comissió legislativa

El batxillerat passarà a ser un sol model amb optatives i obligatòries

L’alumne escollirà el 70% del seu currículum, hi haurà assignatures comunes obligatòries i s’eliminaran les modalitats actuals

El batxillerat passarà a ser un sol model amb optatives i obligatòriesXavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El ministeri d’Educació reformarà el curs que ve el batxillerat coincidint amb la introducció del Pla estratègic per a la renovació i millora del sistema educatiu andorrà (Permsea) en la darrera etapa de l’escola. El primer gran canvi estructural serà la desaparició de les modalitats actuals (artístic i de la comunicació, científic i tecnològic, econòmic i social, i humanista i lingüístic) i la introducció d’una sèrie d’assignatures obligatòries per a tots els alumnes que estarien al tomb de la filosofia, les matemàtiques, el català i l’anglès. La resta de les matèries, un 70% de tot el currículum, les podran escollir de forma lliure els estudiants que podran fer una especialització “a la carta”. La reforma la va anunciar ahir el ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Èric Jover, que va comparèixer al Consell General davant la comisió legislativa d’educació, recerca, cultura i esports per informar sobre l’inici del curs escolar.

Al nou batxillerat s’introduirà un projecte de recerca que l’alumne realitzarà durant un any i mig (els estudis seguiran sent de dos cursos) i un projecte d’actuació lligat a la societat. “Són uns canvis que es fan en positiu i amb l’objectiu de personalitzar l’oferta educativa”, va explicar el ministre, que va afegir que el projecte de recerca busca que “cada estudiant pugui desenvolupar totes les seves potencialitats i aprofundir en la temàtica que més li agradi”. Quant al segon dels projectes, va explicar que es vol que la feina dels estudiants tingui un impacte en la societat.

Respecte a les assignatures, va indicar que les matèries canviaran, ja que es farà una adaptació al model competencial. El ministre va avançar que es farà pedagogia sobre aquests canvis i que en les consultes que ha fet entre el sector educatiu la reforma “ha estat ben rebuda”.

Immersió en llengua anglesa

Un altre de les reformes en què treballa el ministeri és la d’introduir l’anglès com a llengua vehicular en algunes assignatures del sistema andorrà. El ministeri ha realitzat una enquesta entre els 519 docents i tècnics pedagògics del sistema andorrà –la van contestar 509 professionals– per conèixer el seu nivell en les diferents llengües que s’usen a classe, inclòs l’anglès.

Les respostes han posat en relleu que un 10% del professorat té o el nivell suficient de la llengua vehicular en anglès (C1) o un nivell amb el qual podrien fer classes en aquest idioma si rebessin una formació específica (B2). En aquest 10% no s’inclou el personal que ja dóna assignatures en aquesta llengua.

“El ministeri ja té una partida en el pressupost del 2017 destinada a donar formació al professorat”, va explicar Jover, que va preferir no posar una data a l’inici de l’ús de l’anglès com a nova llengua vehicular. “Podria ser una realitat d’aquí a uns anys”, va indicar. Abans, però, el ministeri vol valorar de quins recursos es disposa i en quines matèries pot ser més senzill aquest ensenyament en anglès per poder establir aquests terminis.

A banda del projecte per usar l’anglès com a llengua vehicular, el ministre va indicar que s’estan estudiant “fórmules creatives” per introduir més aquest idioma al sistema andorrà. “Comparteixo la preocupació del Consell per potenciar l’anglès”, va admetre.

L'OBJECTIU ÉS REDUIR EN UN 50% ELS EVENTUALS

El ministre va fer ahir un balanç de la convocatòria realitzada el gener passat pel ministeri amb l’objectiu de fer fixos treballadors eventuals. Es van cobrir dinou de les places de professor oferides i setze van ser per a persones que ja feien tasques d’eventual al sistema educatiu andorrà. Al gener del 2017 es convocaran vint places i possiblement la majoria siguin també per a professors i no per a mestres. El ministre va explicar que l’objectiu és aconseguir que la meitat dels 200 treballadors eventuals que podrien tenir la condició de fixos (n’hi ha 600) acabin obtenint la plaça. No es vol fer amb la totalitat, va assenyalar, perquè “caldrà mantenir una certa eventualitat per donar resposta a les necessitats fluctuants de la població”.

MENYS AJUDES EN L'EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA

Les ajudes a les famílies amb alumnes matriculats en l’educació obligatòria s’han reduït un 5,6% aquest curs 2016-2017 respecte a l’anterior. En canvi, els ajuts a alumnes que cursen estudis d’ensenyament superior han crescut un 8%. Jover va indicar que en el primer cas encara hi pot haver demandes d’ajut i que en el segon cas han crescut perquè s’ha obert la porta a les subvencions en estudis de segon cicle i perquè cada cop hi ha més gent conscient de la necessitat de rebre formació superior. El ministre va valorar de manera molt positiva els 60 milions pressupostats pel seu ministeri l’any que ve. “Tenim llibertat per construir el nostre pressupost i perquè s’entengui l’educació com un valor de país”, va assenyalar.

LA XIFRA

11.025 estudiants. Són la totalitat dels alumnes matriculats en els tres sistemes educatius per al curs 2016-2017, vuit estudiants més que el curs anterior. On hi ha més alumnes és al sistema andorrà (4.359), seguit de l’espanyol (3.072) i el francès (1.594). El baix índex de natalitat és la principal causa del no increment de l’alumnat.

tracking