Josep Maria Mas, president de la Cambra de Comerç

“La digitalització és un repte d'empresa al marge de la mida i el sector”

Considera que no hi ha marxa enrere en la transformació digital i que s’han d’implementar nous models de negoci per adaptar-se al canvi d’hàbits de consum

Josep Maria Mas, president de la Cambra de Comerç.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Des de la Cambra la transformació digital es veu com un repte?

La transformació digital de les empreses és un camí a recórrer que no té marxa enrere. Les empreses han de digitalitzar els seus processos per adaptar-se als nous hàbits dels consumidors. Però va més enllà de la tecnologia, també implica reflexionar sobre els nous models de negoci per adaptar-nos a una nova realitat que ha vingut per quedar-se. És tot un repte independentment de la mida de l’empresa i del sector al qual es dedica. Ens obliga a repensar des de dins cap a fora de l’organització per poder ser eficients, competitius i, sobretot, per estar a l’altura de les solucions que el mercat demana. Vivim en un entorn canviant que cada dia ens exigeix més. És un procés obligat per a tots els sectors econòmics i la voluntat i la tasca de la nostra institució és recollir les necessitats de les empreses i ajudar-les a fer-hi front. Hem definit vàries línies d’actuació estratègiques que contribuiran a crear un model econòmic generador de dinamisme. Una bàsica és el foment de la transformació digital amb l’objectiu d’ajudar el teixit empresarial a transformar la manera de treballar per adaptar-se a una nova era digital.

En quin punt es troba el teixit empresarial d’Andorra en relació amb la digitalització?

Impulsem juntament amb MoraBanc i INICED un estudi de la maduresa digital de les empreses per conèixer la situació actual i com va evolucionant S’avalua la visió, l’organització i lideratge; el personal; els clients i el negoci digital. En el primer informe, la nota global va ser de 2,8 sobre 10 punts en transformació digital. Els resultats del segon estudi evidencien que queda molta feina per fer, amb una nota d’un 3,1. Actualment, el 83% es troba en un estadi de transformació digital bàsica o inicial. Tot i així, el 35% preveu llançar plans els propers mesos. Des de la Cambra creiem que la transformació digital s’ha d’incorporar a l’estratègia de l’organització i ha de formar part del pla estratègic. Si som capaços de millorar entre tots el grau de maduresa digital, pensem que seria una palanca de canvi fonamental per a la dinamització i diversificació econòmica, obrint possibilitats perquè Andorra també aculli un ecosistema de negocis digitals.

És un tema prioritari per a la Cambra?

Sí i li donem recorregut des de diferents àmbits. Oferim un pla de formació per a empreses estructurat en quatre tipus de contingut: ús empresarial de les xarxes socials; eines per millorar la gestió; marc legal i canvis normatius i noves tendències tipus blockchain. Una de les funcions de la Cambra de Comerç és la generació de coneixement. En aquest sentit, es treballa per mantenir el baròmetre de la maduresa digital sempre actualitzat i conèixer de primera mà les necessitats reals de l’empresa per poder-les ajudar a trobar solucions.

Quins projectes estan sobre la taula?

Participem en el Programa de Transformació Digital d’Andorra, el PdTDA, que lidera la secretaria d’Estat de Transformació Digital i Projectes Estratègics. A l’estiu vam presentar les conclusions del projecte d’optimització de la gestió duanera en l’e-commerce fet amb la col·laboració de dos experts de l’Institut Català d’Investigació Logística (ICIL), i persegueix aconseguir que totes les tramitacions duaneres siguin digitals (enviament i recepció), tant en l’e-commerce com en els trànsits clàssics. El comerç online és essencial ja que permet l’obertura de noves vies cap a l’exterior. Volem facilitar els tràmits duaners, afavorir l’adhesió a l’e-commerce i enfortir la posició econòmica a escala internacional.

Ens pot avançar alguna iniciativa que farà la Cambra per la transformació digital?

Tenim un acord de col·laboració amb Mobile World Capital Barcelona i amb la recent notícia d’Andorra Telecom que incorporarà el 5G, es podran organitzar jornades focalitzades al turisme i serveis. En aquest sentit, vam apropar la tecnologia 5G a les empreses de retail en l’organització d’una jornada fruit d’aquesta col·laboració. Darrerament, hem participat en una fira virtual de la mà d’ACTINN i el clúster tecnològic. Conjuntament estem analitzant noves accions per a un futur immediat. Finalment, presentarem un programa d’acompanyament a les empreses a nivell de transformació digital en el marc del programa Fem Empresa, que va néixer per ajudar en la represa econòmica i en la recuperació de l’activitat empresarial post­pandèmia.

tracking