Pares amoïnats a través de WhatsApp

Els grups poden ser una eina molt útil si es fan servir bé, però els xats solen derivar a temes no escolars

Pares amoïnats a través de WhatsApp

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L'’aplicació de mòbil WhatsApp és una eina imprescindible per comunicar-se tant de manera individual com en grup. Un dels col·lectius que més l’utilitzen avui en dia són els pares, els quals no només el fan servir per xerrar amb els infants quan són fora de casa, sinó també per mantenir-se alerta sobre les tasques fora de l’escola dels seus fills. “Va bé perquè així no ens perdem res i anem al dia amb les feines del col·le”, comenta Alba Rosa, mare de tres nens del Col·legi María Moliner.

Els xats de WhatsApp entre pares i mares s’han expandit molt ràpidament i ja gairebé ningú s’escapa de formar-ne part. Les comunicacions són immediates i poden arribar a ser molt útils tant per a persones que ja es coneixen com per a un nouvingut, ja que ara una de les primeres coses que fa és unir-se al grup de WhatsApp, un pas que ja és natural. “Vam arribar fa un parell d’anys al país i els mateixos pares dels companys de la classe van ser els que em van incloure al grup. És útil perquè al principi, amb tants canvis, la nena anava una mica perduda, així que si se li escapava alguna cosa jo la rebia”, detalla Eva Marín, mare d’una alumna del sistema espanyol.

L’objectiu del grup de Whats­App entre els pares és informar sobre temes relacionats amb l’àmbit escolar, com ara excursions, aniversaris, reunions, canvis d’última hora i altres motius que puguin servir d’utilitat per a la resta de membres del xat. “Si s’utilitza bé és una eina fantàstica i als professors ens facilita la feina”, argumenta Xavier López, de l’escola francesa d’Andorra la Vella. Però, malauradament, formar part d’un grup d’aquests també és, segons afirma la majoria, un gran maldecap, ja que s’ha d’estar atent a tot allò que es publica per no perdre’s res. “Les converses no s’acaben mai i, encara que optis per no participar-hi, t’ho llegeixes tot per si de cas. És esgotador”, explica Martí Rodríguez, que té dos fills a l’escola andorrana d’Escaldes-Engordany. El tema més freqüent en aquests xats són els deures, una de les grans preocupacions dels progenitors. “Va molt bé perquè no s’escapa res. Allò que no sap un ho sap l’altre i si, per exemple, tenen un treball en grup a fer a casa, quadrem horaris entre els pares”, explica Roser Tirot, mare de l’escola francesa de la capital. Aquest control excessiu de les tasques dels infants també pot ser contraproduent per al nen. “Quan pel grup algun pare o mare pregunta quins deures hi ha no ho trobo gens normal”, explica Martí Rodríguez. “Tenen deu anys i són prou grans per responsabilitzar-se’n. No crec que haguem d’estar al darrere cada dos per tres i és una falta de confiança cap al nen”, sub­ratlla. Pares i educadors coincideixen que comprometre’s amb les obligacions és un procés important en l’aprenentatge dels infants per madurar i agafar autonomia, però molts dels progenitors no ho compleixen. “El problema és que l’alumne s’acostuma a no estar alerta a allò que es diu a classe perquè quan arriba a casa el pare o la mare li fa saber que té aquesta tasca, perquè li ha dit el pare o la mare d’algun company. El dia que falla la comunicació per Whats­App i els pares no s’assabenten que hi ha examen el nen suspèn i és quan venen els plors. És força contraproduent”, comenta Marc Sanz, que és professor d’un dels centres.

A més dels deures, és comú que els grups s’omplin de missatges que volen ser divertits, acudits o imatges que no són d’interès per a tots. Aquest és un dels grans inconvenients que alguns pares destaquen dels xats col·lectius. “Es fa pesat perquè tothom vol dir coses. Fins i tot algun vespre no em paren d’arribar missatges i el mòbil no em deixa dormir”, explica Núria Palau, mare d’un alumne de l’andorrana escaldenca. Els objectes perduts també són un dels temes preferits dels pares amoïnats. “La Martina ha perdut la jaqueta. Si algú la veu, feu-m’ho saber, si us plau”, diu un dels missatges que ensenya. “La nena perd la jaqueta i els pares miren de recuperar-la a través del xat... Crec que mai ningú ha recuperat res”, afegeix. I així aquest canal tan directe, fàcil i útil per als pares de l’escola pot ser una arma de doble tall, ja que moltes vegades l’ús i el vocabulari que es fa servir no és l’adequat. “Hi ha discussions per les formes de contestar i pel llenguatge d’alguns pares”, reconeix Alba Rosa. Per això, és important tenir en compte que s’han d’utilitzar per a temes exclusivament escolars i que sobretot s’ha de pensar allò que s’escriu abans de prémer el botó d’enviar.

RECOMANACIONS

  1. NO HA DE SER UNA AGENDA:Els grups de pares d’escola han de servir com a ajuda en cas d’un problema puntual, no com una pràctica habitual.
  2. VIGILAR EL LLENGUATGE:WhatsApp pot donar peu a males interpretacions i per això cal vigilar les paraules i les expressions que s’usen.
  3. CONTINGUT INNECESSARI:El xat ha de ser una eina per difondre temes relacionats amb la creació del grup i cal evitar la propagació d’spam.

Pares amoïnats a través de WhatsApp

tracking