Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
Problemes tributaris

Queixes per cues i horaris per l'IRPF

Els comptables demanen una reunió amb Tributs per les hores d’espera a l’Agència Tributària a causa de l’escàs personal, els problemes informàtics i l’intensiu de l’estiu
L'oficina de Tributs està en el punt de mira per l'atenció durant la liquidació de l'IRPF.

Els comptables denuncien descontrol per liquidar l'IRPF

L'oficina de Tributs està en el punt de mira per l'atenció durant la liquidació de l'IRPF.

Actualitzada 13/09/2016 a les 17:22
Els comptables han demanat una reunió amb els responsables de Tributs per presentar les múltiples queixes sobre com s’ha estat gestionant i es gestiona l’atenció al públic relativa a la liquidació i canvis de l’impost de la renda de les persones físiques (IRPF). Diversos comptables i assessors fiscals van mostrar ahir el profund malestar per la que entenen que ha estat una planificació deficient per part de Govern, que ha derivat en “un autèntic caos”, segons van manifestar alguns dels professionals concernits. A efectes pràctics, durant l’estiu i especialment a l’agost i primers dies de setembre, han tingut lloc cues “d’hores” per efectuar els tràmits a Tributs relacionats amb l’IRPF.
La relació de queixes comença per la que consideren una manca de personal, un horari insuficient durant l’estiu perquè amb l’intensiu es tancava a dos quarts de tres de la tarda, els problemes informàtics, l’excessiva complicació de les dades a aportar i cert descontrol general. La suma d’aquests factors, segons les fonts consultades, ha derivat en un retard important a l’hora d’atendre la gent, enfadament dels usuaris de Tributs i una sensació de falta de prou preparació per fer front a la liquidació de l’impost.
Els comptables i assessors fiscals s’han vist especialment afectats per aquesta situació atès que portaven múltiples declaracions. Preveient un augment important d’assistència durant la segona quinzena de setembre, perquè el termini finalitza el 30 d’aquest mes, els comptables han demanat una reunió amb Tributs perquè es prenguin les mesures escaients que evitin que el problema s’aguditzi. L’intensiu ja ha finalitzat, però consideren que fa falta més empleats de reforç per a la segona quinzena del mes i que seria imprescindible que es garantís l’eliminació dels problemes per fer els tràmits a través de la xarxa.

Els problemes de l’estrena
Des de Govern s’admet que hi ha hagut problemes, però es considera que es troben dins de certa “normalitat” en tractar-se del primer cop que es fa la liquidació de l’IRPF. En aquest sentit, també s’indiquen diversos factors. S’admet que fa falta personal i que hi ha hagut puntes en què calia una plantilla més àmplia. Però es matisa que aquest fet no és tan fàcilment solucionable perquè agafant personal fix es cobririen les necessitats puntuals, però la resta de l’any sobraria gent i augmentaria la despesa pública. I agafar eventuals no és una solució perquè es tracta d’una feina que requeriria un període de formació molt llarg i, al mateix temps, significa tenir accés a dades sensibles i per tant no es pot permetre que hi hagi una rotació important del personal que hi tingui accés. Però per a les dues setmanes finals de setembre hi haurà un dispositiu especial.
El problema per l’atenció en horari intensiu durant el juliol i l’agost s’emmarca, segons Govern, en la pràctica establerta a l’administració de fa anys i no hi ha previsió de revisar-ho.
Amb referència als problemes informàtics, també s’accepten, segons les mateixes fonts properes a l’executiu, però es puntualitza que han estat ocasionals i fruit de ser el primer cop que el programa ha entrat en funcionament amb casos reals. Han aparegut algunes deficiències que, segons les mateixes fonts, eren difícils de preveure sense que arribessin totes les casuístiques diferents dels casos reals, més enllà de les simulacions.
Un dels aspectes que es reconeix que cal millorar és la protocol·lització de dades a demanar. Tributs s’ha adonat que hi ha informació que no aporta res i en el futur aquestes informacions sobreres s’eliminaran. Des del gabinet es demana “comprensió” entenent que aquest és el primer any i que caldran dos o tres exercicis per normalitzar el procés.

SIS MESOS PER SIS MIL USUARIS
Un dels punts que ha destacat l’executiu respecte als problemes amb les liquidacions i canvis de dades de l’IRPF és que el termini començava a l’abril i que els obligats tributaris han tingut mig any per fer els tràmits. En els primers mesos el trànsit a Tributs va ser relativament petit, mentre que a l’estiu (especialment a l’agost) es va incrementar de forma notable. Els comptables en canvi diuen que amb sis mil potencials declaradors hi havia dies d’estiu que hi havia dues o tres persones atenent fins a les dues de la tarda. I cada tràmit pot durar més d’una hora. Per tant, els números no surten.
Etiquetes
  • #9 Jordi
    (13/09/16 18:35)

    Jo la vaig fer al maig amb cita previa on-line i no vaig tenir cap mena de problema. Ràpids i eficients!!

    Respondre
  • #8 Nazaret
    (13/09/16 17:53)

    En un pais de servicios se tiene que estar cuando hay demanda y eso se tiene que planificar a un año vista, no hace falta contratar a nadie. Si los funcionarios no estan para atender a la ciudadanía se pone a los ciudadanos por turnos en función de su letra y arreglado. ----Quiero gestores que me den y ahorren dinero, gastarlo ya se.----

    Respondre
  • #7 Andorra
    (13/09/16 14:29)

    DA fora !! fora !!!!!!!! 

    Respondre
  • #6 Andorra
    (13/09/16 14:23)

    Andorra=República bananera 

    Respondre
  • #5 Ooo
    (13/09/16 12:00)

    Es veritat que el personal de l'oficina de Tributs no és gaire competent, qualsevol dubte que surti d'una operativa, diguem "normal", ja no saben que respondre o responen coses que al final no són (a mi m'ha passat). Pero també s'ha de dir que queixar-vos ara, a quinze dies del final del termini per presentar la declaració de l'IRPF, quan aquest termini està obert des del 1 d'abril, és una mica de ximplets...

    Respondre
  • #4 seriositat sup
    (13/09/16 10:38)

    ni contesten al telèfon, ni pots demanar cita prèvia on-line, ni pots fer la declaració on-line. Et displaces allà I et diuen que ho facis per internet o demanis hora a partir de la setmana vinent. Caos.

    Respondre
  • #3 mil
    (13/09/16 10:13)

    L'Hinojosa es el perfecte exemple del braç executor per destruir, no ha creat res solament destrucció. Destrucció del Dep. de Duana, destrucció del Dep. De Tributs, destrucció de BPA... Allí on el posen sembra solament destrucció

    Respondre
  • #2 Intocable hinojosa
    (13/09/16 09:38)

    A veure no deies que tot era mentira ? qui menteix ara ? La cort està plena de vassalls sense cap escrúpul només per mantenir el seu stauts , la societat martiniana no te valors , per ells tot si val si els diners estan per mig !!!

    Respondre
  • #1 Contribuent
    (13/09/16 08:46)

    Descontrol,desinformació,tot fet a correcuita,sistemes o informàtics dolents que no rutllen,responsables que ni ells mateixos saben com respondre a certes preguntes,etc.etc.Caos total,però el contribuent que no s'equivoqui o es passi de plaç,perqué llavors "garrotada".Vergonya tot plegat

    Respondre
9
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2016 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477