una anàlisi “més aprofundida” per veure la situació de cada departament, si n’hi ha sobredimensionats o infradimensionats “i si hi pot haver canvis de personal per les necessitats”.

El disseny d’aquestes retribucions va ser un dels assumptes que es va tractar ahir en la primera trobada de la quarta ronda de reunions que el ministeri acaba de començar i en la qual van participar els directors de diferents departaments de l’administració, els representants dels sindicats de l’administració, els dels comuns i els de l’administració de justícia.

tracking