rere el taulell

Fer caminar un negoci

Enric Martí. Amb el germà Joan condueixen diferents sabateries. Són la tercera generació del negoci que va iniciar l’avi i que la mare va especialitzar en sabates, un article que vol una bona dosi de saviesa per a vendre’l.

Fer caminar un negociFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

És molt complicat conèixer una persona al cap de pocs segons de veure-la per primera vegada, però si hi ha algú que en sigui capaç és un venedor de sabates. El calçat pot delatar el caràcter d'algú, d'on ve, on ha d'anar i mil trets més que només un ull expert com ara el d'Enric Martí, propietari de diverses sabateries, pot identificar. "Pots saber com és una persona fixant-te en les sabates que porta i si les du ben enllustrades també diu molt", assegura.La seva relació amb el món del calçat ve de lluny. Juntament amb el seu germà, Joan, són la tercera generació del negoci familiar. Actualment gestionen diversos establiments, entre els quals Calçats Galy, que és multi marca, i tres franquícies, de Mephisto, Clarks i Lottusse.

El negoci tal com és ara no té res a veure amb el moment de començar. L'origen és una botiga de queviures que van fundar els avis materns. Aleshores situats a la plaça Santa Anna d'Escaldes-Engordany, la família encara rememora com en algunes èpoques calia la cartilla de racionament per adquirir aliments.

De mica en mica els articles que venien van anar canviant i ja va ser la mare, Enriqueta Pedescoll, que va endinsar-se al món del calçat. "Al final, tothom n'ha de portar, de sabates", deia l'avi, que també es deia Enric. I tenia raó perquè el negoci va créixer i ha mantingut l'activitat i el moviment tots aquests anys i per diversos locals andorrans. I el secret de l'èxit, segons Enric Martí, és el tracte amb la gent. "Les sabates enganxen. És tota una filosofia vendre-les", assegura. "De vegades és complicat trobar la sabata ideal i és per això que ens hem especialitzat en la moda i el confort". I és que l'assessorament del dependent sovint és clau per a satisfer el client. Com fer-ho? Escoltant-lo. "Haig d'anar a un casament", pot explicar un. O "vull unes sabates còmodes perquè vaig de viatge i hauré de caminar molt", pot dir un altre.

Amb tot, Enric Martí assegura que aquesta manera de fer ha evolucionat. "Ara el client ve amb les idees molt clares", explica. Perquè avui el comprador ja s'ha informat per internet dels models disponibles i té la idea fixa del que vol. El que no ha canviat són les característiques que van més buscades a les sabates: disseny, confort, qualitat i bon preu. Aquest darrer tret, que no siguin gaire cares, en el cas d'unes bones sabates, de vegades és el més difícil de trobar. Però, segons Martí, té una justificació que sovint costa de fer entendre. "La gent de vegades no és conscient del que costa fer unes sabates. Per a fer-ne una de ben feta, cosida a mà, cal que passi per més de cent passos diferents", assegura. I afegeix que "hi ha països que tenen més cultura del calçat, tot i que aquí cada cop ho assumim més".

El que sí que valora el client és la importància de portar un calçat que el satisfaci. "És molt agraït quan algú torna i et diu que aquelles sabates que li vas vendre li han anat fabulosament", explica. I és que de peus no n'hi ha cap d'igual i cadascú té unes unes manies i necessitats al voltant del calçat. "Quan algú amb problemes troba finalment les que li van bé, li obres les portes del cel", afirma.

Rere el taulell de les sabateries, Enric Martí no només ha vist passar totes les tendències i modes hagudes i per haver. També ha vist com han crescut els peus de la població. "He vist com els números més demanats cada cop són més grans. Abans el 37 i 38 de senyora eren els més populars i ara és el 39. El 40 era un número molt gran i ara la majoria de sèries ja incorporen el 43. En home, igual", explica.

La saviesa al voltant del calçat de la família Martí Pedescoll és elevada i malgrat que els desafiaments del comerç futur no són fàcils, no dubten que el negoci continuarà avançant amb pas ferm.

tracking